شناسهٔ خبر: 54788 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سرپرست عمليات حج شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران خبر داد:

فعالیت ۱۹ فرودگاه در حوزه حج تمتع امسال/ فرودگاه‌های مشهد، بیرجند و همدان پیشتاز اعزام و پذیرش حاجیان در سال جاری

سید محمود رضوی سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه فرودگاه‌های مشهد، بیرجند و همدان دارای بیشترین میزان افزایش اعزام و پذیرش حاجیان در سال جاری خواهند بود، از افزایش ۲۶۸۰ نفری مسافران بیت الله الحرام در فرودگاه مشهد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران سید محمود رضوی با اعلام این خبر توضیح داد: بیشترین میزان افزایش اعزام و پذیرش زائران بیت الله الحرام از نظر تعداد زائر در سال جاری نسبت به سال ۹۶ به ترتیب متعلق به فرودگاه های مشهد (۲۶۸۰ نفر)، بیرجند(۷۵۴ نفر) و همدان (۷۴۷ نفر) خواهد بود. همچنین بیشترین میزان كاهش از این نظر نسبت به سال ۹۶ به ترتیب مربوط به فرودگاه های گرگان (۲۸۸۸ نفر)، امام خمینی (۲۴۸۴ نفر) و اهواز (۷۵۵ نفر) خواهد بود. از نظر درصد افزایش نسبت به سال گذشته فرودگاه های بیرجند (۴۷ درصد)، مشهد (۳۹ درصد)  و زنجان (۳۷ درصد ) مقام های اول تا سوم را داراند. بیشترین درصد كاهش نیز متعلق به فرودگاه های بندرعباس (۴۳ درصد)، رشت (۳۹ درصد) و گرگان (۳۷ درصد) خواهد بود.

سرپرست عملیات حج شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینكه امسال ۱۹  فرودگاه كشور در حوزه حج تمتع فعال خواهد بود، افزود: حدود ۵۰ درصد حاجیان توسط هواپیمایی ایران ایر و بقیه نیز  توسط هواپیمایی سعودی منتقل خواهند شد.

وی گفت: اعزام و پذیرش زائران حج تمتع از فرودگاه های اصفهان، اهواز، شیراز، همدان، کرمان، یزد، بیرجند، بندرعباس و رشت توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر و از فرودگاه های مشهد، گرگان، ساری، تبریز، ارومیه، زاهدان، کرمانشاه و زنجان توسط شركت هواپیمایی سعودی انجام می شود. همچنین اعزام و پذیرش زائران از فرودگاه امام خمینی (ره) توسط هر دو شركت ایران ایر و سعودی خواهد بود.

رضوی از انجام پیش پروازهای حج  در ۲۲ تیر از فرودگاه امام (ره) خبر داد و با بیان اینكه عملیات رفت حاجیان ۲۸ روز طول می كشد، افزود: اولین کاروان های رفت حاجیان ۲۸ تیر از فرودگاه های اهواز، بوشهر،امام(ره) و مشهد اعزام می شوند و آخرین كاروان های رفت نیز ۲۴ مرداد از فرودگاه های تبریز، امام(ره) و  گرگان جابه جا می شوند.

سرپرست عملیات حج شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین با اشاره به اینكه عملیات بازگشت جاجیان ۲۲ روز طول می كشد، گفت: ورود اولین کاروان های حج به ایران سوم شهریور از فرودگاه بوشهر و ورود آخرین اولین کاروان های حج به ایران نیز ۲۴ شهریور از فرودگاه های بیرجند، تبریز، امام (ره) و گرگان خواهد بود.

وی با بیان اینكه با توجه به تعطیلی یك ساله حج تمتع به دنبال وقوع فاجعه منا، حج تمتع ۹۶ از شرایط ویژه ای برخوردار بود، عنوان كرد: سال گذشته، عملیات رفت و برگشت حجاج از ۲۰ فرودگاه انجام شد و فرودگاه بیرجند به عنوان بیستمین فرودگاه فعال در عرصه حج تمتع سال گذشته برای اولین بار وارد این عرصه شد. تعداد حاجیان اعزامی سال گذشته حدود ۸۶ هزار نفر بود كه نسبت به سال ۹۴، ۳۶ درصد افزایش یافت.

رضوی افزود: با توجه به توقف یك ساله عملیات حج و نیز تصمیم گیری با تاخیر، در اعزام  حاجیان سال گذشته مشكلات متعددی از جمله برنامه ریزی نامنظم و اعلام دیرهنگام زمان پروازها و نیز تاخیرهای طولانی پروازها به وجود آمد که با فعالیت جهادی تمام دست اندرکاران به ویژه كاركنان فرودگاه ها این مشکلات تا حدود زیادی برطرف شدند؛ از جمله تغییرات ناهمگون تعداد مسافران اعزامی در برخی از فرودگاه ها با حرکت های جهادی مدیران و كاركنان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران هدایت و مدیریت شد./

نظر شما