شناسهٔ خبر: 55211 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

مخالفت با ایجاد شهرک‌های صنعتی در استان تهران/ عزم وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با کوپن‌فروشی نظام مهندسی ساختمان

گزارش آخر هفته تأکید رئیس‌جمهور بر واگذاری اراضی بلااستفاده دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی، مخالفت شورایعالی شهرسازی و معماری با ایجاد شهرک‌های صنعتی در استان تهران، اعلام خبر مقاوم‌سازی صدها تقاطع شبکه اصلی انتقال سوخت در پهنه‌های گسلی تهران از سوی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و تأکید بر عزم این وزاتخانه برای مقابله با کوپن‌فروشی نظام مهندسی ساختمان از سوی معاون مسکن وساختمان از مهمترین اخبار حوزه مسکن وشهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزارت راه و شهرسازی زمین بلااستفاده را از دستگاه‌ها بگیرد

رئیس جمهور با بیان اینکه ما می‌توانیم در صنعت ساختمان اشتغال و امید ایجاد کنیم گفت: هیچ‌دستگاه و شرکت دولتی حق ندارد زمینی را که نیاز ندارد در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندهد و این یک الزام است و آن را دنبال می‌کنم که اگر دستگاهی زمینی را در سال ۹۷ استفاده نکرده و آن را واگذار هم نکرده آن زمین را از آن دستگاه بگیرند.

جزییات مطالعات احداث شهرک‌های گردشگری در نوار شمالی کشور توسط شرکت شهرهای جدید

زهره داود پور عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از امضای قرارداد مطالعات امکان‌سنجی احداث شهرک‌های گردشگری در نوار شمالی کشور خبر داد و گفت: مسئولیت شهرک‌سازی در کشور بر عهده شرکت عمران شهرهای جدید بوده و هم اکنون دستورالعمل احداث آن‌ها در این شرکت در حال بازنگری و ارائه به شورایعالی شهر سازی و معماری است.

داود پور با بیان اینکه هم اکنون طرح مطالعاتی امکان‌سنجی ایجاد شهرک‌های گردشگری در استان‌های شمالی در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته است گفت: با توجه به ساخت و ساز و ویلاسازی‌های غیر مجاز و غیر اصولی در نوار ساحلی شمال کشور، ۲ طرح مطالعاتی در خصوص دلایل این امر توسط دبیرخانه شورایعالی کشور در ۳ سال گذشته انجام شد و خروجی‌های آن جهت تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی مدیریت موضوع و به منظور جلوگیری تخریب بیش از حد اراضی کشاورزی و منابع طبیعی به شورایعالی شهر سازی و معماری ایران ارائه شد.

الزام دستگاه‌های دولتی به کاهش سالانه ۵ درصد مصرف انرژی در ساختمان

حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در دومین کنفرانس بین‌المللی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازهای شهری ضمن تجلیل از برگزاری این همایش و آرزوی تداوم آن گفت: نقش مهندسی مکانیک در تصمیمات مرتبط با حوزه ساخت و ساز می‌تواند زمینه‌ساز کاهش مصرف انرژی باشد.

مظاهریان سپس به نقش دانش روز در کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها اشاره کرد و افزود: دانشگاه برکلی، تحقیقی جهانی را دنبال می‌کند  که بتواند دمای محیط را متناسب با دمای بدن انسان کند به طوری که انسان در محیطی که قرار دارد بتواند بهترین دما را تجربه کند. این تحقیق سال آخر خود را طی می کند و به زودی نتایج نهایی آن منتشر خواهد شد.

