شناسهٔ خبر: 55155 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وجود ۷۱ درصد از سکونتگاه‌های غیر رسمی خراسان رضوی در شهر مشهد/ انعقاد قرارداد ۲ هزار و ۶۰ فقره تسهیلات بانکی جهت نوسازی و بهسازی محلات هدف

بافت فرسوده مشهد براساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران ۹۲۱۳ هکتار از مساحت این استان بافت فرسوده (شامل بافت ناکارآمد میانی یا فرسوده، تاریخی یا سکونتگاه غیررسمی) است که این رقم حدود ۱۷ درصد از کل مساحت استان محسوب می­‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی «شرکت بازآفرینی شهری ایران»، بر اساس مطالعات انجام شده در سال­‌های مختلف، از این رقم، حدود ۲۰۶۷ هکتار بافت ناکارآمد در استان خراسان­ رضوی وجود دارد که حدود ۴ درصد از مساحت استان را شامل می ­شود. همچنین بافت تاریخی و سکونتگاه­‌های غیررسمی در استان به ترتیب معادل ۱۶۶۹ و ۵۴۷۷ هکتار (حدود ۳ و ۱۰ درصد) است.

وضعیت شهر مشهد

لازم به ذکر است بیش­ترین سهم سکونتگاه­‌های غیررسمی مربوط به شهر مشهد با ۳۸۹۴ هکتار است که ۷۱ درصد از سکونتگاه‌­های غیررسمی استان را شامل می­‌شود. در بافت تاریخی نیز شهر مشهد با ۳۳۸ هکتار، ۲۰ درصد از کل بافت تاریخی استان خراسان­ رضوی را به خود اختصاص داده است.

سهم بافت ناکارآمد

بر اساس این گزارش، شهر خرو با ۳۶.۸ درصد بیش­ترین بافت فرسوده را در بین شهرهای استان به خود اختصاص داده است. شهرهای نیشابور با ۳۳.۵، سبزوار با ۳۲.۴ و خلیل­آباد با ۳۱ درصد در رتبه­های بعدی قرار دارند. (نمودار شماره ۱).

«ستاد بازآفرینی شهری» با هدف ایجاد هماهنگی برای بهبود سکونت در بافت­‌های ناکارآمد، توسط وزارت راه و شهرسازی از سال ۱۳۹۵ تعریف شده که در قالب ستادهای بازآفرینی شهری در شهرهای مختلف استان خراسان­رضوی نیز شکل گرفته­‌اند.

تسهیلات اعطایی

در راستای اجرای مصوبه هیات وزیران، ۳۶ هزار و ۹۷۶ فقره تسهیلات از محل اعتبار از محل بانک­‌های عامل طی سال­‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ به منظور نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری، به استان خراسان­ رضوی اختصاص یافته است. از این میزان، ۶۶۹۶ فقره سهمیه تخصیص داده شده که درنهایت به ۳۴۴۹ فقره معرفی به بانک عامل منجر شده و ۲۰۶۰ فقره به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

اهداف برنامه ششم توسعه

بر اساس اهداف کمی برنامه ششم توسعه، تا سال ۱۴۰۰ در این استان باید ۲۸۶۱ هکتار از بافت ناکارآمد در ۵۸ محله مورد بازآفرینی شهری قرار گیرد.

این اقدامات در شش بخش از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ مورد هدف­گذاری قرار گرفته­‌اند. بر این اساس قرار است تا سال ۱۴۰۰، بازآفرینی شهری در توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله­ای با ۶۱۵ هزار متر مربع، ارتقای زیرساخت­‌های شهری و محله‌­ای با سه میلیون و ۶۲۵ هزار متر طول شبکه، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله­‌ای و توسعه قلمروی عمومی با یک میلیون و ۲۵۲ هزار متر مربع، ارتقای توانمندی­‌های اقتصادی، ظرفیت سازی اجتماعی و نهادی با ۶۳۷ فعالیت، تهیه طرح­‌ها و برنامه­‌های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله‌­ای در ۱۹۵ هکتار و بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن در ۱۳ هزار و ۷۰۴ واحد مسکونی اقدام پذیرد.

پروژه‌­های جاری طراحی شهری

با هدف بازآفرینی شهری در استان خراسان­رضوی، راه‌­اندازی نهاد توسعه محله، تدوین و اجرای سند مشارکتی بازآفرینی در محله «چهارده معصوم» نیشابور مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در پروژه دیگری در محله «بازار» این شهر، طرح احیا و مرمت بازار نیشابور به مساحت ۱۹ هزار متر مربع در دست اقدام است.

در شهر سبزوار، دو پروژه در محلات «شرق کال میانی» و «گلستان» در حال اجراست که در پروژه اول با مساحت ۴۲ هکتار، راه­اندازی نهاد توسعه محله، تدوین و اجرای سند مشارکتی بازآفرینی در دستور کار قرار دارد. در پروژه دوم این شهر نیز ۴۵۰۰ متر مربع مرمت بافت ناکارآمد در حال انجام است.

در محله «ثامن باغ حسن­خان» شهر مشهد، پروژه دو هکتاری اجرای گذر تاریخی باغ حسن­ خان در دستور کار قرار دارد.

در محله «خندق» شهر کاشمر نیز طرح احیا و نوسازی مرکز محله خندق در حال انجام است.

پروژه‌های اجرایی در استان

گفتنی است ۹۸۴ هزار و ۹۹۱ پروژه در شهرهای مختلف استان برای بازآفرینی شهری تعریف شده و مبالغ اولیه برای اجرای طرح­ ها تخصیص داده شده است. از مهم­ترین این طرح­‌ها می­‌توان به جمع ­آوری فاضلاب و تامین لوله در محله پهنه شش مشهد، مرکز سلامت اجتماعی بانوان در محلات اسکان غیررسمی مشهد، احداث کلانتری در محله چهارده معصوم نیشابور، احداث سالن ورزشی در محله عیدگاه سبزوار، آسفالت معابر در محله رباط علیا در تربیت حیدریه اشاره کرد./

نظر شما