شناسهٔ خبر: 54917 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه هوایی:

انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره)/ بومی‌سازی تولید نرم‌افزارهای هوانوردی در کشور

گزارش آخر هفته انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره)، بومی‌سازی تولید نرم‌افزارهای هوانوردی در کشور، ضرورت تقويت مشارکت بانوان در عرصه مديريت صنعت هوانوردی و انجام ۳۸ هزار و ۲۲۸ در فرودگاه های ایران در اردیبهشت ۹۷ از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره)

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) توسعه فرودگاه را هسته اصلی توسعه شهر فرودگاهی دانست و از افتتاح ترمینال سلام، آغاز کلنگ‌زنی ترمینال ایرانشهر، انتقال بخشی از پروازهای به فرودگاه امام، توسعه بار هوایی و انجام پروازهای حج به عنوان اتفاقات مهم پیش رو در این مجموعه یاد کرد.

 شهرام آدم‌نژاد فرودگاه را هسته توسعه شهر فرودگاهی دانست و گفت: این نظام حمل و نقل هوایی است که می‌تواند توسعه را در شهر فرودگاهی رقم بزند. صنایع خدماتی و تولیدی که در این منطقه مستقر می‌شوند، باید مبتنی بر حمل و نقل هوایی باشند.

وی با اشاره به این موضوع که ۴ هزار هکتار از ۱۴ هزار هکتار زمین شهر فرودگاهی مرتبط با پهنه فرودگاهی است، افزود: در این پهنه ۳ زوج باند احداث خواهد شد. همچنین در نهایت ترمینال ایرانشهر که تمام زیرساخت‌های کلان را در خود دارد در این پهنه ساخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام پس از افتتاح ترمینال سلام خبر داد و گفت: امسال بعد از افتتاح ترمینال سلام، بخشی از ظرفیت ترمینال موجود به پروازهای داخلی اختصاص داده خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که ایرلاین‌ها از این طرح استقبال کنند، طرح توسعه دیگری را با مشورت مشاور در دست تهیه داریم که در صورت لزوم یک کریدور کاملا مجزا برای پروازهای داخلی احداث شود.

بومی‌سازی تولید نرم‌افزارهای هوانوردی در کشور

مدیرکل اداره مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ادغام دو بخش مخابرات هوایی و نوسازی و فناوری اطلاعات در شرکت فرودگاه ها را عامل جهش قابل ملاحظه در صنعت هوایی کشور خواند و گفت: موفق شدیم تولید نرم‌افزارهای هوانوردی را بومی‌سازی کنیم.

صمد آقاجانی گفت: از جمله کارهایی که می‌توان در این مجموعه به آن افتخار کرد، سیستم گسترده تبادل اطلاعات است که در تمام کشور فعالیت می‌کند. تمام سیستم‌هایی که به شبکه ‌FTN وصل هستند با این نرم‌افزار فعالیت می‌کنند. این نرم‌افزار تماما تولید داخل کشور، و به صورت دقیق‌تر تولید اداره کل مخابرات و فناوری هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است.

وی افزود: با تولید این نرم‌افزار به صورت صفر تا صدی در داخل کشور ۱۵ میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی انجام شد و این از جمله جهش هایی است که پس از ادغام مخابرات و فناوری اطلاعات به وجود آمده است.

افزایش ۲.۵ برابری ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه لارستان

مدیرکل فرودگاه بین المللی لارستان از افزایش ۲.۵ برابری ظرفیت پذیرش مسافر این فرودگاه خبر داد و گفت: احداث ترمینال جدید و اخذ گواهینامه فرودگاهی از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این فرودگاه است.

امین‌اله صولتی در تشریح گزارش عملکرد این فرودگاه در دو سال گذشته گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در این فرودگاه در حوزه استانداردسازی بود. بر این اساس فرودگاه لارستان موفق شد در سال گذشته گواهینامه  استاندارد فرودگاهی خود را بعد از دو سال تمدید کند. این گواهینامه توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر می شود.

