شناسهٔ خبر: 55060 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سعیدی‌کیا مطرح کرد؛

دو شرط دولت برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در منطقه سه آزادراه تهران- شمال

سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان با اشاره به دو شرط ایران برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در منطقه سه آزادراه تهران- شمال گفت: آن‌ها به‌منظور پایبندی در زمان احداث باید این پروژه را فاینانس کنند و اجرای پروژه توسط پیمانکاران ایرانی را بپذیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان در حاشیه بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی از منطقه یک آزادراه تهران- شمال اظهار کرد: طبق گفته‌ها، منطقه یک این آزادراه قبل از پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.

وی افزود: نکته مهم این آزادراه قرارگرفتن آن بر مسیر شمال جنوب کشور است، بنابراین علی‌رغم اینکه آزادراه تهران- شمال به‌عنوان یک جاده گردشگری یاد می‌شود، یک محور اقتصادی کشور نیز است.

سعیدی کیا بابیان اینکه آزادراه تهران- شمال به دست پیمانکاران ایرانی که با مناقصه انتخاب شده‌اند در دست ساخت است، گفت: این پروژه، نمایشگاهی کامل از توانمندی‌های فنی و مهندسی کشور است که با همکاری، همدلی و همفکری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: اگر همدلی موجود بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان به کل کشور تسری یابد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان با اشاره به مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران- شمال خاطرنشان کرد: مشخصات فنی پروژه باید توسط وزارت راه و شهرسازی مورد تأیید قرار گیرد و در این خصوص جلسات مکرری بین نماینده بنیاد و دولت در این آزادراه برگزار می‌شود.

سعیدی کیا در ادامه گفت: از نکات مهم این آزادراه استقرار مدیریت در پروژه است.

وی با اشاره به برخورداری این پروژه از استانداردهای بروز جهانی در حوزه احداث آزادراه‌ها اظهار کرد: روسازی پروژه در کل منطقه یک به صورت بتنی در دست اجرا است، همچنین برای اتصال منطقه یک به محور کندوان یک واریانت احداث شده است که ارتباط را برقرار می‌کند.

رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان در ادامه با اشاره به منطقه دو آزادراه تهران- شمال گفت: از تیرماه سال ۹۶ احداث این منطقه در قالب چهار قطعه آغاز شده که امروز هر چهار قطعه فعال هستند و امیدواریم طبق برنامه زمان‌بندی پیش رود.

وی خاطرنشان کرد: منطقه دو معارضان متعددی دارد که البته با استفاده از تجربه منطقه یک، این منطقه طوری در نظر گرفته شده است تا کمتر با مشکل معارض روبرو شود.

رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان یادآور شد: در منطقه یک فاصله املاک و اراضی مردم با آزادراه در برخی نقاط کمتر از ۲۰ متر و در نقاطی دیگر مشرف به جاده است.

وی با اشاره به دو ویژگی خاص آزادراه تهران- شمال مبنی بر ماکزیمم شیب و محدودیت شعاع قوس‌ها گفت: در منطقه یک بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی شده است که این ویژگی نسبت به سایر پروژه‌ها کم نظیر است.

سعیدی کیا افزود: تاکنون ۲۸ گروه از دانشگاه‌های مختلف از این پروژه بازدید کرده‌اند که امیدواریم این رویکرد در نظام اجرایی کشور مثمرثمر باشد.

وی با اشاره به منطقه سه آزادراه تهران شمال گفت: با ۶ شرکت خارجی بای مشارکت و احداث پروژه مذاکره شده است که هم‌اکنون در حال شناسایی احجام و قیمت بخش‌های مختلف این پروژه هستیم.

رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان با اشاره به دو شرط اصلی دولت برای حضور شرکت‌های خارجی در آزادراه تهران- شمال بیان کرد: طرف خارجی باید منطقه ۳ را فاینانس کند زیرا این مسئله باعث پایبند بودن آنها در زمان احداث این آزادراه می‌شود.

وی با بیان اینکه شرط دوم اجرای پروژه آزادراه تهران- شمال با پیمانکاران ایرانی است، افزود: بر این دو شرط در مذاکرات تأکید شده است که امیدواریم تا پایان تابستان مناقصه منطقه سه نیز برگزار شود.

سعیدی کیا با توجه به زمان‌بر بودن تضامین دولتی در پروژه‌ها بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری این‌گونه مسائل حل‌وفصل شود و مقدمات اجرایی منطقه سه آغاز و کار عمرانی از سال ۹۸ شروع شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از خروج آمریکایی‌ها از برجام کره جنوبی این آزادراه را ترک کرد اما سرمایه‌گذاران و مشاوران ایتالیایی و چینی همچنان در مذاکرات هستند.

نظر شما