شناسهٔ خبر: 54557 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از وضعیت جوی:

ناپایداری‌ جوی تا پایان هفته در شمال غرب، دامنه‌های البرز و سواحل خزر/ احتمال جاری شدن سیل در معابر، مسیل‌ها و رودخانه‌ها

بارندگی- هواشناسی- آب و هوا- آب گرفتی جاده براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته براساس نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی و همچنین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری، ناپایداری‌های جوبی تا پایان هفته در شمال غرب کشور دامنه‌های البرز به صورت رگبار باران همران با تندبادهای موقتی و رعدوبرق باشد که این مساله بیشتر در ساعات بعدازظهر و اوایل شب خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته براساس نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی و همچنین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری، ناپایداری‌های جوبی تا پایان هفته در شمال غرب کشور و در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل، در دامنه‌های البرز همچون تهران، قزوین، زنجان، البرز، سمنان و سواحل دریای خزر و شمال شرق در خراسان شمالی و رضوی این ناپایداری به صورت رگبار باران همران با تندبادهای موقتی و رعدوبرق باشد که این مساله بیشتر در ساعات بعدازظهر و اوایل شب خواهد بود.

در همین خصوص و براساس وزش بادهای شدید موقتی و تندباد در استان‌های قزوین، تهران، البرز، سمنان، قم، شرق اصفهان و نیمه شرقی کشور می‌توان شاهد وقوع گردوخاک  در این مناطق باشیم.

شدت بارش‌ها برای امشب در استان آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی و روی دامنه های البرز در مازندران ، سمنان، گلستان، تهران و البرز پیش بینی شده است.

به همین خاطر آب گرفتگی مسیلها و معابر محتمل بوده و در این مناطق می توان شاهد بارش تگرک هم بود. در همین خصوص بهتر است هموطنان از رفتن به مناطق کوهستانی در ساعت بعدازظهر و اوایل شب در این مناطق خودداری کرده و از توقف و تردد در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب بورزند.

برای روز پنجشنبه بارش‌ها به دامنه‌های جنوبی البرز و به شمال غرب کشور محدود می‌شود و همچنان روی نیمه شرقی کشور برای دو روز آینده وزش بادهای شدید همراه با تولید گردوخاک را در این مناطق می توان انتظار داشت.

روی دامنه های البرز هم برای امشب و فردا برای قزوین، تهران، سمنان، قم و قسمت‌های شرقی اصفهان، وزش بادها می‌تواند شدید و همراه با خیزش گردوخاک باشد.

براساس همین پدیده گردوخاک و بادهای شدید موقتی آبهای جنوب کشور برای دو روز آینده مواج و متلاطم  خواهد بود و از امشب آب‌های دریای خزر هم مواج می شود.

تهران برای بعدازظهر امروز افزایش ابر خواهد داشت و در برخی ساعات وزش بادهای شدید موقت هم امکانپذیر است. پایتخت امروز بیشینه دمای ۳۴درجه را تجربه کرد.

در مورد کشاورزان با توجه به اینکه بارش باران در روز پنجشنبه به دامنه های جنوبی البرز و شمال غرب کشور محدود می شود این توصیه وجود دارد که برای محلول و سم پاشی مزارع و باغات خود در ساعات بعدازظهر به سبب سرعت وزش باد احتیاط کردهو تنها عملیات سم پاشی در ابتدای صبح انجام شود. با توجه به وزش باد شدید در آذربایجان غربی و شرقی کشور هم به زنبورداران توصیه می شود مراقب کندوهای خود باشند. همچنین پرورش دهندگان ماهیان سردآبی در استان‌های دامنه خزر مراقب ورود سیلاب به استخرهای بچه پرورش‌ماهی باشند.

درخصوص دامداران هم این مساله لازم به ذکر است که تا پایان هفته از چرای دام در ارتفاعات، حاشیه رودخانه‌ها که احتمال وقوع سیل دارد، اجتناب کنند

نظر شما