شناسهٔ خبر: 54440 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران‌ خبر داد:

توسعه خوبی در خطوط ریلی انجام شده است/ حمل‌ونقل ریلی موجب صرفه‌جویی ارزی می‌شود‌

یوناتن بت کلیا عضو کمیسیون عمران مجلس بهره‌گیری راه‌آهن از واگن‌ها‌ و ریل‌های تولید داخل را موجب صرفه‌جویی ارزی و تقویت تولیدات در داخل کشور دانست و گفت: فعال کردن کریدورهای ریلی در رشد صادرات کالای ایرانی و رونق صنعت ترانزیت بسیار مؤثر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یوناتن بت کلیا‌  درباره راهکار‌های رفع مشکلات اقتصادی کشور با تکیه بر توان داخل، به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره حمایت از کالای ایرانی و نامگذاری امسال بر این مبنا اشاره کرد.‌

بت کلیا اضافه کرد: وقتی باوجود تحریم‌های گسترده علیه کشور توانسته‌ایم، به‌تنهایی در مقابل همه قدرت‌های دنیا مقاومت و ایستادگی کنیم و حرف خود را به کرسی بنشانیم، یعنی نشان داده‌ایم که با وجود اعتقاد راسخ و باور مسئولان، قدرت رسیدن به خواسته‌هایمان را داریم.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه حمل‌ونقل ریلی ‌اصلی‌ترین وظیفه راه‌آهن، حمل‌ونقل بار و مسافر است، گفت: در این زمینه حمل‌ونقل ایمن و ارزان کالاهای ایرانی به اقصی نقاط کشور می‌تواند موجب کاهش قیمت تمام شده کالاهای ایرانی شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس به فارس گفت: ‌با توسعه خوبی که اخیراً در خطوط ریلی انجام شده است، می‌توان از بسیاری از نقاط کشور برای حمل کالا از حمل‌ونقل ریلی استفاده کرد.

بت کلیا اظهار داشت: در این میان افزایش سرعت حمل بار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر راه‌آهن بتواند سرعت حمل کالا را افزایش دهد، می‌تواند در حمایت از تولید کالای داخلی مؤثرتر عمل کند؛ استفاده از کالاهای ایرانی در حمل‌ونقل ریلی موجب صرفه‌جویی ارزی در کشور می‌شود‌.

عضو کمیسیون عمران همچنین بهره‌گیری راه‌آهن از واگن‌ها‌ و ریل‌های تولید داخل را موجب صرفه‌جویی ارزی و تقویت این تولیدات در داخل کشور دانست و تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی ریل و واگن نشان داده‌اند که می‌توانند تولیدات خوب و با کیفیتی را ارائه کنند.

وی‌ فعال کردن کریدورهای ریلی را در صادرات کالاهای ایرانی و رونق صنعت ترانزیت بسیار مؤثر دانست و به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی میان ایران و همسایگان اشاره کرد و افزود: باید همسایگان خود را برای حمل آسان‌، ارزان و ایمن کالاهایشان در ایران توجیه کنیم، حتی در این زمینه می‌توانیم اقدامات مشارکتی انجام داده و نشان دهیم که به دنبال سود همه طرف‌های درگیر در این حمل‌ونقل هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه رسیدن به برنامه تکلیف شده از سوی مقام معظم رهبری نیازمند به همت بیشتری است، اظهار داشت: برای توسعه کالاهای داخلی باید کیفیت کالاهای تولید داخل را افزایش دهیم، تا بتوانیم صنعت خود را به رخ دیگر کشورها بکشیم و در بازار رقابت مطرح شویم.

بت کلیا با اشاره به مشکلات مالی تولیدکنندگان کالاهای مورد نیاز راه‌آهن از یک‌سو و از سوی دیگر تأکید راه‌آهن بر رعایت استانداردها و کیفیت لازم به‌منظور رعایت ایمنی، گفت: باید در این زمینه دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند‌، این امر در زمره وظایف اصلی و اساسی دولت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز برای تأمین سرمایه با مشکل مواجه است، افزود: با این حال دولت باید در اختصاص منابع خود اولویت‌ها را مشخص کند و با اجتناب از برخی از موارد کم اهمیت‌تر از تولید‌کنندگان داخلی حمایت کند، زیرا این امر موجب اشتغال‌زائی و خروج از رکود می‌شود.

عضو کمیسیون عمران راه‌آهن تصریح کرد: از سوی دیگر وقتی عقیده داریم که خود باید تأمین کننده احتیاجات داخلی کشور باشیم، تولید‌کنندگان داخلی باید در تهیه تولیدات خود استانداردها و کیفیت مورد نیاز راه‌آهن را در نظر بگیرند، تا خواسته آن‌ها نیز برای حفظ ایمنی تأمین شود.

بت کلیا همچنین برگزاری نمایشگاه ریلی توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را یکی از مصادیق حمایت از کالای داخلی برشمرد و گفت: ‌باید در این نمایشگاه اقداماتی که در جهت تحقق فرمایشات رهبری و شعار سال تاکنون انجام شده، به نمایش گذاشته شود؛ به‌هرحال با توجه به برنامه تکلیف شده از سوی مقام معظم رهبری در حوزه ریلی، حتماً اقداماتی در چند ماه اخیر به اجرا درآمده است که باید افکار عمومی در جریان آن قرار گیرند.

وی این‌گونه اقدامات را موجب ایجاد اعتماد و امید به آینده در مردم دانست و افزود: همچنین نمایش کالاهای تولید داخل ضمن معرفی آن‌ها به بازارهای مصرف سبب ارتباط بیشتر میان تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود.

نظر شما