شناسهٔ خبر: 54592 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با آغاز سفرهای تابستانی استان سمنان صورت می‌گیرد:

آمادگی ۲۸ مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی برای ارائه خدمات به مسافرین/نظارت بر فعالیت حمل‌و‌نقل مسافر جاده‌ای استان

تردد سرپرست اداره کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان سمنان گفت: با توجه به نزدیک شدن تعطیلات تابستان و آغاز سفر تابستانی هموطنان، این اداره کل با برنامه‌ریزی و تمهیدات مناسب آمادگی کامل حمل‌ونقل جاده‌ای را در خدمت‌رسانی به مسافران و زائران حرم مطهر امام هشتم (ع) اعلام می‌دارد.

احسان منصورکیایی سرپرست اداره کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان سمنان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای هموطنان عزیز گفت: همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید سعید فطر موج جدیدی از سفرها در کشور آغاز می‌گردد.

منصورکیایی با اشاره به آمادگی ۲۸ مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی برای ارائه خدمات به مسافرین افزود: در دنیای امروزی با توجه به توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای و افزایش ساخت وسایل نقلیه و توسعه راه‌ها، مقوله ارائه خدمات در طول راه‌ها به مسافران و رانندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تغییرات اساسی را در نحوه و نوع خدمت‌رسانی طلب می‌نماید.

وی با بیان اهمیت ساختار مجتمع‌های خدماتی رفاهی در جاده‌ها عنوان کرد: مجتمع‌های خدماتی رفاهی یکی از عناصر مهم جاده‌ای است که می‌تواند نقش بسزایی در بهبود رفتار رانندگان و رفع خستگی و در نهایت ارتقای ایمنی جاده‌ای داشته باشد.

وی در ادامه با توجه به لزوم توجه ویژه به نحوه خدمات‌رسانی در مجتمع‌ها افزود: استان سمنان با قرار گرفتن در مسیر کریدور شرق به غرب افتخار میزبانی به زائرین حرم مطهر رضوی را دارد. با توجه به کویری و یکنواخت بودن مسیر استفاده مسافرین از مجتمع‌های خدماتی رفاهی می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از تصادفات جاده‌ای و جلوگیری از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان ایفا نماید. بدین منظور ارتقای سطح خدمات در مجتمع‌های خدماتی رفاهی موجود در مسیر یکی از مهمترین راهکارها محسوب می‌گردد.

منصورکیایی گفت: در راستای ارتقاء و بهبود کیفیت خدمات‌رسانی در سطح شبکه راه‌های استان، عملکرد مجتمع‌های خدماتی- رفاهی بین‌راهی طی تابستان ۹۷ توسط کارشناسان فنی و سرمایه‌گذاری اداره کل بر اساس شاخص‌های موردنظر ارزیابی می‌گردد.

سرپرست اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان سمنان در بیان بخش دیگری از اقدامات افزود: در ایام سفرهای تابستان این اداره کل با برنامه‌ریزی و تمهیدات مناسب بر فعالیت حمل‌و‌نقل مسافر جاده‌ای استان نظارت مضاعفی خواهد داشت.

وی برگزاری جلسات کارگروه ارتقاء سطح خدمات مسافری با انجمن‌های صنفی و شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر، نظارت بر فعالیت رانندگان و شرکت‌های حمل‌و‌نقل بخش مسافر به صورت محسوس و نامحسوس توسط اکیپ‌های سیار اداره کل با همکاری پلیس‌راه استان، سرویس‌دهی مناسب به مسافرین با حداکثر ظرفیت، پیش‌بینی سرویس‌های کمکی برای زمان‌های اوج سفر و نظارت دقیق نمایندگی‌های مستقر در پایانه‌های مسافربری شهرستان‌ها در ارائه خدمات مفید به مسافرین را از اقدامات این اداره کل برای ارائه خدمات مطلوب به هموطنان برشمرد.

