شناسهٔ خبر: 5476 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدير عامل شرکت عمران و بهسازي تاکيد کرد:

آخرین بازمانده صنعتی-تاریخی اصفهان حفظ و احیا می‌شود

محمد سعید ایزدی مدير عامل شرکت عمران و بهسازي گفت: کارخانه «ريسباف» آخرين بازمانده کارخانه‌هاي تاريخي - صنعتي اصفهان است که بايد حفظ و احيا شود. حفظ و احياي ميراث صنعتي اصفهان اولويت اصلي سازمان عمران و بهسازي در سال جاري است.

دکتر محمد سعيد ايزدي در گفتوگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي درباره کارخانه ريسباف اصفهان گفت: تاکنون تلاشهاي زيادي انجام شده است تا کارخانه ريسباف به عنوان آخرين اثر بازمانده کارخانههاي تاريخي اصفهان حفظ و احيا شود.

متاسفانه شرکت سرمايهگذاري بانک ملي تصميم به تخريب و تفکيک اين بناي تاريخي داشت که اولين اقدام ما براي جلوگيري از اين موضوع، تشکيل جلسهاي با حضور استاندار اصفهان، معاون ميراث فرهنگي استان اصفهان، دکتر پيروز حناچي معاون وزير راه و شهرسازي و بنده بود که در آن جلسه مقرر شد تا هيچ اقدامي براي تخريب و واگذاري اين بنا براي ساخت و ساز انجام نشود.

ايزدي خاطرنشان کرد: در آن جلسه مطرح شد که عمران و بهسازي آمادگي دارد تا اين کارخانه را از بانک ملي خريداري کند. در ادامه اين موضوع دکتر آخوندي وزير راه و شهرسازي با مديرعامل بانک ملي و بنده با مديرعامل شرکت سرمايه گذاري بانک ملي وارد مذاکره شديم که بر اساس اين مذاکرات مقرر شد بانک ملي پس از انجام کارشناسي لازم درباره قيمت زمين، مبلغ را اعلام کند.

وي ادامه داد: البته هنوز تفاهم نامهاي انجام نشده است اما پيگيري اين موضوع به محمود محمودزاده مدير کل راه وشهرسازي استان اصفهان به عنوان نماينده وزارتخانه واگذار شد. چندي پيش نيز هماهنگي لازم با وي انجام و در نهايت تصميم گرفته شد از چه منابعي براي معاوضه با ملک کارخانه استفاده شود.

مدير عامل شرکت عمران و بهسازي افزود: مديرکل راه و شهرسازي استان اصفهان در حال حاضر پيگير اين موضوع است تا پس از انجام کارشناسيهاي مورد نظر، صورتجلسه نهايي ابلاغ شود.

ايزدي افزود: در صورت توافق با بانک ملي بخشي از قيمت کارخانه نقدي و بخشي ديگر نيز به صورت معاوضه با اراضي و املاک پرداخت خواهد شد.

وي با بيان اينکه پروژه کارخانه ريسباف از اهميت ويژهاي برخوردار است و بايد با برگزاري مسابقه و فراخوان عمومي از ايده مردم براي تغيير کاربري اين کارخانه استفاده کنيم، افزود: پس از خريد اين کارخانه از شرکت سرمايه گذاري بانک ملي اين کارخانه با امکانسنجي و نظرسنجي مردمي طبق نياز شهروندان به مکاني با کاربري فرهنگي، هنري، آموزشي تبديل خواهد شد. ضمن اينکه اصالت و هويت تاريخي و ملي آن حفظ خواهد شد.

مدير عامل شرکت عمران و بهسازي يادآور شد: کارخانه ريسباف در واقع ميراث صنعتي ملي ايران  است که حفظ و حراست از آن نيازمند ايدههايي در مقياس ملي است به همين دليل بايد از ايده هنرمندان و همه شهروندان در ساخت و احياي اين ميراث صنعتي ملي استفاده کرد.

اين مقام مسوول وزارت راه اضافه کرد: اگر دستگاههاي دولتي به اين اعتقاد برسند که هر فعاليتي که انجام ميدهند بايد در راستاي ارتقاي کيفيت شهر باشد، ديگر تنها به منافع شخصي خود توجه نميکنند و به وظيفه و رسالت خود در قبال شهر عمل خواهند کرد. خريد و احياي کارخانه ريسباف اصفهان در اولويت کاري سازمان عمران و بهسازي قرار گرفته است، اميدوارم تا پايان سال جاري بتوانيم کارخانه را خريداري کرده و طرح آن را نهايي کنيم.

.....................................................

زينب جباري

نظر شما