شناسهٔ خبر: 54931 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

كمیسیون ویژه رسیدگی به تخلفات شركت‌های حمل‌ونقل تشكیل شد

سر در ساختمان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كمیسیون ویژه رسیدگی به تخلفات شركت‌های حمل‌ونقل در اجرای بند ۴ ابلاغیه اخیر معاون وزیر ورئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با هدف تسریع در رسیدگی به مشكلات رانندگان در بخش تضییع حقوق آنان توسط برخی شركتهای حمل‌و‌نقل متخلف تشكیل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حجت اله فلاح معاون دفتر حقوقی این سازمان با اشاره به ضرورت و نقش كمیسیون رسیدگی به تخلفات شركتهای حمل و نقلی، اظهار داشت: قبل از تشكیل كمیسیون ویژه، فرآیند رسیدگی به تخلفات بدین نحو بود كه براساس تفویض اختیار صورت گرفته به ادارات كل استانی در سال ۹۵، گزارشات تخلف از طریق حوزه حمل و نقل به دبیرخانه كمیسیون رسیدگی ماده ۱۲ ادارات استانی ارجاع و دبیرخانه كمیسیون نیز در یك فرصت چند هفته ای اقدام به ارسال دعوتنامه، تشكیل جلسه و ابلاغ تصمیمات می‌کرد.  

وی افزود: در ابلاغیه ریاست محترم سازمان ضمن دستور كوتاه شدن زمان رسیدگی ها مقرر شده است كمیسیون ماده ۱۲ بصورت خاص و فوق العاده در ستاد مركزی تشكیل گردد تا ضمن نظارت بر عملكرد كمیسیونهای استانی، تخلفات بصورت فوری مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار گیرند.

فلاح تصریح كرد: از نكات با اهمیت و اساسی در خصوص این كمیسیون آن است كه ضمن كوتاه كردن فاصله زمانی بین كشف تخلف تا صدور تصمیم قانونی، محدود به مكان و زمانی خاص نبوده و در هر نقطه از كشور كه فرآیند حمل و نقل ساری و جاری باشد می تواند نسبت به كشف تخلف و اتخاذ تصمیم قانونی اقدام نمایند.

معاون دفتر حقوقی با اشاره به امكان حضور كمیسیون ویژه در پایانه‌ها، گفت: باتوجه به اولویت برخورد با تخلفات تضییع كننده حقوق رانندگان در پایانه های بار، مانند اخذ كمیسیون یا كارمزد اضافه بر مصوبات قانونی از راننده، عدم مسئولیت پذیری شركت درخصوص پرداخت كامل كرایه راننده در مقصد حمل و سوءاستفاده از كارت هوشمند راننده، كمیسیون یادشده متعاقب ابلاغیه رئیس سازمان متبوع، دو نوبت اقدام به برگزاری جلسه در پایانه بزرگ حمل ونقل كالای تهران نموده و به شكایات رانندگان رسیدگی و پس از احراز ارتكاب تخلفات انتسابی كه عمدتا تخلف اخذ كمیسیون اضافی از رانندگان بود، مبادرت به صدور تصمیم به جریمه یا تعلیق اعتبار پروانه فعالیت و تعطیلی ۱۷ شركت نموده است.

 فلاح خاطر نشان كرد البته براساس خط و مشی سازمان مقرر است این روال، در سایر استانها نیز انجام گیرد كه امید است استمرار این كار، نقش قابل توجهی در كاهش تخلفات،   ارتقای سلامت فعالیت در بخش حمل و نقل جاده‌ای و رضایتمندی و امنیت خاطر قشر زحمتكش راننده را در پی داشته باشد.

معاون دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ضروت تسریع در رسیدگی به تخلفات در استانها توسط كمسیون ویژه را یاد آور شد و تاكید كرد: رانندگان عزیز هنگام صدور بارنامه چنانچه با مواردی از دریافت كمیسیون بیش از میزان مصوب قانونی مواجه شدند، می توانند با ارائه بارنامه به نمایندگان سازمان مستقر در پایانه ها و ادارات كل، مراجعه نموده  وشكایت خود را تسلیم نمایند تا با توجه  به تاكیدات  مندرج درابلا غیه اشاره شده، ادارات كل استانی در اسرع وقت اقدام به رسیدگی، برخورد قانونی و اطلاع رسانی به راننده شاكی نمایند.

نظر شما