طرح‌های حمایتی مسکن با بودجه دولتی اجرا می‌شوند

علی چگنی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پیشبرد طرح های مسکن اجتماعی گفت: دولت معمولا برای کمک به گروه‌های کم درآمد، در همه حوزه‌ها از جمله بخش مسکن برنامه‌هایی دارد. اگر مروری به گذشته داشته باشیم، در سال‌ها و دهه‌های قبل برنامه‌هایی خاص با عناوین خاص وجود داشته که بودجه‌ دولتی نیز به آن‌ها اختصاص یافته و به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: طرح‌های ساخت مسکن اجتماعی در ایران به دو روش متمرکز و غیر متمرکز دنبال می‌شود. در روش متمرکز، متولی اصلی تامین مسکن وزارت راه و شهرسازی است و در روش غیر متمرکز نهادهای حمایتی تولید و تهیه مسکن برای کم درآمدها را بر عهده دارند.

تشریح آخرین اقدامات عمرانی در شهر جدید اندیشه

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه با بیان اینکه طی دولت ۱۱ و ۱۲ اقدامات بسیار خوبی در جهت آماده‌سازی و آسفالت معابر در سایت مساکن مهر شهر جدید اندیشه انجام گرفته است گفت: طی این مدت پروژه‌هایی مانند ساخت حدودا یکصد هزار متر پیاده رو و ۵۰ هزار متر آسفالت معابر به منظور ارتقای کیفیت زندگی و ایجاد نشاط شهری انجام شده که تلاش است آئین بهره‌برداری از آن طی برنامه خاصی درهفته دولت به انجام برسد.

حذف ساخت و سازهای غیرحرفه‌ای با حمایت مالی انبوه‌سازان

ابوالقاسم رحیمی انارکی در همایش سیاست های اعتباری بخش مسکن با حضور انبوه سازان کشور اعلام کرد:سیاست های اعتباری جدید بانک مسکن بر مبنای حمایت از انبوه سازان به منظور به حداقل رسیدن و حذف غیرحرفه ای سازی در حوزه مسکن متمرکز شده است که در این راستا تسهیلات ساخت مسکن با اولویت انبوه سازان و سازندگان حرفه ای پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه بانک مسکن به رغم شرایط دشوار اقتصادی به خصوص طی شش ماه اخیر به تمام تعهدات خود عمل کرده است، گفت:سال گذشته قیمت تمام شده پول برای بانک یک دهم درصد افزایش یافت و برآوردها حاکی است این میزان در سال جاری ۸ دهم درصد افزایش پیدا می­کند؛ با این حال بانک به تمام تعهدات خود در قبال سپرده گذاران و متقاضیان دریافت تسهیلات پایبند بوده و عمل خواهد کرد.

برنامه ملی بازآفرینی، بهترین ظرفیت اجرایی برای جامعه مهندسی کشور است

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درخصوص ظرفیت ایجاد شده برای جامعه نظام مهندسی کشور در برنامه ملی بازآفرینی شهری بیان کرد:  تا کنون جلسات متعددی با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و شرکت بازآفرینی شهری ایران پیرامون این برنامه برگزار کرده و ظرفیت فعالیت‌های پیش رو را برای سرویس‌دهی به مهندسان دارای پروانه اشتغال بررسی کردیم.

عشایری با تأکید بر اینکه ظرفیت موجود در این برنامه برای مهندسان نشان از حمایت وزارت راه و شهرسازی از این قشر بوده و اثبات می‌کند که این وزارت‌خانه هیچ مشکلی با جامعه مهندسین ندارد گفت: وزارت راه و شهرسازی تنها معتقد است که یک فرد نمی تواند هم در جایگاه ناظر و همچنین در پست مجری در یک پروژه ظاهر شود امری که به نظر می‌رسد بسیار بدیهی، منطقی و واضح به شمار رود.

تشریح نقش صنعت بیمه در ایجاد تحول در صنعت ساختمان

حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در اولین سمینار ارزیابی خسارات بیمه ای ساختمان‌ها پس از زمین‌لرزه که با حضور مسئولان ارشد بیمه مرکزی کشور برگزار شد،  ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان صنعت بیمه کشور گفت:  از نقطه ضعف ها در فرآیند انجام کارها نبود ارتباطات افقی بین دستگاه های مختلف است.

