شناسهٔ خبر: 54820 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

راه‌آهن اجازه سیر واگن‌های ناایمن را نمی‌دهد/ تشریح بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی

محمدزاده در جمع مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: راه‌آهن نمی‌تواند بنا بر هر دلیلی مسئولیت سیر واگن‌‌های نا ایمن را بر‌عهده بگیرد. در نتیجه این واگن‌ها باید ایمن‌سازی شود تا مجوز سیر در شبکه را اخذ کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده در حاشیه بازدید از غرفه‌های حاضر در ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، تجهیزات، خدمات و صنایع وابسته در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص چگونگی فعالیت واگن‌های بالای ۳۰ سال نیز تصریح کرد: طبق دستور‌العمل ابلاغی از سال ۹۴ که با همکاری اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تدوین شد، واگن‌های بالای ۳۰سال باید طی برنامه‌های منظمی ایمن‌سازی می‌شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: راه‌آهن نمی‌تواند بنا بر هر دلیلی مسئولیت سیر واگن‌ نا ایمن را بر‌عهده بگیرد. در نتیجه این واگن‌ها باید ایمن‌سازی شوند تا مجوز سیر در شبکه را اخذ کنند.

وی با اشاره به مشوق‌های سرمایه‌گذاری درزمینهٔ ریلی اظهار کرد: کاری که می‌توان از سوی دولت برای تسهیل سرمایه‌گذاری انجام داد بسترسازی و فراهم‌سازی شرایط است که در برنامه ششم توسعه اعلام‌شده سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی نظیر سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته باشد.

محمد زاده بیان کرد: همچنین اعلام‌شده است مالیات بر ارزش‌افزوده برای شرکت‌ها های ریلی و خدماتی با نرخ صفر محاسبه شود که این اقدام خود حاکی از بسترسازی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اعلام شده است راه‌آهن مشمول قانون توسعه گردشگری شود که این نیز نوعی مشوق برای سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل ریلی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اخذ یک قانون دائمی از مجلس گفت: بر اساس این قانون راه‌آهن می‌تواند سرمایه‌گذاری در حوزه ریل را حمایت کند و این مجموع قوانین موجب تسهیل سرمایه‌گذاری می‌شود به‌علاوه در همین نمایشگاه شاهد رونمایی از بحث انتشار اوراق صکوک مطرح شد و بر اساس آن شرکت راه‌آهن ضمانت اوراق صکوک منتشرشده را بر عهده می‌گیرد که نوعی بسترسازی برای سرمایه‌گذاران در راه‌آهن است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: تلاش می کنیم سرمایه گذران حمل‌ونقل ریلی را در راستای فرمایشات رهبری مورد حمایت قرار دهیم.

محمد زاده بیان کرد: راهی که مقام معظم رهبری مشخص فرموده‌اند همان ایجچجاد مزیت‌های رقابتی به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل ریلی به‌خصوص بخش بار است.

وی خاطرنشان کرد: بسته‌های حمایتی اتصال مراکز مهم اقتصادی، تجاری و صنعتی نیز یکی ا این موارد است که اگر بخش خصوصی بخواهد خود را به ریل و شبکه متصل کند راه‌آهن در قالب چارچوب‌ها و قوانین جاری کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: اگر شرکتی به دنبال تأمین لکوموتیو باشد شرکت راه‌آهن برای آن خرید خدمت یا تضمین سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد.

وی افزود: شرکت‌هایی که بتوانند واگن باری نو وارد ناوگان کنند برای مدتی حق دسترسی یک‌ریالی پرداخت می‌کنند.

محمد زاده بیان کرد: بسته حمایتی دیگر مربوط به برخورداری از امتیازات صرفه‌جویی در مصرف سوخت است که بر مبنای اگر شخصی سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل ریلی انجام دهد، به ازای صرفه‌جویی ۳۵ سی‌سی در حوزه بار و ۲۰ سی‌سی در بخش مسافر، به ازای هر تن یا تن کیلومتر به آن شرکت پرداخت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این بسته‌ها سبب شده است که سرمایه‌گذاری در حوزه تأمین ناوگان به سمت ریل اقبال نشان دهند.

وی بیان کرد: باید بدانیم بسته سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی نیازمند واسطه‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی است که در نمایشگاه امسال قدمی در این راستا برداشته شد و شرکت‌های تأمین مالی نیز در این زمینه ورود کردند.

محمد زاده نسبت به تسهیل شرایط برای حضور تأمین‌کنندگان مالی، بازار سرمایه و بورس برای سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی ابراز امیدواری کرد.

نظر شما