شناسهٔ خبر: 54850 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بیت‌اللهی مطرح کرد:

ضرورت چاره‌اندیشی برای ۳ چالش زلزله، فرونشست و فروریزش در ايران/ وجود ۹میلیون ساختمان فاقد‌اسکلت در كشور

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این که ضرورت دارد تا برای ۳ چالش زلزله، فرونشست و فروریزش تدابیر مناسب اندیشیده شود و به هشدارها توجه شود، گفت: در حال حاضر از ۲۲ میلیون واحد مسکونی در كشور، حدود ۱۳ میلیون واحد مسکونی دارای اسکلت و ۹ میلیون واحد نیز فاقد اسکلت هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، امروز ۳۰ خردادماه در سالگرد زلزله منجیل و رودبار در نشست خبری که به همین مناسبت و در تشریح اهم اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در محل مرکز با حضور خبرنگاران، تشکیل شد، گفت: در ۲۸ سال گذشته در چنین روزی زلزله رودبار با بزرگای ۷.۴ و ۷.۷ در منطقه‌ای در حوالی شهرهای رودبار، لوشان و رستم‌آباد به وقوع پیوست که امتداد آن در تهران و منطقه امیرآباد احساس شد.

بیت اللهی با یادآوری این مطلب که در زلزله رودبار و منجیل ۵۰۰ هزار نفر بی خانمان و ۳۵ هزار نفر کشته شدند، افزود: این حادثه دو سال پس از جنگ تحمیلی و در زمانی به وقوع پیوست که ساختارهای مناسب و لازم برای مدیریت بحران در کشور وجود نداشت.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: زلزله رودبار و منجیل اثرات مثبتی را در ایجاد ساختارهای مدیریت بحران در برابر زلزله و سایر حوادث غیرمترقبه در کشور ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در زمانی که زلزله رودبار و منجیل در کشور رخ داد ۸ میلیون واحد مسکونی در منطقه وجود داشت که اکثر سازه‌های ساختمان‌ها نیز فاقد اسکلت بودند. در حال حاضر از ۲۲ میلیون واحد مسکونی در منطقه فوق، حدود ۱۳ میلیون واحد مسکونی دارای اسکلت و ۹ میلیون واحد نیز فاقد اسکلت هستند.

بیت‌اللهی گفت: ایجاد ساختمان های اسکلتی روند رو به افزایشی دارد که این امر موجب ارتقای شاخص کیفی سازه‌ها خواهد شد. اما با این وجود شاهد هستیم که میزان ریسک و خطرپذیری سازه‌ها در کشور کاهش نیافته است و این در مقایسه با آماری است که وجود دارد، مشهود است. زیرا که تعداد واحدهای مسکونی ۳ برابر زمان زلزله رودبار شده است. در عین حال بسیاری از خطوط و شریان‌های حیاتی توسعه یافته‌اند که این موارد آسیب‌پذیری ما را  در برابر حوادث طبیعی افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه با انتقاد از این مطلب که در کلانشهرهای کشور همچون تهران، تبریز، مشهد و کرمان، سازه‌ها در کنار گسل‌های فعال ساخته شده‌اند، گفت: ساخت سازه‌ها در کنار گسل‌های فعال سبب آسیب‌پذیرشدن شهرها شده است که ضروری است در این مورد توجه بیشتری توسط دست‌اندرکاران صورت بگیرد.

بیت‌اللهی چالش‌های فرونشست و فروریزش‌ها را از دیگر خطراتی که شهرهای کشور را همچون زلزله تهدید می‌کنند، برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا بتوان با فرهنگ‌سازی کیفیت مطلوبی برای سازه‌ها ایجاد کرد و از این طریق بتوان به توسعه پایدار در کشور دست یافت.

نظر شما