مظاهریان در ادامه آموزه‌های صنعت بیمه را عنصری کلیدی در تدوین قوانین ساختمان دانست و افزود: تجاربی که تک تک شما در برآورد خسارات مخصوصا در سوانحی مانند زلزله کرمانشاه دارید، می تواند در اصلاح فرآیندهای صنعت ساختمان کشور و تعدیل کدهای مقررات ملی موثر باشد. این آموزه ها و تجارب می‌تواند بیانگر آن باشد که خسارات چگونه رخ داده است؟ چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ چگونه می توان در مقررات ملی ساختمان به آن پرداخت.

الزام تمامی ساختمان‌ها به رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب که تمامی مناطق پایتخت در صورت بروز زلزله احتمالی در معرض آسیب قرار دارند بر الزام تمامی ساختمان‌ها به رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ تاکید کرد و گفت: قطع شریان‌های اصلی گاز در زلزله احتمالی پایتخت در دستورکار شرکت ملی گاز قرار دارد، در این رابطه شرکت ملی گاز نصب دستگاه قطع گاز در مواقع بروز زلزله را در حال تهیه دارد که در اولویت اش قرار دادن آنها در پهنه گسل‌های اصلی است.

مخالفت با ایجاد شهرک‌های صنعتی در استان تهران

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار استان تهران، مصوبه شورای‌عالی را در رابطه با ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی واقع در حریم و محدوده شهرهای استان در ۸ بند و با تاکید بر مخالفت با ایجاد شهرک‌های صنعتی در استان، ابلاغ کرد.

براسسا متن این مصوبه تبدیل مجموعه‌های صنعتی و کارگاهی موجود در محدوده و حریم شهرهای استان تهران به شهرک صنعتی، ضمن این که موجب تشویق و تشدید بارگذاری صنعتی و جمعیتی در پیرامون پایتخت خواهد شد، شکل‌گیری و تکمیل ظرفیت شهرک‌های صنعتی از پیش برنامه‌ریزی شده در مجموعه شهری تهران را با چالش جدی مواجه می‌کند. شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با توجه به مغایرت صریح این موضوع با همه موازین و احکام فرادستی در سطح مجموعه شهری تهران و در راستای ایفای تکالیف قانونی در تعادل‌بخشی فضایی در عرصه سرزمین، ضمن اعلام مخالفت با ایجاد شهرک صنعتی جدید در استان تهران مقرر می‌نماید؛ عندالزوم ساماندهی ساخت و سازهای کارگاهی و صنعتی موجود در حریم و محدوده شهری استان در قالب طرح های ساماندهی صنوف و مشاغل مزاحم شهری با رعایت ضوابط و مقررات مرتبط انجام گیرد.

هشدار نسبت به خشک شدن قنات چشمه‌علی ری

علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: قنات چشمه علی ری در جنوب شهر ری و در استان تهران دارای قدمت ۷ تا ۸ هزار ساله است.

بیت‌اللهی ادامه داد: این قنات در حال حاضر خشک شده است و روند خشک شدن آن از اسفندماه سال گذشته آغاز شد و احتمال آن می‌رود که دلیل خشک شدن آن عبور خط ریلی مترو از آن منطقه باشد.

تاکید بر تهیه طرح ویژه برای مازندران در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری

پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران  با حضور اعضای اصلی شورا؛ نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، دفاع، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، سازمان میراث‌فرهنگی کشور، سازمان برنامه و بودجه، و دیگر اعضای اصلی و همچنین نمایندگان استانی به دبیری محمد سعید ایزدی با سه دستورِ راهنمای سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD)، گزارش دفتر طرح‌های کالبدی در خصوص اتخاذ رویکرد نوین در نظام طرح‌ریزی طرح‌های جامع شهری و گزارش استانداری پیرامون لزوم تهیه طرح ویژه برای کل استان مازندران، برگزار شد./

نظر شما