شناسهٔ خبر: 54507 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان:

ورود دولت به احیای بافت‌های فرسوده، بازار مسکن را رونق می‌بخشد

بافت فرسوده اصفهان مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه قیمت ساخت مسکن در سال جاری، ۱۰ درصد گران تر از سال گذشته خواهد شد، گفت: رشد بازار مسکن در برخی مناطق بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، ایمان طاهر ، در خصوص وضعیت بازار مسکن، اظهار کرد: قیمت مسکن نسبت به سال گذشته تغییری نکرده، اما خرید و فروش مسکن رشد داشته است البته این رشد در برخی مناطق بیشتر است.

وی با بیان اینکه بازار مسکن به عواملی همچون عرضه و تقاضا وابسته است، افزود: در دولت قبل، با ساخت فراوان مسکن مهر، عرضه بر تقاضا غالب و رکود ایجاد شد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه موضوع دیگر مدیریت منابع موجود در دست مردم مانند نقدینگی است، گفت: در واقع نقدینگی به سمت سود بیشتر می رود و با سود بالای بانک ها و افزایش قیمت سایر اجناس، سرمایه گذاری در بخش مسکن صورت نمی گیرد، بنابراین در این بخش تغییر قیمت نداریم.

وی با بیان اینکه به طور قطع امسال در بخش مسکن، شاهد رشد خواهیم بود، افزود: میزان درآمد مردم، مقدار این رشد را مشخص می کند. در چند ماه گذشته با توجه به رشد بازار مسکن پایتخت، بازار مسکن سایر کلانشهرها چون اصفهان، چند ماه بعد از این تغییرات، دچار دگرگونی می شود و طبق پیش بینی در دو ماه آینده شاهد رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن در اصفهان خواهیم بود.

طاهر با تاکید بر اینکه مردم به ساخت خانه هایی با متراژ کمتر تمایل دارند، بنابراین رشد این مسکن ها بیشتر شده است، اظهار کرد: در آینده نیز با توجه به مساحت مفید و متناسب با درآمد دهک های متوسط، مسکن ساخته می شود. 

وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کارگران در سال جاری، گفت: در واقع ۳۰ درصد نرخ ساختمان مربوط به دستمزد مستقیم کارگر و ۳۰ درصد دیگر نیز مربوط به دستمزد غیرمستقیم همچون تولید فولاد و سیمان است. بنابراین قیمت ساخت مسکن در سال جاری، ۱۰ درصد گران تر از سال گذشته خواهد شد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان هم چنین افزود: حدود ۱۵ درصد قیمت مصالح به نرخ کرایه حمل و نقل بستگی دارد و با افزایش کرایه ها شاهد رشد ۱۵ درصدی در قیمت ساخت مسکن خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذارن با افزایش قیمت ساخت مسکن و نبود رونق فروش مسکن، مجبور به فروش مسکن با نرخ کمتر از ساخت می شوند که برای آنان به صرفه نیست، گفت: براساس شرایط موجود، مطمئنا تا پایان سال جاری با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن مواجه می شویم.

طاهر تاکید کرد: مسکن، سرمایه ای قابل انتقال نیست و قیمت آن به نوع منطقه و توان مالی شهروندان آن منطقه بستگی دارد. البته مناطق مختلف در اصفهان از نظر خدمات شهری، یکسان است و درصد نوسان قیمت ساختمان نسبت به سایر شهرها کمتر است.

وی افزود: ورود اجرایی دولت در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و احیا این بافت ها، موجب رشد بازار ساختمان و بازگشت مردم به مناطق بومی سابق خود می شود. زیرا مساله مهم در شهرسازی، جابه جا نکردن مردم از محل زندگی خود و عدم تداخل فرهنگ های مختلف در کنار یکدیگر است. 

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: مدیریت صحیح نرخ طلا، ارز و میزان سود بانکی، موجب سرمایه گذاری در حوزه مسکن می شود. البته ۷۰ درصد مصالح ساختمان در داخل کشور ساخته می شود و تنها ۲۰ درصد مصالح وارداتی است.

وی با بیان اینکه تاثیر نرخ ارز در قیمت ساختمان هایی که از مصالح خارجی استفاده می کنند، بیشتر است، افزود: با توجه به سال حمایت از کالای ایرانی باید با تشویق تولیدکنندگان مصالح ساختمان به افزایش کیفیت تولید مصالح، سرمایه گذاران این بخش را به سمت استفاده از مصالح داخلی ترغیب کنند.

نظر شما