منصورکیایی همچنین با اشاره به این موضوع که برنامه‌های نظارتی این اداره کل بر فعالیت رانندگان و شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر در تمامی طول سال اجرا می‌شود، افزود: با عنایت به اهمیت فصل تابستان آموزش مدیران فنی شرکت‌ها و مکاتبه با شرکت‌های حمل‌و‌نقل درباره توقف به موقع برای ادای فریضه نماز در حین سفر، نظارت بیشتر شرکت‌ها برای ارائه بسته‌های پذیرایی در داخل اتوبوس و استفاده از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی از دیگر اقداماتی است که انجام می‌گیرد.

وی افزود: در راستای صیانت از حقوق شهروندی و تکریم مسافرین سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۳، آماده دریافت هرگونه شکایات، انتقادات و پیشنهادات مسافرین از نحوه ارائه خدمات بخش مسافری جاده‌ای می‌باشد.

وی با اشاره به بالا بودن آمار تلفات و تصادفات جاده‌ای در کشور افزود: این امر اهمیت نگاه ویژه تمام مسئولین کشوری و استانی را برای ارائه راهکارهای مقابله و پیشگیری از این مسئله طلب می‌نماید.

منصورکیایی با اشاره لزوم برنامه‌ریزی و مدیریت جریان ترافیک و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای افزایش ایمنی تردد تصریح کرد مدیریت سفرهای جاده‌ای از طرف خانواده‌ها و متولیان به خصوص در ایام پرتردد که بر حجم مسافرت‌ها افزوده می‌شود، می‌تواند از میزان تلفات بکاهد. در این میان استفاده از سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند سبب بهبود عملکرد سیستم حمل‌ونقل، افزایش ایمنی سفر، روان‌سازی جریان ترافیک و... می‌گردد.

وی اظهار کرد: ۵۹ سامانه ثبت تخلف سرعت در محورهای بزرگراهی استان به بهره‌برداری رسیده که با نصب این سامانه‌ها انتظار می‌رود، میزان قابل‌توجهی از سوانح رانندگی و تخلف سرعت مجاز در استان کاهش یابد.

منصورکیایی ضمن اشاره به انجام تدابیر لازم به‌منظور فراهم نمودن سفری مطلوب و ایمن برای هموطنان عزیز تصریح کرد: ۵۴ دستگاه ترددشمار برخط در تمام محورهای مهم و کلیدی استان اطلاعات لحظه‌ای تردد وسایل نقلیه به تفکیک سبک و سنگین را در استان ثبت می‌نمایند.

سرپرست اداره کل حمل‌و‌نقل با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد تلفات جاده‌ای استان ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است، افزود: برنامه‌ریزی و مدیریت سفر، استفاده بهینه مسافرین از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهرهای طی مسیر سفر، بهره‌مندی از امکانات مجتمع‌های خدماتی رفاهی در طول راه‌های استان، رعایت نکات ایمنی، استراحت و توقف ۱۵ دقیقه‌ای بعد از هر دو ساعت رانندگی در طول سفر از جمله راهکارهای سودمند در کاهش تصادفات به شمار می‌آید.

منصورکیایی در ادامه با اشاره به معرفی سامانه ۱۴۱ که یکی از کامل‌ترین و مجهزترین خدمات برای مدیریت سفر هموطنان است، افزود: سامانه جامع ۱۴۱ با ارسال اطلاعات برخط از وضعیت راه‌ها در خدمت مردم بوده و مخاطبان و کاربران سامانه جامع ۱۴۱ از سراسر کشور با تماس تلفنی با این شماره می‌توانند آخرین وضعیت ترافیکی و جوی در سطح جاده‌ها، محدودیت‌های تردد در محورها، مسافت‌های بهینه بین‌شهری و بهترین و مناسب‌ترین مسیر را انتخاب نمایند.

وی همچنین افزود: مسافرین محترم می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت ۱۴۱ به آدرس www.۱۴۱.ir از امکاناتی نظیر نمایش عکس‌های متوالی از تصاویر دوربین‌های نظارتی مربوط به حداکثر ۵ دقیقه قبل، نمایش آخرین وضعیت تردد برگرفته از دستگاه‌های ترددشماری برخط بر روی نقشه شماتیک، ارائه مسیر و مسافت بهینه با امکان انتخاب مسیر پیشنهادی دوم، انتخاب مسیر از شهرهای بین‌راهی و مشاهده امکانات بین‌راهی از قبیل پمپ‌بنزین‌ها، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و ... بهره‌مند گردند.

نظر شما