شناسهٔ خبر: 55111 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در سفر به گيلان مطرح كرد:

توسعه دریا محور؛ مهم‌ترین مولفه‌ پيشرفت کشور است/ رونق تجارت با توسعه شبکه ریلی و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل چند وجهی/ توسعه در كشور موجب امیدواری در مردم می‌شود

مراسم وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اين نكته كه رونق بخشیدن به تجارت با توسعه شبکه ریلی سراسری و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقلی چند وجهی ميسر می‌شود گفت: بدون شک هرگونه توسعه‌ای می‌تواند بار مثبت همراه داشته و موجبات امیدواری در مردم را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز همزمان با افتتاح دو پروژه تولیدی بخش خصوصی و با ورود اولین محموله  به منطقه آزاد بندر انزلی، کریدور چین-  قزاقستان- ایران با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی و مقامات استانی راه‌اندازی شد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با اشاره به اینکه بدون شک هرگونه توسعه‌ای می‌تواند بار مثبت همراه داشته و موجبات امیدواری در مردم را فراهم کند، اظهار داشت: درخصوص مراسم امروز و جزييات مربوط به این کریدور باید گفت که بیشترین و عمده‌ترین تمرکز وزارت راه و شهرسازی روی حمل و نقل فعالي است كه به گروه‌های مختلف حمل و نقلی سرویس ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در این سیاست وزارت راه و شهرسازی از هر کریدوری که در آن تاجر و حمل و نقل کننده حق انتخاب داشته باشد استقبال کرده و آن را در مجموع به نفع کشور می‌داند. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه کشور، توسعه دریا محور است. امروز قابلیت‌های بالقوه بنادر تجاری کشور و سایر کشورها در حوزه بنادر برکسی پوشیده نیست و در این بحث توسعه زیادی را شاهد بوده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید روی توسعه اقتصادی استان گیلان با توجه به توسعه مجتمع بندر انزلی در کنار دشواری کار و همچنین فرصت‌های مناسب پیش روی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، گفت: علاوه بر این مورد از دیگر موارد که در کریدور استان گیلان به عنوان مزیت شناخته می‌شود، می‌توان به حوزه ترانزیت، صادرات و به ویژه گردشگری در کنار سایر مزایا اشاره داشت.

وی ادامه داد: این موارد در این بندر نویدبخش رونق اقتصادی استان بوده و موجب می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور اثرات مثبت احداث ظرفیت‌های جدید بنادر شمالی کشور نمایان شود. هم افزایی خدمات قابل ارائه در بنادر انزلی و کاسپین سبب می‌شود استان گیلان ضمن نقش کلیدی در واردات، صادرات و ترانزیت کشور با کمک شرکای تجاری این کریدور نسبت به جذب گروه‌های مختلف کالا شامل کالاهای ترانزیتی، فله خشک و کالاهای عمومی اقدام کرده و رضایت هرچه بیشتر تجار را به همراه داشته باشد.

ایجاد توازن اقتصادی در بندر انزلی و کاسپین

این مقام مسئول در کابینه دولت تدبیر و امید با برشمردن مزایای بندر انزلی و کاسپین و در هم افزایی این دو بندر اظهار داشت: از جمله مزایای بندر انزلی و کاسپین می‌توان به ایجاد توازن اقتصادی و رابطه منطقی بین زیرساخت‌های بندری و حجم تجارت در بنادر خزر در بخش‌های مختلف اشاره داشت. یکی از ویژگی‌های مثبت بندر کاسپین بحث گردشگری و توریسم آنهم در مقابل نگاه عمده بنادر کشور است که نگاه بار است که این دو می‌توانند مکمل یکدیگر باشند که موضوع بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: از دیگر موارد افزایش توان عملیات دریایی در بندر کاسپین در تجسس، نجات، یدک‌کش جهت مبارزه با آلودگی به دلیل نزدیکی دو بندر و امکان استفاده همزمان از تجهیزات یکدیگر است. چرا که یکی از بخش‌های مهم بنادر متمدن سیستم‌های نجات‌دهنده بوده که این نزدیکی موجب صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

آخوندی با اشاره به دیگر مزایای بندر انزلی و کاسپین گفت: رونق بخشیدن به تجارت با توسعه شبکه ریلی سراسری و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقلی چند وجهی با هدف افزایش سطح انعطاف‌پذیری در ارائه خدمات و ایجاد اعتماد در صادرات کالا علی‌الخصوص کریدور شمال یکی دیگر از این مزایاست. در این خصوص ریل ما از نظر فیزیکی از قزوین به رشت متصل شد و کارهای تکمیلی انجام و به زودی افتتاح می‌شود.