وی ادامه داد: فرودگاه لارستان اولین فرودگاه مرز هوایی و دومین فرودگاه در سطح کشور بود که سال گذشته به صورت مشترک با فرودگاه زاهدان و بعد از فرودگاه یزد گواهینامه فرودگاهی اخذ کرد.

ضرورت تقويت مشارکت بانوان در عرصه مديريت صنعت هوانوردی

عضو هيات مديره و مشاور مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران در امور بانوان، با اشاره به اينکه بايد تا پايان برنامه ششم توسعه شاهد افزايش محسوس حضور بانوان در سمت‌های مديريتی باشيم، تحقق اين امر را مستلزم تلاش جدی بانوان صنعت هوانوردی و نيز همکاری متوليان و مسئولان دانست.

معصومه ابراهیمی، نخستین بانوی عضو هیات مدیره شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و مشاور مدیرعامل در امور بانوان و خانواده،  به بیان سیاست های  كلی امور بانوان و خانواده شركت پرداخت و گفت: سیاست های كلی امور بانوان و خانواده شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از سیاست های كلان كشور جدا نیست. در اسناد بالادستی و سایر قوانین مربوط به زنان و خانواده تكالیفی برای دستگاه های متولی پیش بینی شده است كه باید به منصه ظهور برسد. البته در راه تحقق این تكالیف قانونی با موانع و مشكلاتی روبه رو هستیم كه با برطرف شدن این موانع می توانیم شاهد حمایت جدی تر از حقوق زنان و تحكیم بنیان خانواده و نیز استفاده معقول و متناسب از ظرفیت های انسانی شامل زنان و مردان باشیم.

انجام ۳۸ هزار و ۲۲۸ در فرودگاه های ایران در اردیبهشت ۹۷

آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه سال جاری۳۸ هزار و ۲۲۸ پرواز در فرودگاه‌های کشور انجام شده که این تعداد نسبت به ماه پیش از آن ۷ درصد کاهش داشته است. همچنین این آمار نشان می‌دهد سهم پروازهای داخلی از کل پروازها رشد داشته است.

مطالعه آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در اردیبهشتماه سال ۱۳۹۷ مجموعا ۳۸ هزار و ۲۲۸ پرواز در فرودگاه های ایران انجام شده است و ۴ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۵۷۵ مسافر و ۴۲ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۶۲۴کیلوگرم بار در این فرودگاه‌ها اعزام و پذیرش شده‌اند. این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۹، ۱۳ و ۱۲ درصد کاهش  و نسبت به فروردین به ترتیب ۷، ۸ و ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ضرورت تطبيق قوانين سرمايه گذاری در فرودگاه‌ها با تغييرات بازار

مديرکل دفتر بازرگانی و سرمايه گذاری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران، با تاکيد بر ضرورت به روز شدن تعرفه‌های فرودگاهی، از پيگيری استفاده از مشاوران خارجی در اين زمينه خبر داد.

رسول پوست فروشان به روز شدن تعرفه‌های فرودگاهی را یکی از اهداف مهم شرکت فرودگاه‌ها دانست و گفت: محاسبه عوارض عبور از فضای كشور بر اساس وزن هواپیما در طول مسیر در دلار محاسبه می شود و تبدیل دلار به یورو طبق بخشنامه های بانك مركزی قابل احصاست. درباره تخفیف ها نیز باید پیشنهادها در مجمع تصویب و ابلاغ شوند. وزیر نیز با پیشنهادهایی در این باره موافقت كرده است ولی اعمال آن باید مورد مطالعه كامل قرار گیرد. دراین زمینه نیز قرار شده از مشاوران خارجی برای به روز كردن تعرفه ها استفاده كنیم.

رونمایی از اولین ایرلاین بومی استان مازندران

اولين شرکت هواپيمايی بومی استان مازندران با عنوان وارش در مراسمی در فرودگاه ساری رونمايی و افتتاح شد.

