شناسهٔ خبر: 54959 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر تجارت و اقتصاد خارجی سوریه انجام شد:

گزارش دومین نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی راهبردی ایران و سوریه

دیدار دومین نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هیئت بلند پایه سوری به ریاست سامر محمد الخلیل وزیر اقتصاد در ادامه سفر ماه گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران به سوریه (۲۸-۲۷ اردیبهشت) و باهدف تدوین چارچوب همكاری‌های بلند مدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه به تهران سفر کردند.

در ابتدای این نشست که در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، عباس آخوندی میزبان محمد سامر الخیل، وزیر تجارت و اقتصاد خارجی سوریه و رئیس هیات حاضر در ایران بود و در خصوص گسترش روابط و همكاریهای راهبردی ایران و سوریه در همه ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری و فرهنگی و منطقه ای و بین  لمللی، صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به سوریه و موضوع برقراری روابط بانكی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

پس از این جلسه و صحبت‌های انجام گرفته بین وزیر راه و شهرسازی و همچنین وزیر تجارت و اقتصاد خارجی سوریه، کارشناسان دو کشور ادامه این نشست را برگزار کردند.

در جلسه کارشناسی امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی ضمن خوش آمد به هیات سوری با بیان اهداف برگزاری این جلسات اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسات توسعه روابط اقتصادی و همکاری‌های راهبردی بین ایران و سوریه است تا به این طریق مقدمات سفر معاون اول رئیس جمهور به سوریه فراهم شود.

 وی افزود: بخش دیگری از سند مذاکرات در سوریه که به مذاکرات تهران متحول شده است در دوبخش موافقتنامه راهبردی و ضمائم آن خواهد بود. هر دو کشور با تیم كاملی از كارشناسان و نمایندگان تام الاختیار در این جلسه حضور دارند و یکی از موضوعات مهم در این جلسه توسعه کریدورهای حمل و نقلی است که مورد تاکید دکتر آخوندی و دکتر بشار اسد بوده قرار دارد.

در ادامه قیس محمد خضر، دبیرکل ریاست شورای وزیران ضمن تشکر از حسن استقبال و میزبانی  دولت ایران، درخصوص توسعه همكاری‌ها و تعاملات انجام شده اظهار داشت: تعاملات خوبی انجام شد و جا دارد از این مساله ابراز خشنودی خودم را اعلام کنم. همان طور که وزرای دو کشور در ابتدای نشست تاکید داشتند این مذاکرات در تکمیل مذاکرات سوریه است و به این موضوع بسیار علاقه‌مند هستیم.

در ادامه با معرفی اعضای هیات‌های دو کشور با تصمیم گیری معاونان وزرای ایران و سوریه در خصوص موضوعات مهم همكاری‌های دو كشور در زمینه های تجاری، بانكی، سرمایه گذاری، انرژی، صدور خدمات فنی ومهندسی، حل و فصل مسائل شركتها، مشاركت در بازسازی سوریه و بویژه همكاریهای حمل و نقلی، جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان هر دو کشور به صورت جداگانه انجام گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی را در این نشست به جز معاونان و مدیران بخشه‌های مختلف وزارتخانه نمایندگانی از دفتر ریاست‌جمهوری، وزارت امورخارجه، بانک مرکزی، وزارت نیرو، سازمان امور مالیاتی کشور، اتاق بازرگانی ایران، وزارت صنعت، معدن  و تجارت، وزارت کشاورزی و نمایندگان چند شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی همراهی کردند.

نظر شما