شناسهٔ خبر: 54756 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست اطلاع رسانی و آموزشی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم مطرح شد:

تاکید بر اهمیت ویژه تاثیر انسان بر سیستم اقلیمی جهان/ رابطه مستقیم تغییر در وضعیت اقلیم با ریسک تغییرات غیرقابل بازگشت

نشست معاون هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم گفت: دیگر تغییر هرچه بیشتر وضعیت اقلیم می‌تواند ریسک تغییرات غیرقابل بازگشت را در کشورها بالا ببرد. این در حالی است که ما هم اکنون ابزارهای لازم برای محدود کردن این تغییرات را در دست داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست اطلاع رسانی و آموزشی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) امروز با حضور اصحاب رسانه در محل سازمان هواشناسی كل كشور برگزار شد.

سوكونا، معاون هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم با حضور در این نشست ضمن تاكید بر گستردگی بحث تغییر اقلیم در سطح جهانی بیان كرد: IPCC در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و حتی سیاسی فعالیت داشته و همواره ضمن بررسی ارتباط بین اقلیم و كره زمین به مطالعه تاثیرات آن بر كره زمین و افراد را می‌پردازد.

معاون IPCC با تاكید بر مساله افزایش گازهای گلخانه‌ای و تغییرات ایجاد شده بر جو كره زمین گفت: ایران نیز تاکنون از این قاعده مستثنی نبوده و تحت تاثیر این افزایش دما قرار گرفته است.

وی با اشاره به شاخص‌های گرمایش جهانی و تاثیرات آن بر روی رطوبت، دما و یخچال‌های قطبی در جهان گفت: جمعیت نیز در این میان یکی از مشکلاتی است که به مصرف سوخت و انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. به گونه‌ای که طبق آمار موجود شاهد این هستیم که طی ۱۵۰ سال اخیر غلظت بیشتری از این گازها وارد جو شده و واژه تغییر اقلیم را وارد ادبیات جهانی کرده است.

معاون IPCC با بیان اينكه گرمایش جهانی به صورت یکنواخت در کره زمین اتفاق نمی‌افتد، اظهار داشت: در حقیقت این پدیده بیشتر در نواحی قطبی اتفاق افتاده و در سایر نقاط باعث گسترش بیابان‌زایی می‌شود، امری که هم اکنون در ایران نیز در حال وقوع است.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: افزایش گرمایش جهانی بیش از حد موجود قطعا بر سیستم کشاورزی و محصولات غذایی نیز تاثیرگذاشته و حتی دمای اقیانوس‌ها را نیز تا حد بالایی افزایش می‌دهد. مساله‌ای که بسیار خطرناک بوده و می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای مردم جهان به وجود آورد.

وی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده از سوی IPCC تاثیر انسان بر سیستم اقلیمی بسیار مهم بوده و از سوی دیگر تغییر هرچه بیشتر وضعیت اقلیم می‌تواند ریسک تغییرات غیرقابل بازگشت را در کشورها بالا ببرد. این در حالی است که ما هم اکنون ابزارهای لازم برای محدود کردن این تغییرات را در دست داریم. امری که باید به آن توجه کرده و مورد پیگیری قرار دهیم.

به گفته معاون IPCC طی ۱۸ سال گذشته تنها در دو سال بالاترین دما برای جهان ثبت نشده است و این روند همواره روبه افزایش بوده است. براین اساس یخ اقیانوس‌ها روز‌به‌روز کمتر شده و آلودگی در شهرها بیشتر می‌شود.

وی در ادامه منبع اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای را انتشار سوخت‌های فسیلی دانست و گفت: اگر روند استفاده از سوخت‌های فسیلی در همین حالت ادامه پیدا کند طی ۳۰ سال آینده همه این منابع تمام شده و قطعا گرمایش جهانی از حد دو درجه در دنیا فراتر می‌رود.

لین، مسئول اطلاع رسانی IPCC نیز با حضور در این جلسه اظهار داشت: IPCC هر هفت سال یکبار گزارش مفصلی جهت اطلاع‌رسانی در نحوه برخورد کشورها با تغییر اقلیم منتشر کرده و وظیفه آن‌ها در رسیدگی به این امور را یادآور می‌شود. IPCC همچنین وظیفه دارد مشاهدات و مقالات چاپ شده از سوی نقاط مختلف جهان درخصوص حوزه تغییر اقلیم را ارزشیابی کرده و در نهایت نتیجه آن را به همه بخش‌ها اطلاع دهد.

وی با تاکید بر اینکه این بخش دستور کار مشخصی را برای دولت‌ها در حوزه تغییر اقلیم صادر نمی‌کند و تنها به راهبری و اطلاع‌رسانی می‌پردازد، گفت: دولت‌ها باید از این فرصت بهره برده و سیاست‌گذاری لازم در حوزه‌های مرتبط به اقلیم خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: IPCC از نمایندگان ۱۹۵ کشور تشکیل شده و دارای سه کارگروه علوم فیزیکی، تاثیرپذیری و روش‌های اندازه‌گیری گازهای گلخانه‌ای است.

لین افزود: این بخش تاکنون پنج گزارش جامع تولید کرده که در هر مرحله خلاصه‌ای از اطلاعات را برای سیاست‌گذاران نیز اختصاص داده است.

نظر شما