استفاده از حمل و نقل ترکیبی در يندر انزلي

وی افزود: بخش ریلی رشت – بندر انزلی در سه قطعه در حال اجراست و می توانیم حمل و نقل ترکیبی را در منطقه داشته باشیم. همچنین فراهم‌سازی شرایط استفاده بهینه استان‌های همجوار از خدمات و ظرفیت‌های بندری استان با هدف افزایش قدرت رقابت‌پذیری صادرکنندگان کالا و به‌تبع آن افزایش صادرات غیرنفتی در شمال کشور را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: از دیگر موارد، شناخت مزیت‌های نسبی صادراتی استان گیلان و استان‌های همجوار و زیرساخت‌های صادراتی جهت رونق بخشیدن این حوزه است. افزایش ظرفیت، توان تخلیه و بارگیری بنادر استان جهت پاسخگویی مناسب و به موقع به نیاز استان و بازار با توجه پتانسيل خوب‌ ترانزیت کالا میان کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان از یک سو و کشورهای ترکیه، عراق، امارات متحده، عمان، هند، پاکستان و افغانستان از دیگر سو است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این مراسم با اشاره به ارائه خدمات بنادر نسل سوم در این بندر گفت: ارائه خدمات بنادر نسل سوم نکته بسیار مهمی است که در بندر انزلی شاهد هستیم و امکان توسعه صنعت در کنار بندر فراهم شده است. از روند توسعه صنعتی اين بندر هم بازدید به عمل آمد. ارائه خدمات بنادر نسل سوم با توجه به وجود پسکرانه و همچنین سایر زیر ساخت‌های موجود جهت راه‌اندازی، پشتیبانی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در سطح بندر است.

وی ادامه داد: از دیگر موارد مدنظر در ارائه خدمات در بنادر نسل سوم، اقتصادی بودن سرمایه‌گذاری در احداث زیرساخت‌های اقتصادی بندری با توجه به ظرفیت‌های قانونی، جذب و اعمال سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. همچنین وجود ظرفیت‌های قانونی جهت جذب ترافیک جدید در بخش واردات و ترانزیت صادرات کالاهای غیرنفتی با توجه به نزدیکی به بازارهای منطقه‌ای و دسترسی به بازار ۲۰۰ میلیون نفری کشورهای آسیای میانی از دیگر موارد مهم این نسل از بنادر است.

عباس آخوندی با تاکید بر اینکه اهمیت این بندر از آن جهت است که یک هماهنگی بين سایر بنادر خزر به وجود مي‌آید، تصریح کرد: نکته مهم در این امر بحث گردشگری با توجه به وجود پتانسیل مناسب و فرصت‌های بی‌نظیر در دریا و خشکی به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی با توجه به برخورداری زیست بوم جنگل و دریا است. نکته ای که با توجه به فاصله نزدیک آنها می‌تواند با ایجاد و احداث واحدهای تفریحی میان بندر انزلی و کاسپین در وهله اول و بعد آستارا – چمخاله درسایر نقاط هم ایجاد و یک موقعیت بی‌نظیر به وجود آورد.

وی در پایان گفت: ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد و بهبود وضعیت اقتصادی استان از طریق ایجاد اشتغال پایدار و گستردگی آن از مهمترین مسائل مدنظر است و این اتفاق می‌تواند برای مردم گیلان یک اتفاق میمون و مبارک باشد که موجب توسعه هرچه بیشتر در این منطقه شود. جا دارد به نوبه خودم از همه تلاشگران در این عرصه کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

نظر شما