شناسهٔ خبر: 54789 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدير آموزش و خلبان هواپيمای فلايت چک اعلام کرد:

هواپيمای فلايت چک افتخار ملی است

محمدرضا كشتكار مدیر آموزش و خلبان هواپیمای فلایت چک گفت: این هواپیمای افتخار ملی است و توانسته‌ایم با خرید آن دانش را از کشورهای دیگر بگیریم و به بهترین نحو استفاده کنیم. به اذعان بسیاری از متخصصان صنعت هوانوردی، با ورود این هواپیمای فلایت چک، فرودگاه‌ها زنده و پویاتر شده‌اند و این هواپیما از افتخارهای نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، اهمیت و حساسیت موضوع وارسی پروازی و نیز حواشی رسانه ای و بحث های پراسترس مطرح شده درباره این هواپیما عاملی شد كه در گفت و گو با مدیرآموزش و معلم خلبان هواپیمای فلایت چك به بازخوانی روند كار این هواپیما و ویژگی های منحصر به فرد آن بپردازیم. محمدرضا كشتكار با ۲۴ سال سابقه كار ، خلبان و مدیرآموزش ناوگان كینگ ایر فلایت چك است.

كاپیتان كشتكار؛ شما از چه زمانی وارد مجموعه فلایت چك شدید؟

از وقتی كار وارسی پروازی كلید خورد، یعنی از همان آغاز پروژه همراه بودم. هواپیمای كینگ ایر تازه وارد كشور شده بود و باید از نظر فنی، عملیاتی و FIS توان كافی را برای كار با آن داشته باشیم، كاری بسیاری حرفه ای و حساس را آغاز كردیم و برای ما به منزله معجزه ای زیبا بود.

از چه زمانی آموزش كار با هواپیمای فلایت چك آغاز شد؟

من به اتفاق همكاران عملیاتی با توجه به محدودیتی های موجود آن زمان برای پشت سر گذاشتن آموزشگاه، دوره ویژه این هواپیما را در آفریقای جنوبی گذراندم و در مدرسه ای آموزش دادیم كه بهترین ركوردها را داشت و نمره های خوبی هم كسب كردیم.

آیا در ایران هم آموزش‌هایی را سپری كردید؟

چون هواپیما جدید بود، باید بر اساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی كشوری توسط مدرس خارجی آموزش می دیدیم. البته تمامی مجموعه عملیاتی در اختیار ایران است و تعدادی از خلبانان نیز دوره كالیبراسیون را در آلمان گذراندند.

چند نفر ساعت آموزش دیدید؟

ابتدا شش نفر از مركز وارسی پرواز شامل شش خلبان (چهار كاپیتان و دو first officer ) دوره ای سخت را سپری كردیم كه از نظر تعداد ساعت هم تعداد مورد نظر شركت و هم نیازهای سازمان هواپیمایی كشوری را شامل می شد. پس از اتمام دوره، مراحل مختلفی را سپری كردم تا بتوانم به عنوان خلبان فلایت چك كار كنم.

درباره تفاوت‌های پرواز عادی و پرواز با هواپیمای فلایت چك صحبت كنید.

رسالت خلبان در پرواز عادی، انجام یك پرواز امن از مبدا تا مقصد است ولی در پرواز با هواپیمای فلایت چك، غیر از امنیت پرواز، وارسی پرواز نیز انجام می شود كه این بخش بسیار خطرناك و نیازمند آموزش های خاص است.

از چه نظر خطرناك است؟

گاهی لازم است برای بررسی یك دستگاه ارتفاع هواپیما به ۳۰ متر برسد. برخی از فرودگاه های كشور مسطح هستند ولی بیشتر آنها از شمال غرب به جنوب غرب و به سمت شرق و مركز كشور كوهستانی هستند و باید دقیق بررسی شوند. هواپیمای فلایت چك به مانع ها نزدیك می شود كه برخی مانند دكل های خاص انسان ساز و خطرناكند و گاهی باید برای بررسی ILS روی سطح باند با ارتفاع ثابت ۴۰ فیت پرواز كنیم و مانورهایی هم در ارتفاع های پایین داریم كه روند سختی است.

كوتاهترین و بلندترین زمان پرواز هواپیمای فلایت چك چقدر است؟

ركورد شش ساعت را بارها داشته ایم و درباره كوتاهترین زمان با توجه به نوع دستگاه مورد بررسی، سه ساعت پرواز داشته ایم.

