شناسهٔ خبر: 54653 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه ریلی:

ایران بهترین مسیر ترانزیت به خلیج فارس از شمال به جنوب است/ آخرین وضعیت راه‌آهن قزوین- رشت/ حذف یا یکسان‌سازی تعرفه‌های متقابل ریلی در کریدور جنوب- غرب بین ایران و اوکراین

گزارش آخر هفته اصلاح ساختار ایمنی راه‌آهن، جزئیات برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی، برگزاری گراف تخصصی بازرگانی به منظور بررسی موضوعات حمل محمولات سوختی و حمل‌و‌نقل ریلی موجب صرفه‌جویی ارزی می‌شود سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل رریلی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

ایران بهترین مسیر ترانزیت به خلیج فارس از شمال به جنوب است

 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر شنبه در دیدار" الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس، گفت: بلاروس همواره کشوری دوست برای ایران بوده و تهران آماده توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری وبویژه در حوزه علمی و فناوری های نوین با این کشور دوست است.

دکتر روحانی به اهمیت تقویت راههای ترانزیتی در منطقه اشاره کرد و گفت: در موضوع ترانزیت شمال – جنوب ایران بهترین مسیر برای آسیای مرکزی و قفقاز و جنوب شرق اروپا به خلیج فارس و آبهای جنوب است.

آخرین وضعیت راه‌آهن قزوین-رشت

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل با بیان اینکه « زیرسازی راه‌آهن قزوین-رشت به‌ علاوه پل بزرگ ۵۵ خوشبختانه در دو هفته قبل به پایان رسید و بستر تا ایستگاه رشت آماده است.» گفت: از ریل‌گذاری نیز فقط ۳.۵ کیلومتر باقیمانده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به تغییر دستگاه اجرایی راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا گفت: طبق برنامه‌ و زمان‌بندی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، اواخر فضل تابستان سال جاری برای افتتاح این پروژه پیش‌بینی‌شده بود اما با تغییر دستگاه اجرایی از سوی دولت، ‌ پیمانکاران دچار بلاتکلیفی شده‌اند که امیدواریم با رفع این بلاتکلیفی در زمان مقرر راه‌آهن قزوین-رشت به بهره‌برداری برسد.

حذف یا یکسان‌سازی تعرفه‌های متقابل ریلی در کریدور جنوب- غرب

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیدار و مذاکره با وزیر زیرساخت و حمل‌ونقل اوکراین گفت: وی ایران را یک کشور قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه خواند و با توجه به اهمیت ترانزیت کالا به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تمایل این کشور برای استفاده از پتانسیل مسیر‌های ترانزیتی ایران را اعلام کرد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل ریلی در چارچوب همکاری‌های پروتکل جنوب-غرب گفت: از طرف ما حذف عوارض متقابل یا وضع تعرفه یکسان برای بهبود ترانزیت به‌منظور کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل مطرح و مورد پذیرش طرف مقابل قرار گرفت.

اصلاح ساختار ایمنی راه‌آهن

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن از اصلاح ساختار ایمنی راه‌آهن خبر داد و گفت: از جمله موارد پیشنهادی در ساختار جدید راه‌آهن، تشکیل نهاد رگولاتوری و انتقال بخشی از وظایف مرتبط به ایمنی ریلی به خارج از راه‌آهن است.

حسین عاشوری در جلسه بررسی ساختار ایمنی راهآهن که با حضور اعضای کمیسیون عالی سوانح راهآهن و تعدادی از خبرگان حوزه ریلی برگزار شد، با اشاره به هدف گذاری صورت گرفته در خصوص افزایش سهم حمل بار و جابجایی مسافر راه آهن در برنامه ششم توسعه و هدفگذاری دستیابی به سهم ۳۰ درصدی بار و ۲۰ درصدی جابجای مسافر گفت: به منظور دستیابی به این اهداف نیاز به حرکت جهشتی در حوزه های مختلف زیربنایی ، بهره برداری ، تامین منابع مالی ، افزایش بهره‌وری و ... می باشد.

جزئیات برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی

قائم‌مقام شركت راه‌آهن در نشست خبری به تشریح جزئیات برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته پرداخت و گفت: این نمایشگاه در تاریخ ۲۹ خردادماه لغایت ۱ تیرماه به مدت ۴ روز با حضور ۲۰۰ شركت ایرانی و ۹۰ شركت خارجی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

عاشوری خاطرنشان كرد: افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد.

برگزاری گراف تخصصی بازرگانی به منظور بررسی موضوعات حمل محمولات سوختی

گراف تخصصی بازرگانی به منظور بررسی موضوعات حمل محمولات سوختی برگزار و مقرر شد با بررسی و حل مشکلات مطروحه جلسات آتی به‌صورت ماهیانه به‌صورت مستمر تشکیل شود تا در خصوص افزایش عملکرد این محمولات اقدامات اساسی صورت پذیرد.

بر اساس این گزارش، در این جلسه ضمن ارائه آمار عملکرد محمولات سوختی و مشکلات و معضلات موجود نسبت به ارائه نقطه نظرات از سوی اعضای حاضر اقدام و مواردی همچون الزام تحقق کامل برنامه حمل اعلامی از سوی شرکت نفت، مشکلات مربوط به نواقص واگن‌ها، کمبود نیرو و تعداد شیفت شرکت نفت در برخی مناطق، تجهیزات مورد نیاز شرکت نفت جهت انجام هرچه مطلوب‌تر عملیات تخلیه و بارگیری، تشکیل کمیته تخصصی، واگذاری امور یکی از مراکز تخلیه یا بارگیری به یک پیمانکار واحد، بررسی همه‌جانبه مشکلات مناطق و انبارهای نفت، ارائه پیشنهاد به‌منظور افزایش برنامه در برخی مناطق، امور سیر و حرکتی، فنی، تعداد واگن‌های موردنیاز در هر سیکل حمل، تطابق نوع واگن با تجهیزات تخلیه و بارگیری و... مطرح شد.

حمل‌ونقل ریلی موجب صرفه‌جویی ارزی می‌شود‌

عضو کمیسیون عمران مجلس بهره‌گیری راه‌آهن از واگن‌ها‌ و ریل‌های تولید داخل را موجب صرفه‌جویی ارزی و تقویت تولیدات در داخل کشور دانست و گفت: فعال کردن کریدورهای ریلی در رشد صادرات کالای ایرانی و رونق صنعت ترانزیت بسیار مؤثر است.

بت کلیا با اشاره به مشکلات مالی تولیدکنندگان کالاهای مورد نیاز راه‌آهن از یک‌سو و از سوی دیگر تأکید راه‌آهن بر رعایت استانداردها و کیفیت لازم به‌منظور رعایت ایمنی، گفت: باید در این زمینه دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند‌، این امر در زمره وظایف اصلی و اساسی دولت قرار دارد.

نظر شما