به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، جواد هدایتی مدیركل دفتر ایمنی و ترافیك این سازمان با بیان این خبر اظهار داشت: براساس مصوبه هیأت وزیران جهت مقابله با آلودگی هوا در فروردین سال ۹۳ تكالیفی برای دستگاههای اجرایی تعیین و ابلاغ گردید، كه در این ارتباط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، ملزم به پیگیری و نظارت بر تجهیز تمامی خودروهای سنگین دیزل برون شهری به فیلتر ذرات و كنترل آن در مراكز معاینه فنی شده بود.
هدایتی با اشاره به مشكلات ناشی از اجرای این مصوبه افزود: باتوجه به مشكلاتی نظیر هزینه بالای خرید هر فیلتر به قیمتی بالغ بر ۵۰۰۰ یورو به ازای هر وسیلهنقلیه، ابهاماتی در ارتباط با كارائی نصب و راهاندازی آن برای خودروهای با تكنولوژی تولید قدیمی، افزایش هزینههای استهلاك و به تبع آن هزینه تعمیرات وسیلهنقلیه در كنار فیلتر، كاهش احتمالی توان خروجی خودرو، نگهداری دشوار ادواری و خراب شدن فیلتر و موتور در صورت عدم استفاده از گازوئیل یورو ۴ و غیره، موضوع برای تعیین تكلیف نحوه اجرای مصوبه به سازمان محیطزیست منعكس گردید.
وی تصریح كرد: طی پیگیری مكرر از سوی دفتر ایمنی و ترافیك به عنوان نماینده سازمان در جلسات كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا، در نهایت باتوجه به اینكه عمده تردد وسایل نقلیه سنگین برونشهری در محدودههای غیرمسكونی و شهری است كه حساسیتهای مخاطره سلامت سكونت انسانی وجود ندارد موضوع نصب فیلتر ذرات بر روی خودروهای دیزل برونشهری منتفی اعلام شد و سازمان متبوع صرفاً مكلف به همكاری با وزارت كشور جهت تعریف مكانیزمی برای تشخیص ناوگان سنگین درون شهری برای نصب فیلتر ذرات گردید.
نظر شما