شناسهٔ خبر: 54699 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

امانی‎بنی خبر داد:

ترمینال کارگوی بندرعباس در آستانه بهره‎برداری/ خدمت‎رسانی فرودگاه بندرعباس به مسافران بهبود ‎می‎یابد

فرودگاه بندرعباس مدیرکل فرودگاه‎های استان هرمزگان گفت: با توجه به نیاز بالای فرودگاه بندرعباس به یک ترمینال کارگوی مناسب، طی قراردادی با بخش خصوصی، قسمتی از ترمینال ۳ این فرودگاه به یک ترمینال کارگو و تجمیع شده تبدیل ‎می‎شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، محمود امانیبنی درباره فعالیتهای انجام شده در فرودگاه بندرعباس گفت: به منظور رفاه حال مسافران پروازهای داخلی، سالن ورودی را بهسازی کردیم تا حتی در زمان پیک پروازها نیز مسافران بتوانند از سادهترین و کوتاهترین راه بارشان را از تسمه نقالهها دریافت کنند و از نزدیکترین راه خارج شوند. از طرف دیگر، به دلیل کمبود کانترها، پذیرش همزمان پروازها برای ما امکان نداشت و برای مسافران دشواریهایی به وجود میآمد که با تغییراتی که در محل آنها انجام دادیم، توانستیم تعداد کانترها را از ۸ به ۱۲ برسانیم و حتی در آینده امکان افزایش آنها تا ۲۰ کانتر هم وجود خواهد داشت.

مدیرکل فرودگاههای استان هرمزگان ادامه داد: میدان دوم فرودگاه، محلی بود که بخشهای اداری، پاویون، ترمینال و آمادگاه از آن تقسیم میشد و برای همین در تردد مشکلاتی به وجود میآمد. به منظور رفع این مشکل و بر اساس طرح جامع و نقشهای که داشتیم، اقدام به ساخت یک جاده جدید برای دسترسی به پاویون، مجموعه اداری و آمادگاه کردیم.

وی با اشاره به وجود گرمای شدید در بندرعباس گفت: به منظور رفاه مسافران در سوار شدن به هواپیماها و پیاده شدن از آنها، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در  بهمن سال ۹۶ یک دستگاه ایربریج را به ما تحویل داد که با سرعت کار اجرای شبکه برق آن توسط همکارانم در فرودگاه انجام شد. اکنون این دستگاه نصب شده است و امیدواریم بزودی مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.

امانی ساخت پاویون جدید فرودگاه بندرعباس را به دلیل تردد زیاد مقامات کشوری و لشکری از دغدغههای استان عنوان کرد و افزود: با اعتبارات استانی و بومیسازی نقشه معماری طراحی شده در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، از پنج ماه پیش ساخت پاویون در زیربنای ۱۴۰۰ متر مربعی آغاز شده و به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و با قولی که از استاندار و پیمانکار گرفتهایم، امیدوارم که در شهریور به بهرهبرداری برسد.

وی گفت: یکی دیگر از طرحها تعویض چراغها و اضافه کردن دکلهای روشنایی در لندساید و پارکینگ خودروها بود که با این کار هم در مصرف برق صرفهجویی شد و هم روشنایی افزایش یافت.

امانی درباره افزایش ظرفیت اپرون این فرودگاه گفت: اپرون فرودگاه دارای چهار استند بود که با همکاری اداره کل عمران و توسعه فرودگاهها در سال گذشته چهار استند دیگر تکمیل، خطکشی و بهرهبرداری شد. البته هنوز هم این تعداد کم است و در حال برگزاری مناقصه ساخت دو استند دیگر هستیم تا تعداد پارک پوزیشنهای فرودگاه را به ۱۰ عدد برسانیم.

مدیرکل فرودگاههای استان هرمزگان افزود: در بندرعباس هوای شرجی خسارتهای زیادی را به ماشین آلات ایجاد میکند. برای همین ساختمان آتشنشانی و ایمنی را بهسازی و تمام درهای آن را تعویض کردیم. همچنین از سوی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یک دستگاه جارو و یک خودروی مدرن آتشنشانی به فرودگاه بندرعباس تحویل شده است که در مرحله دوم با خرید دوباره خودروهای آتشنشانی، یک خودروی دیگر هم به این فرودگاه اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه برای ۱۲۶ خانه سازمانی اقدام به بهسازی خیابانها و بهسازی شبکه آب شرب و سیستم برقرسانی، ایزوگام و دفع آبهای فاضلاب و سطحی شده است، گفت: به منظور ایجاد یک شبکه فاضلاب و دفع آبهای سطحی در فرودگاه بندرعباس، اقداماتی را انجام دادهایم که بزودی مرحله مشاورهای آنها تمام میشود و با انتخاب پیمانکار، امسال این پروژه مهم اجرایی میشود چراکه بیشتر کارها و پروژههای مربوط به لندساید به این پروژه وابسته است.

