شناسهٔ خبر: 55029 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

برگزاری همایش بین المللی توسعه صادرات در ۲۰ تیرماه؛

صادرات غیرنفتی از بندر آمیرآباد سرعت می‌گیرد

افتتاح فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در این بندر را ۱۹۲۰میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به عزم دولت برای افزایش صادرات غیرنفتی با هدف کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، هدف ما در این بندر، تسهیل صادرات به کشورهای حاشیه خزر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیاوش رضوانی در جمع خبرنگاران به تشریح اقدامات انجام شده در این بندر پرداخت و افزود: دولت تاکنون در این منطقه ویژه اقتصادی ۶۷۰ میلیارد تومان و بخش خصوصی نیز ۱۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.

وی با یادآوری اینکه بندرامیرآباد در شمال کشور به شبکه ریلی متصل است، گفت: پیشرفت فیزیکی ساخت «رورو ریلی» در این بندر به بیش از ۹۸ درصد رسیده و با بهره برداری از آن تا شهریورماه امسال، قطارهای باری به طور مستقیم برای تخلیه و یا بارگیری کالا وارد کشتی های تجاری در بندر امیرآباد می شوند.

برگزاری همایش بین المللی توسعه صادرات در مسیر دریای خزر

رضوانی از برگزاری همایش بین المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر در بندر امیرآباد با حضور نمایندگانی از کشورهای حاشیه دریای روزهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه امسال در این بندر خبر داد و گفت: معرفی ظرفیت صادراتی و مشوق های سرمایه گذاری در پسکرانه های این بندر، از مهمترین اهداف این همایش بین المللی است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با بیان اینکه اکنون ۱۵ پست اسکله در این بندر برای پهلوگیری کشتی های تجاری تا هفت هزار تن فعال است گفت: هرچند ظرفیت اسمی این بندر سالیانه ۷.۵ میلیون تن است اما اکنون ۴.۵ میلیون تن کالا از این بندر تخلیه و یا بارگیری می شود.

رضوانی افزود: منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ۱۰۶۰ هکتار وسعت دارد و قرار است به همین میزان به وسعت آن اضافه شود؛ ضمن آنکه به دلیل نزدیکی به «آشوراده» در مرکز شبه جزیره میان‌کاله، ۲۵ هکتار نیز در این منطقه برای فعالیت های گردشگری در نظر گرفته شده است.

برنامه ساخت ۱۰ کارخانه برای افزایش صادرات

وی در ادامه گفت: برای افزایش صادرات از این بندر حاشیه خزر، بخش خصوصی ساخت ۱۰ کارخانه را در دستورکار خود قرارداده و اکنون در چهار کارخانه فعال، به صورت مستقیم برای ۱۲۰۰ نفر اشتغالزایی شده است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد، به سوآپ نفتی از طریق بندر نکا مازندران نیز اشاره کرد و گفت: در دولت دوازدهم بار دیگر سواپ نفتی از ترکمنستان به بندر نکا از ۱۲ مردادماه سال گذشته آغاز شد. پارسال محموله ۶۵ فروند کشتی به میزان ۴۰۵ هزار تن برای تحویل به عراق و افغانستان در بندر نکا تخلیه شد.
رضوانی با بیان اینکه امسال تاکنون ۱۰ فروند کشتی برای سوآپ مواد نفتی در بندر نکا پهلو گرفته است، گفت: محموله مواد نفتی این ۱۰ کشتی بیش از ۶۵ هزار تن بوده که معادل آن از مسیر زمینی به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده است.

وی، برخورداری بندر امیرآباد از مزیت های قانونی مناطق ویژه اقتصادی، دسترسی آسان به بازار ۴۰۰ میلیون نفر کشورهای آسیای میانه، قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال - جنوب و تراسیکا، اتصال راه آهن سراسری به بندر و بهره مندی از تجیهزات پیشرفته تخلیه و بارگیری کانتینری و مواد فله را از دیگر قابلیت های این بندر برشمرد.
به گزارش ایرنا، همایش بین المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر روزهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه امسال با حضور مسئولان سازمان بنادر ودریانوردی و نمایندگان بنادر پنج کشور حاشیه خزر در بندرامیرآباد برگزار می شود.

نظر شما