شناسهٔ خبر: 5518 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم بهره‌برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار؛

بهره‌وری ۱۰۰ درصدی در خطوط ریلی با سرمایه‌گذاری ۳۲ میلیون یورویی/ با مشکل کمبود ناوگان ریلی مواجهیم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت یکپارچگی حمل و نقل بین شهری و درون شهری و شبکه ریلی و فرودگاه‌ها در کشور گفت: کمبود ناوگان ریلی در کشور یکی از معضلاتی است که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی صبح امروز ۲۸ اسفند ماه در مراسم بهره برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) در مسیر تهران _ مشهد گفت: در حوزه حمل و نقل ریلی چند موضوع را در دست داریم که مهمترین آن‌ها افزایش ارتباط ریلی با حومه تهران است. در حال حاضر هفت میلیون نفر در حومه تهران اعم از طرشت، بهارستان، قرچک، پیشوا، رباط کریم زندگی می‌کنند که بخش عمده‌ای از این جمعیت تردد روزانه و اغلب تردد جاده‌ای به تهران دارند. نتیجه این رفت و آمدهای جاده‌ای، افزایش مصرف سوخت، کاهش ایمنی و آلوده شدن بیشتر محیط زیست خواهد شد.

وی با بیان این که تغییر پارادایم زندگی شهری و توسعه حمل و نقل ریلی تنها محدود به اضافه کردن چند خط راه آهن جدید نیست افزود: مشکل تردد ساکنان حومه شهرها به مرکز در همه کلانشهرها از جمله شیراز، اصفهان مشهد و تبریز هم وجود دارد که افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی یکی از برنامه های در دست اقدام ما برای حل این معضل است.

وزیر راه و شهرسازی برنامه وزارت راه  و شهرسازی را سه تا چهار خطه کردن کلیه خطوط ریلی حومه تهران در آینده نزدیک دانست و ادامه داد: حمل و نقل بین شهری و درون شهری باید یکپارچه شود. کلانشهر تهران به حداقل چهار ایستگاه اصلی راه آهن که با ابیستگاه های متروی تهران یکپارچه شده باشند نیاز دارد. بنابراین می‌توان با این اقدام مسافران شهرهای اطراف تهران را با قطار جابه‌جا کرد و بار جاده را کاهش داد.

وی با تاکید بر امضای قراردادهای بررسی و تجدید نظر در ایستگاه‌های راه آهن تهران ری و قم با شرکت مهندس مشاور تا پایان امسال اظهار کرد: مشکل دیگر یکپارچه نبودن شبکه ریلی کشور با فرودگاه‌هاست. این که فرودگاه امام خمینی (ره) در ۳۰ کیلومتری تهران هیچ ارتباط ریلی نداشته باشد بی معنی است و امیدوارم در دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی به نتایج خوبی در این زمینه دست یابیم. این اقدامات غیر از سرمایه‌گذاری مالی، نیاز به سرمایه‌گذاری دانشی هم دارد.

آخوندی با تاکید بر لزوم استفاده از بهره وری حداکثری ریل‌های موجود خاطر نشان کرد: در حال حاضر بهره‌وری ریلی کشور هر ۳۰ کیلومتر یک قطار است که سبب شده بلوک بندی‌های خط آهن هر ۳۰ کیلومتر یک بلوک باشد. در حالی که با بهره برداری از سیستم کنترل هوشمند که امروز به بهره برداری رسید بلوک بندی‌ها به چهار کیلومتر می‌رسد ولی ما برای رعایت احتیاط بیشتر فعلا هر دو بلوک یک قطار اعزام می‌کنیم و به این معنی است با بهره برداری از این سیستم در هر هشت کیلومتر یک قطار اعزام می‌شود. با سرمایه گذاری اندک ۳۲ میلیون یورویی که سیستم کنترل هوشمند با استفاده از این مقدار سرمایه راه اندازی شد شاهد بهره‌وری ۱۰۰ درصدی در خطوط ریلی هستیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزایش ایمنی را یکی از مزایای سیستم کنترل هوشمند دانست، به حادثه ریلی فروردین ماه امسال (۹۳) در ایستگاه شاهرود اشاره و اظهار کرد: بعد از آن حادثه به دنبال افزایش ایمنی قطارها بودیم و توجه زیادی به به این موضوع داشتیم که نتیجه آن افتتاح این سیستم در آستانه سال جدید است. اگر لوکوموتیوران دچار اشتباه شود این سیستم به طور خودکار قطار را متوقف می‌کند و در یک اتاق می‌توان قطار را در دورترین نقطه ایران کنترل کرد.

آخوندی افزود: این سیستم در حال حاضر تنها در اروپا استفاده می‌شود و با بهره‌برداری از آن سرعت قطار بیهوده کاهش نمی‌یابد و لوکوموتیوران می‌تواند از حداکثر سرعت مجاز با ایمنی بالا بهره ببرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی مسافرت ۳۲ میلیون نفر در تعطیلات نوروز ۹۴ گفت: از این تعداد ۲۰ میلیون نفر جاده‌ای، دو میلیون نفر هوایی، دو میلیون نفر ریلی و هشت میلیون نفر دریایی جابه‌جا خواهند شد که رقم قابل توجهی است. در حالی که سهم ریل ۱۰ درصد سهم مسافرت جاده‌ای است و باید این نسبت به شدت تغییر کند. تنها راه آن نیز سرمایه‌گذاری در افزایش ناوگان است. در حال حاضر در این زمینه به شدت محدودیت منایع داریم. البته با سیستم کنترل هوشمند ظرفیت مسافرت ریلی تهران _ مشهد به دو برابر افزایش می‌یابد ولی مشکل کمبود ناوگان همچنان پابرجاست.

وی با انتقاد از تردد روزانه ۱۲۰ هزار خودرو در اتوبان تهران _ کرج بر لزوم سرریز این جمعیت به ریل تاکید و اظهار کرد: با این حجم افزایش خودرو هر چقدر هم جاده بسازیم یا جاده‌های موجود را دو یا سه طبقه کنیم باز هم نمی توانیم پاسخگوی این حجم بالای تردد باشیم.

آخوندی با اشاره به وجود دو میلیون خودرو در ابتدای انقلاب به تردد ۱۶ میلیون خودرو در کشور در سال جاری گفت: تا ۲۰ سال آینده۵۰ میلیون خودرو در کشور تردد خواهد کرد بنابراین هیچ راهی جز افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی نداریم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان به مردم قول داد تا حمل و نقل عمومی ایمنی را علیرغم تنگناهای مالی کشور ایجاد کند. /

نظر شما