شناسهٔ خبر: 54879 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه بنادر و دریانوردی؛

اعلام آمادگی ایران برای تاسیس دفاتر همکاری فنی آیمو در منطقه/ استقرار ۴ یگان در کریدورهای دریانوردی برای مقابله با پدیده دزدی دریایی/ توجه دولت به توسعه چابهار و تكميل کریدور شمال- جنوب

گزارش آخر هفته بندر اعلام آمادگی ایران برای تاسیس دفاتر همکاری فنی آیمو در منطقه، توجه دولت به توسعه چابهار و تکمیل کریدور شمال-جنوب، تشریح جزئیات پروژه‌های ریل- بندر و همکاری سازمان بنادر و شرکت راه‌آهن، بازدید عضو هیات عامل سازمان از بندر خرمشهر، دریافت سوخت یارانه‌ای با شرط بیمه شدن ملوانان و استقرار چهار یگان در کریدورهای دریانوردی برای مقابله با پدیده دزدی دریایی از اهم اخبار حوزه بنادر در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته ضمن بازدید از ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی در گفتگو با خبرنگاران به تشریح جزئیات پروژه های ریل- بندر در بنادر تجاری کشور پرداخت. راستاد گفت: ریل به مجاورت بندر آستارا رسیده است و در صورت اتصال راه آهن به بندر انزلی اتفاق بزرگی رخ می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرکت‌هایی که بخواهند در زمینه ایجاد زیرساخت ریلی در بنادر با هدف افزایش ظرفیت فعالیت داشته باشند با آنها قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد می‌شود و اگر نیاز به تسهیلات مناسب داشته باشند آمادگی پرداخت تسهیلات نیز وجود دارد. همچنین، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه‌آهن باید پروژه ریل- بندر را در کنار یکدیگر پیش ببرند و به طور حتم راه آهن به دنبال افزایش سهم خود در بنادر است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال- جنوب از طریق بنادر ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در هفته گذشته بار دیگر بر توجه دولت به توسعه چابهار و تکمیل کریدور شمال- جنوب تاکید کرد و افزود: توسعه بندر چابهار برای تکمیل کریدور شمال- جنوب موردتوجه و تاکید دولت قرار دارد و در حال حاضر کشور هند با ۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری، کار تجهیز این بندر را آغاز کرده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

اعلام آمادگی ایران برای تاسیس دفاتر همکاری فنی آیمو در منطقه

هفته‌ای که گذشت مصادف با برگزاری اجلاس روز جهانی دریانوردی بود که این بزرگداشت با حضور مسئولان ارشد دریایی کشورهای عضو در کشور لهستان برگزار شد. در این دوره نیز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران به همراه هیاتی در این مراسم حضور یافت و ضمن حضور برای تاسیس دفاتر همکاری فنی آیمو در منطقه اعلام آمادگی کرد.

در رابطه با حمایت مالی از برنامه‌های همکاری فنی آیمو، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تقدیر از کشورهایی که اقدام به حمایت مالی در این حوزه می‌کنند و نیز تلاش‌های آیمو در این زمینه، توسعه دفاتر همکاری فنی آیمو در مناطق مهمی همچون غرب آسیا و خاورمیانه را ضروری دانست و برای تاسیس چنین دفتری در ایران اعلام آمادگی کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

استقرار ۴ یگان در کریدورهای دریانوردی برای مقابله با پدیده دزدی دریایی

ناخدا یکم امیر محمدی فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار، گفت: در قالب تفاهم‌نامه همکاری مشترک، تاکنون با سازمان بنادر در بحث پایش هوایی عملیات‌های جستجو و نجات دریایی در منطقه خلیج‌فارس و دریای‌عمان همکاری‌های خوبی داشته و داریم.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش در بحث اسکورت کشتی‌های تجاری در خلیج عدن برای مقابله با پدیده دزدی دریایی حضور موثری داشته است. در حال حاضر۴ یگان در کریدورهای دریانوردی مستقر هستند و این ایستگاه مورد پذیرش سازمان جهانی دریانوردی (IMO) نیز قرار گرفته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

MRCC کانون همکاری ارگان‌های دریایی و تعاملات بین‌المللی

اله‌مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در دیدار با فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش که به تازگی سکانداری این ارگان دریایی را بر عهده گرفته، نداجا را بازوی کمکی سازمان بنادر در عملیات های جستجو و نجات دریایی و امنیت دریانوردی برشمرد. وی گفت: ارتباط ما با نیروی دریایی ارتش، ارتباطی دوسویه به همراه تعامل سازنده بوده است و امیدواریم این روابط تنگاتنگ را مستحکم تر از گذشته تقویت کنیم.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

دریافت سوخت یارانه‌ای با شرط بیمه شدن ملوانان

رئیس اداره ثبت کشتی‌ها و صدور گواهی‌نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شناورها با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن برای تردد در مسیرهای داخلی سوخت یارانه ای با قیمت ۳۵۰ تومان دریافت می‌کنند و در مسیر های خارجی از سوخت غیریارانه ای با قیمت فوب خلیج فارس می‌توانند، استفاده کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

راه‌اندازی و به‌روز‌رسانی مرکز جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر

مصطفایی معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران، از راه اندازی و به روز رسانی مرکز جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر، خبر داد و گفت: به منظور ارتقاء کیفیت ارتباطات دریایی، پروژه خرید، جابجایی و ارتقاء تجهیزات مخابراتی و کمک ناوبری مرکز MRCC در سال جاری اجرا و مرکز جدید جستجو و نجات دریایی در بندر نوشهر راه اندازی شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

بازدید عضو هیات عامل سازمان بنادر از بندر خرمشهر

محمدرضا اله‌یار عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مجتمع بندری خرمشهر از آخرین وضعیت پروژه‌های توسعه‌ای خاتمه یافته و در حال اجرای بندر خرمشهر مطلع شد. وی همچنین توسط شناور از بزرگ‌ترین مغروقه اروندرود موسوم به خانیان دیدن کرد و در جریان آخرین وضعیت شناورسازی این مغروقه قرار گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

جزئیات برگزاری هفتمین دوره مسابقات ورزشی ارگان‌های دریایی

در هفته گذشته، مسئول کمیته فنی مسابقات سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام برگزاری هفتیمن دوره مسابقات ورزشی ارگان‌های دریایی به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی از احتمال برگزاری این دوره از مسابقات در استان سیستان و بلوچستان و یا هرمزگان خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

نظر شما