شناسهٔ خبر: 54656 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه دریایی:

آغاز عملیات توسعه‌ای بندر چابهار با همکاری هند/ علاقه‌مندی اوکراین برای دسترسی به حاشیه خلیج‌فارس از طریق کریدور ایران/ پیشنهاد سرمایه‌گذاری برای ایجاد پایانه لجستیکی در بنادر کشور

گزارش آخر هفته بندر دیدار روحانی با رئیس‌جمهور بلاروس و تاکید بر بهترین مسیر دسترسی آسیای‌مرکزی و جنوب‌شرق اروپا به آب‌های جنوب از طریق ایران، پیشنهاد سرمایه‌گذاری برای ایجاد پایانه لجستیکی در مرز اینچه‌برون و بنادر کشور در دیدار وزیر راه و شهرسازی با سفیر قزاقزستان، آغاز عملیات توسعه‌ای بندر چابهار، تخفیف ۸۰ درصدی حقوق و عوارض بندری چابهار و جزئیات برگزاری همایش توسعه صادرات از طریق دریای‌خزر، بخشی از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

رئیس جمهور، روابط تهران- مینسک (بلاروس) را رو به توسعه و پیشرفت خواند و تاکید کرد که باید از همه ظرفیت ها و فرصت های فراوان موجود در دو کشور برای تعمیق مناسبات مشترک در همه زمینه ها استفاده کرد . دکتر روحانی به اهمیت تقویت راه‌های ترانزیتی در منطقه اشاره کرد و گفت: در موضوع ترانزیت شمال – جنوب، ایران بهترین مسیر برای آسیای‌مرکزی و قفقاز و جنوب‌شرق اروپا به خلیج‌فارس و آب‌های جنوب است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

پیشنهاد سرمایه‌گذاری برای ایجاد پایانه لجستیکی در مرز اینچه‌برون و بنادر کشور

در دیدار سفیر قزاقستان با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران، طرفین ضمن تاکید بر همکاری های دوجانبه در شقوق مختلف حمل‌ونقل به بررسی افزایش تبادل پروانه‌های تردد کامیون، همکاری‌های فنی در زمینه ریلی، ترانزیت کالا و غلات از مسیر ایران و سرمایه‌گذاری برای ایجاد پایانه‌های لجستیکی در مرز اینچه‌برون و بنادر شمالی و جنوبی ایران توسط قزاقستان پرداختند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

بندر کاسپین به عنوان مرز دریایی شناخته شد

معاون اول رئیس جمهوری؛ مصوبه دولت مبنی بر شناخته شدن بندر کاسپین به عنوان مرز دریایی برای تردد کالا و مسافر را، به وزارت راه و شورای‌عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

حضور مدیرعامل سازمان بنادر در لهستان برای گرامیداشت روز جهانی دریانوردی

گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با محوریت کشتیرانی سبز و هوشمند، ابر دیتا و امنیت سایبری در کشتیرانی، کشتیرانی در مواجهه با مسیرهای جدید حمل و نقل و آینده بازار کار دریایی در کشور لهستان، برگزار می‌شود. محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در راس هیاتی متشکل از معاون امور دریایی و مدیر کل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی بین‌المللی این سازمان جهت شرکت در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی عازم لهستان شدند. هدف از این ماموریت که با دعوت رسمی و مشترک دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی و وزیر اقتصاد دریایی لهستان صورت گرفته؛ شرکت در رویداد گرامی داشت روز جهانی دریانوردی به میزبانی کشور لهستان است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

علاقمندی هند، پاکستان و چین برای حضور در چابهار

مرتضی بانک دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: مصوبه شورای‌عالی مناطق آزاد برای الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به هیات‌دولت ارسال شده است و در آینده‌ای نزدیک به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ خواهد شد. این مصوبه پس از ابلاغ از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، بلافاصله قابلیت اجرا خواهد یافت.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

علاقه‌مندی اوکراین برای دسترسی به حاشیه خلیج‌فارس از طریق کریدور ایران

مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیدار و مذاکره با وزیر زیرساخت و حمل‌ونقل اوکراین گفت: وی ایران را یک کشور یک کشور قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه خواند و با توجه به اهمیت ترانزیت کالا به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تمایل این کشور برای استفاده از پتانسیل مسیر‌های ترانزیتی ایران را اعلام کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تخفیف ۸۰ درصدی در بخش حقوق و عوارض بندری چابهار

محمدعلی اصل‌سعیدی‌پور مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تا سقف ۸۰ درصد در بخش حقوق و عوارض بندری و هزینه‌های مترتب بر کشتی‌های لاینر در بندر چابهار تخفیف داده می‌شود.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

هند عملیات توسعه‌ای بندر چابهار را آغاز می‌کند

معاون وزارت کشتیرانی هند گفت: از هفته آینده عملیات توسعه‌ای بندر راهبردی چابهار آغاز می‌شود. همچنین، با وجود تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام، از هفته آینده عملیات توسعه ای بندر راهبردی چابهار را شروع می کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

میزبانی بندر امیرآباد از کشورهای حاشیه خزر با موضوع توسعه صادرات

سیاوش رضوانی مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ضمن اعلام جزئیات برگزاری همایش توسعه صادرات از طریق دریای خزر از حضور کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، قزاقزستان و روسیه در همایش فوق در تیرماه سالجاری در بندر امیرآباد خبر داد و گفت: مشوق‌ها و راهکارهای لازم برای ورود جدی بخش خصوصی به صادرات، و رونق بیش از گذشته این بخش نیز در همایش نظر گرفته شده است که در روز برگزاری اعلام عمومی خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تدوین و ابلاغ راهنمای طراحی موج‌شکن‌های توده سنگی و مرکب در برابر سونامی

حمید خلیلی‌واوسری مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی از تدوین و ابلاغ راهنمای طراحی موج شکن های توده سنگی و مرکب در برابر سونامی خبر داد و گفت: ارائه مجموعه ای کامل و جامع از روش های متداول و مناسب طراحی و تقویت این دسته از موج شکن ها در برابر سونامی به منظور استفاده متخصصان، پژوهشگران و مشاوران در پروژه های مرتبط است و در تهیه این راهنما با بهره گیری از تجربیات، منابع و دستاوردهای جهانی، نسبت به تعیین سونامی طرح اقدام کرده و ضوابط طراحی موج‌شکن‌های توده سنگی و مرکب و راهکارهای تقویت آنها نیز ارائه شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تهیه طرح جایگزینی شناورهای سنتی کمتر از ۵۰۰ تن

در هفته گذشته، ابراهیم حسن پور؛ رئیس اداره ثبت کشتی‌ها و صدور گواهی‌نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه آیین نامه ساماندهی و نوسازی شناورهای سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن در دست نهایی شدن و ارائه به هیات وزیران است، گفت: مطابق برنامه و پیش‌بینی‌های انجام شده، ۴۵۰۲ فروند شناور سنتی مشمول آیین نامه یاد شده هستند و بنا است طی ۵ فاز عملیاتی و بر اساس رده‌بندی سنی، به تدریج از رده خارج شده و شناورهای فلزی ایمن جایگزین آنها شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

نظر شما