آیا تاكنون در جریان كار با خطری روبه رو شده‌اید؟

نه، چون قبل از پرواز ایمنی پرواز لحاظ می شود و تمام كروی پرواز نیز اصول ایمنی را رعایت می كنند. همچنین تمام موانع از جمله خطر برخوورد با پرندگان و ابرها در ارتفاع پایین در نظر گرفته می شود و خوشبختانه تاكنون با خطری مواجه نشده ایم.

مسئولان شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاكید دارند كه با هواپیمای خرید فلایت چك دیگر نیاز ما به كرایه كردن این هواپیما برطرف شده است و حتی می‌توانیم خدمات وارسی پرواز را به كشورهای دیگر ارائه كنیم. نظر شما چیست؟

بله، صد درصد این حرف درست است، چون این پتانسیل در خلبانان ما وجود دارد و هواپیما نیز دارای سیستم های توانمند است و می توان گفت مجموعه فلایت چك ایران، برتر از بسیاری كشورهاست.

نظر خودتان را درباره هجمه‌هایی كه به هواپیمای فلایت چك شد؛ از جمله اینكه گران است یا توانمندی كافی ندارد، بیان كنید. شما این هواپیما را چگونه دیدید؟

از نگاه یك خلبان می گویم كه هواپیمای فلایت چک خریداری شده توسط شرکت فرودوگاه ها و ناوبری هوایی ایران از لحاظ فنی هواپیمای بسیار خوبی است. هر هواپیما را باید با هواپیماهای هم دسته اش مقایسه كرد. به عنوان نمونه، از این هواپیما با توجه به نوع سرعت و دستگاه های ناوبری نمی توان برای مقاصد دیگر از جمله حركت در مسیرهای طولانی استفاده كرد. این هواپیما جزو پیشرفته ترین فلایت چك هاست كه ایمنی را بالا می برد و كار كردن با آن ساده شده است.

آیا در برگزاری دوره آموزشی به شش نفر بسنده شد؟

از زمان آغاز كار هواپیمای فلایت چك تاكنون غیر از شرایط خاص، طبق برنامه كوتاه و بلندمدت پیش رفته ایم و به زودی تعداد دیگری از همكاران كه دوره آموزشی را طی كرده اند، به ما ملحق می شوند. با توجه به حجم بالای كار باید از نظر تعداد نیروی متخصص و كارآمد غنی باشیم كه در این زمینه نیز هماهنگی كامل برای تعیین برنامه نیروهای جدید نیز انجام شده است.

هماهنگی شما با شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران چگونه است و با توجه به اینكه مدیرعامل شرکت تاكید دارد كه این شركت تخصصی‌ترین، فنی‌ترین و پیچیده‌ترین شركت است و  كار شما جزو تخصصی‌ترین و فنی‌ترین كارهاست، تا چه اندازه مورد رسیدگی و حمایت قرار می‌گیرید؟

از نظر اداری تعامل خوبی میان سازمان هواپیمایی كشور و شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران وجود دارد. اگر تضادی میان این دو نهاد باشد، ایمنی پرواز مختل می شود. ما رسالتی داریم و با كار جهادی، بحث های مالی و امور جانبی را كنار گذاشته ایم  و سربلند شده ایم. اكنون تمام مجموعه آموزشی ایرانی هستند و در آینده نزدیك دو معلم دیگر نیز اضافه می شوند كه در پویایی و كارآمدی بیشتر مجموعه موثر است.

من به عنوان یك ایرانی وقتی می‌بینم در حوزه كاری توفیقی شده احساس غرور می‌كنم. شما وقتی دیدید هواپیمای فلایت چك تهیه شده كه متعلق به ایران است و دیگر بی‌نیاز از صرف هزینه‌های بالای كرایه آن از كشورهای دیگر در كنار معضلات و مسائلی مانند خطر ناامنی بی نیاز شده‌ایم، چه حسی دارید؟

هواپیمای فلایت چك، افتخار ملی است و توانسته ایم با خرید آن دانش را از كشورهای دیگر بگیریم و به بهترین نحو استفاده كنیم. به اذعان بسیاری از متخصصان صنعت هوانوردی، با ورود این هواپیمای فلایت چك، فرودگاه ها زنده و پویاتر شده اند و این هواپیما از افتخارهای نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود./

نظر شما