شناسهٔ خبر: 54871 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

بازآفرینی ۱۳۳۴ محله در بافت‌های ناکارآمد کشور

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکهزار و ۳۳۴ محله (بافت فرسوده) با ۱۲۳ هزار میلیارد تومان طی برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۱ در کشور بازآفرینی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری در دومین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار زنجان افزود: سالانه ۴۰ درصد از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار بازآفرینی محلات شهری؛ معادل ۲۵ هزار میلیاردتومان که ۱۰هزار میلیارد آن توسط بخش خصوصی، هفت هزار میلیارد سهم شهرداری ها و هشت هزار میلیارد تومان نیز توسط دولت باید تامین شود.

وی اظهار کرد: بر اساس بررسی ها انجام شده سالانه ۵۵ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شهرداری های کشور است که حدود ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن در بافت ناکارآمد شهری هزینه می شود در حالیکه طبق برنامه یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بیشتر از پیش بینی انجام شده در این محلات فعالیت دارند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اضافه کرد: طبق گزارش‌های احصا شده در سال گذشته از همه دستگاه‌های دولتی از هشت هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای بازآفرینی شهری، ۴ هزار میلیارد تومان هزینه شد که همین میزان نیز کسری وجود داشت.

عشایری ادامه داد: برای جبران این کسری، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب وجوه داشتی به برنامه مسکن اختصاص پیدا کرد و مقرر شد یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب تبصره ۱۸ تخصیص و بین استان ها توزیع شود.

وی یادآوری کرد: ستاد بازآفرینی شهرستان ها برنامه اقدام مشترک محله را به دبیری شهرداری تدوین و در ستاد بازآفرینی شهری تصویب کنند تا اعتبار مورد نیاز بر اساس مصوبه توزیع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بجز اعتبار بیان شده قابل توزیع در استان ها، ۲ منبع دیگر نیز شامل زمین های ملکی وزارت راه و شهرسازی در درون بافت و همجوار با بافت پنجگانه (تاریخی، میانی، سکونتگاه های غیر رسمی، حاشیه ای با پیشینه روستایی، ناهمگون شهری) است.

عشایری اظهار کرد: تمامی زمین های دولتی باید بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن توسط رئیس ستاد بازآفرینی شهری شناسایی تا تعیین تکلیف شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، از سازمان ثبت اسناد، اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی خواست نسبت به شناسایی این زمین ها اقدام کنند و در اختیار ستاد بازآفرینی شهری قرار داده و پس از اخذ مصوبه آن به توسعه گر برای ورود به محله برای تولید و عرضه مسکن که تکلیف دولت است، واگذار شود.

وی تاکید کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه تکالیفی را برای دولت تبیین کرد و مقرر شد وزارت راه و شهرسازی، کشور و شهرداری ها به تدوین برنامه بارآفرینی شهری سالانه ۲۷۰ محله اقدام کند.

عشایری با بیان اینکه در گذشته هر کدام از دستگاه های مجری اقدامات شهری به طور جداگانه فعالیت می کردند، ادامه داد: در حال حاضر این مساله به صورت برنامه اقدام مشترک محله انجام می شود که تدوین و پیگیر کننده آن ستاد بازآفرینی شهرستان ها به ریاست فرمانداران و دبیری شهرداران بوده و شهرداران به عنوان برنامه دهنده پرسشگر و مطالبه گر هستند.

وی یادآوری کرد: در برنامه بازآفرینی شهری سه حوزه فعالیت، نقش و سهم ها تعریف شد که انتظار می رود در ستادهای بازآفرینی شهرستان ها به عنوان اقدام مشترک این سه حوزه شناسایی شود.

معاون معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: با تبیین سه حوزه فعالیت در برنامه بازآفرینی شهری کار برای یکهزار و ۳۳۴ محله با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت ساکن، حدود ۶۶ هزار هکتار از زمین های شهری با ۳۰ درصد جمعیت شهری تعریف شد که باید ۹ بعد داشته باشد.

عشایری اظهار کرد: از ۹ بعد، سه فعالیت کالبدی آن نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی مسکن است، ۴۰ درصد مالی برنامه به شمار می رود و توسط بخش خصوصی تامین می شود.

وی با بیان اینکه باید ارتقای خدمات روبنایی از جمله سرانه آموزشی، بهداشتی، درمانی و فضای سبز جزو برنامه کاری باشد، افزود: تاسیسات شهری که وظیفه ذاتی دولت بشمار می رود و حوزه های زیربنایی فضاهای عمومی شهری وظیفه مشترک بین شهرداری و دولت است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تغییر ماهیت برنامه بازآفرینی شهری به ظرفیت سازی، جریان سازی، شبکه سازی، نهاد سازی و نهادینه کردن و ابزار سازی به مفهوم جامعه باعنوان توان افزایی اقتصادی، اجتماعی و نهادی ساکنان محله نقش و سهم تعریف شده است.

نظر شما