 در این آیین استاندار مازندران به ظرفیت‎های گردشگری و ضرورت وجود زیرساخت‎های محلی و استانی بویژه حمل و نقل هوایی استان اشاره كرد و گفت: امروز با حضور و استقرار شركت هواپیمایی وارش، استان مازندران شاهد نقطه عطف و جهش مضاعفی در جهت توسعه پرواز و مسیرهای پروازی خواهد بود و امید می‎رود با شروع عملیات پروازی این شركت، استان مازندران نقطه اتصال با بخشی از آسیای میانه شود.

هواپیمای خریداری شده مناسب فلایت چک بوده است

خلبان آموزشی و مسئول هماهنگی FIS مرکز آموزش فنون و خدمات هوايی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: هواپیمای خریداری شده برای فلایت چک یکی از هواپیماهای توانمند دنیاست و گزینه مناسبی برای فلایت چک محسوب می‌شود.

باقریان افزود: اولین نكته ای كه در پرواز با این هواپیما جلب توجه می كند، قدرتمندی زیاد آن است كه نیرویش بر وزن آن غلبه دارد و این قدرت، خلبان را متعجب می كند. از سوی دیگر، این هواپیما دارای پیشرفته ترین سیستم هاست و مدل ۲۰۱۳ با كلاس كاری جت اختصاصی است كه تا ۳۵ هزار پا پرواز می كند و قادر به پرواز در تمام شرایط آب و هوایی است. این هواپیما كم جاست و برای ایرلاین های مسافربری مناسب نیست  و برای پرواز در مسافت های كوتاه طراحی شده است. در عین حال، دارای پیشرفته ترین سیستم هاست.

برگزاری بيست و هشتمين جلسه گردهمايی معاونين فنی و عملياتی شرکت‌های هواپيمايی در سازمان هواپيمايی کشوری

بيست و هشتمين جلسه گردهمايی معاونان فنی و عملياتی شرکت های هواپيمايی به ميزبانی سازمان هواپيمايی کشوری و با حضور جمعی از مديران سازمان و شرکت های هواپيمايی برگزار شد.

مجید حسنلو معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی كشوری به بیان پاره ای از محورهای موضوع دستور جلسه پرداخت.

وی افزود: در این جلسه بر تجهیز ناوگان هوایی كشور به سامانه خط ارتباطی دیجیتال خلبان وكنترلر Controller Pilot Data Link Communication) CPDLC)  تاكید شد.

حسنلو تصریح كرد: با استفاده از این سامانه پیغام های بین خلبان و برج به صورت دیجیتال رد و بدل خواهد شد و همین امر منجر به كاهش حجم مكالمات و خطاهای احتمالی  در هنگام تماس خلبان با برج می شود.

۸۵ هزار زائر از ۱۹ فرودگاه به خانه خدا مشرف می‌شوند

قائم مقام مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاه‌ها در همايش يک روزه سراسری فرودگاه‎های اعزام‎کننده حجاج، سفر حج را به سفری خاص تعبير کرد که فرودگاه‎ها يکی از مهمترين ارکان آن هستند و بايد در ارائه خدمت به حجاج توجه بسيار زيادی شود.

حسین اسفندیاری در این همایش كه با حضور مديران ۱۹ فرودگاه‎ فعال در عملیات اعزام حجاج به خانه خدا در ساختمان ستاد شركت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد، گفت: امسال ۸۵ هزار ایرانی به خانه خدا مشرف خواهند شد و نسبت به سال گذشته تعدادی از فرودگاه‎ها كاهش تعداد حجاج و تعدادی نیز افزایش خواهند داشت.

وی با اشاره به اینكه به طور معمول و طبق سال‎های گذشته بیشترین اعزام حجاج در سه فرودگاه امام خمینی (ره)، مشهد و اصفهان انجام خواهد شد، گفت: اولین اعزام كاروان زائران خانه خدا از ۲۸ تیر آغاز خواهد شد و تا ۲۴ مرداد ادامه خواهد داشت و پروازهای بازگشت آنها از ۳ تا ۲۴ شهریور انجام خواهد شد. به این ترتیب، عملیات اعزام در طول ۲۵ روز و عملیات بازگشت در طول ۲۲ روز انجام خواهد شد.

 

نظر شما