شناسهٔ خبر: 55141 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در خردادماه:

افزایش ۵.۲ درصدی معاملات مسکن در سه ماهه نخست سال جاری

آپارتمان گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ تعداد معاملات مسکن در تهران نسبت به ماه گذشته ۲۲.۱ درصد کاهش یافته، اما معاملات مسکن در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بازار مسکن شهر تهران در خرداد ماه ۱۳۹۷ نشان می‌دهد در این ماه تعداد معاملات  آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴.۹ هزار واحد مسکونی رسيد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۲۲.۱ و ۳.۱ درصد کاهش نشان میدهد. همچنین در این ماه متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربنای واحد مسکونی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۶۵.۱ ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۸.۹ و ۴۵.۸ درصد افزايش نشان میدهد.

بر اساس این گزارش، بررسي توزيع تعداد واحدهای مسکوني معامله شده در شهر تهران به تفکيک عمر بنا  حاکی از آن است که از مجموع ۱۴۸۸۶ واحد مسکوني معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۳.۷ درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقايسه با خردادماه سال قبل ۳.۱ واحد درصد کاهش يافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بيش از ۱۵ سال افزوده شده است.

همچنین از ميان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۳.۹ درصدی از کل معاملات، بيشترين تعداد قراردادهای مبايعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنين مناطق ۴ و ۲ به ترتيب با سهم‌های ۸.۹ و ۸.۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۱.۶ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در خردادماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بيشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۱، ۸، ۷، ۱۵ و ۱۱ ) بوده و ۱۲ منطقه باقيمانده ۲۸.۴ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

توزيع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قيمت يک متر مربع بنا در خردادماه سال ۱۳۹۷ حاکی از آن است که واحدهای مسکوني در دامنه قيمتي ۳۰ تا ۳۵ميليون ريال به ازاي هر متر مربع بنا ۴ با سهم ۷.۹ درصدی، بيشترين سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و دامنه‌های قيمتی ۲۵ تا ۳۰  و ۳۵ تا ۴۰ ميليون ريال هرکدام با سهم مشابه ۷.۱ درصدی در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند. در اين ماه، توزيع حجم معاملات به‌گونه‌ای بوده است که ۵۶.۴ درصد واحدهای مسکونی با قيمتي کمتر از متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسکوني شهر تهران (۶۵.۱ میلیون ریال) معامله شده‌اند.

همچنین بيشترين سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکوني با زيربناي ۶۰ تا ۷۰ متر مربع معادل ۱۵ درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زيربنای ۵۰ تا ۶۰  و ۷۰ تا ۸۰  متر مربع به ترتيب با سهم‌های ۱۴.۶ و ۱۲.۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در اين ماه، واحدهای مسکونی با سطح زيربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، ۵۴ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

از منظر قیمت نیز واحدهاي مسکوني با ارزش ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ميليون ريال با اختصاص سهم ۱۷.۱ درصدی، بيشترين سه ماز معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. واحدهای دارای ارزش ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ و ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ ميليون ريال نيز به ترتيب با اختصاص سهمهای ۱۶.۷ و ۱۰.۷ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در اين ماه، حدود ۵۴.۹ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۵۰۰۰ ميليون ريال اختصاص داشته است

نهایتا مرور تعداد معاملات انجام شده در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد در این مدت، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۹ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقايسه با مدت مشابه سال پيش از آن، ۵.۲ درصد افزايش نشان میدهد.

برچسب‌ها:

نظر شما