امانی با اشاره به اینکه یکی از برنامههای اداره فنی شرکت فرودگاهها ارتقای چراغهای سطوح پروازی در فرودگاه بندرعباس است، بیان کرد: با این وجود ما در مواردی که چراغهای فعلی نیاز به تعویض جزئی و نه تعویض سیستم پکیج کامل چراغها داشت، اقداماتی را در سال گذشته انجام دادیم که طی آن چراغهای پاپی ۲۱ و ۰۳ به طور کامل و مجدداً جانمایی و نصب شدند و پس از وارسی پروازی توسط هواپیمای فلایت چک مورد بهرهبرداری قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار، پروازهای فرودگاههای این استان از سال ۹۴ سالانه بین ۱۴ تا ۱۷ درصد افزایش پرواز داشتهاند، ادامه داد: باند ۲۱ چپ فرودگاه بندرعباس حدود سال ۱۳۴۰ ساخته شده است و استریپ آن پاکسازی نشده بود تا اینکه در اواخر سال ۹۵ کل استریپ آن پاکسازی شد؛ در حدی که اگر سانحهای داشتیم، حداقل تا ۱۵۰ متری مانعی وجود نداشته باشد.

امانیبنی افزود: RCAG فرودگاه بندرعباس در گنو توسط اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی بهروزرسانی شده است که قبل از ماه مبارک رمضان کاملاً عملیاتی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز بالای فرودگاه بندرعباس به یک ترمینال کارگوی مناسب، اواخر سال ۹۵ برای آن برنامهریزی کردیم و در این زمینه با بخش خصوصی قراردادی بستیم که قسمتی از ترمینال ۳ را به آنها واگذار کنیم و به یک ترمینال کارگو و تجمیع شده تبدیل شود که امیدواریم بزودی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.

مدیرکل فرودگاههای استان هرمزگان همچنین درباره کارهای انجام شده در فرودگاههای اقماری این استان هرمزگان اظهار کرد: بهسازی ترمینال فرودگاه ابوموسی یکی از دغدغههای من بود؛ چراکه سقف آن پوسیدگی داشت و در زمان بارندگی با مشکل مواجه میشد. برای همین سال گذشته سقف کل ترمینال بازسازی و با نصب پارتیشنهای جدید، فضای آن تفکیک شد و همچنین دو دهنه به ساختمان آتشنشانی آن اضافه شد.

وی ادامه داد: ساختمان تکنیکال بلاک این فرودگاه هم در اسکلت فلزی پوسیدگیهایی داشت که ناچار شدیم کل ساختمان را بهسازی کنیم. همچنین تعدادی خودروی سبک و سنگین هم به فرودگاههای ابوموسی و بندرلنگه اختصاص داده شد که دو دستگاه دیگر هم قرار است به آنها اختصاص یابد.

وی درباره فرودگاه بندرلنگه گفت: ساختمان آتشنشانی این فرودگاه با قدمت بیش از ۴۰ سال، دیگر قابل استفاده نبود. بنابراین مناقصه ساخت ساختمان جدید برگزار شده است. این فرودگاه یک ترمینال دارد که هم پروازهای داخلی و هم خارجی را پوشش میدهد. لذا برای پروازهای ورودی توسعه ترمینال در دستور کار قرار گرفت که تاکنون این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدوارم در نیمه اول سال به محض اینکه اعتبارات ابلاغ شود، بقیه آن نیز به اتمام برسد.

محمود امانیبنی در پایان ضمن قدردانی از دستاندرکاران در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوای ایران و همکاران خود در فرودگاههای استان هرمزگان گفت: ظرفیت فرودگاه بندرعباس و فرودگاههای اقماری ما بیش از اینها است و امیدوارم در آینده بتوانیم با توجه بیشتر به آنها، زمینه بهرهبرداری بیشتری را فراهم کنیم.

نظر شما