شناسهٔ خبر: 55220 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه هوایی:

آمادگی فرودگاه مهرآباد برای پروازهای تابستانی/ گزارش نهایی سانحه تهران-یاسوج در اختیار مقامات قضایی/ امضای سند موافقت نامه هوايی میان ایران و صربستان

گزارش آخر هفته تلاش ای‌تی‌آر برای تحویل ۴ هواپیما به ایران ایر، آمادگی فرودگاه مهرآباد برای پروازهای تابستانی، در اختیار گذاری گزارش نهایی سانحه تهران-یاسوج به مقامات قضایی و امضای سند موافقت نامه هوايی میان ایران و صربستان از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

آمادگی فرودگاه مهرآباد برای پروازهای تابستانی

مديرکل فرودگاه مهرآباد از آمادگي اين فرودگاه برای ساماندهی، توسعه و ارتقای خدمات به مسافران با توجه به افزايش پروازها در تابستان خبر داد.

ميرسعيد صفی نيا با اعلام اين خبر عنوان كرد: با افزایش پروازهای فرودگاه در فصل تابستان، نظارت بر عملكرد ارگان‎ها و شركت‎های هواپيمايی، نظارت بر نحوه فعاليت تاكسيرانی و ديگر بهره‎برداران فرودگاهی را افزايش داده‎ايم.

  وی با اشاره به آمادگی زیرساخت‎های سرمایشی ترمینال‎ها، نظارت بر عملکرد غرفه‎های تجاری و رستوران‎ها گفت: رضايت مسافران از خدمات فرودگاهی و رعايت استانداردهای لازم در این زمینه را از دغدغه مديران این فرودگاه عنوان كرد.

مديركل فرودگاه مهرآباد در مورد افزايش تسهيلات رفاهی تاكسيرانان فرودگاه مهرآباد نيز گفت: در اين فرودگاه علاوه بر توجه به ارتقای خدمات به مسافران پيگير فراهم كردن امكانات رفاهی و ضروری واحدهای خدمت‎رسان از جمله تاكسيرانی فرودگاه هستيم.

شرکت فرودگاه‎ها يکی از پيشتازان اقامه نماز است

  معاون وزير و رئيس ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی در جلسه دبيران ستاد اقامه نماز شرکت‎ها و سازمان‎های تابعه اين وزارتخانه گفت: شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران يکی از پيشتازان در حوزه اقامه نماز است که اقدامات خوبی در اين زمينه انجام داده است.

سیدسعید سیدعلایی گفت: در جامعه اسلامی وقتی کسی قدرت و مسئولیتی دارد باید برای اقامه نماز تلاش کند و از منظر دینی و اسلامی و حتی اداری این امر یک وظیفه محسوب می‎شود.

وی با بیان اینکه هر چه برای اقامه نماز کار کنیم کم است، گفت: با این وجود در مجموعه وزارت راه و شهرسازی اقدامات خوبی انجام شده است که نباید آنها را کوچک شمرد. برای مثال در فرودگاه‎های کشور در زمینه امکانات اقامه نماز اتفاقات بسیارخوبی افتاده است که مسئولان و مردم هم بر آن اذعان دارند که امیدوارم شرکت با ثبات قدم در این رویکرد خوبی که دارد این روند را ادامه دهد.

گزارش نهایی سانحه تهران-یاسوج در اختیار مقامات قضایی است

مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به پیدا شدن تمام اجساد پرواز سقوط کرده شرکت آسمان، از ارائه گزارش نهایی سقوط این هواپیما به مقامات قضایی خبر داد.

حسن رضایی فر درباره گزارش نهایی سانحه تهران-یاسوج گفت: خوشبختانه پس از چند ماه تلاش و برنامه‌ریزی تمام جسدهای پرواز سقوط کرده شرکت آسمان پیدا شده‌اند و از نظر DNA مطابقت‌های لازم صورت گرفت تا فرآیند نهایی تحویل اجساد باقی مانده اجرایی شود.

وی درباره آخرین وضعیت نهایی شدن گزارش بررسی سانحه و انتشار آن نیز توضیح داد: از چند هفته قبل که این گزارش رسما تکمیل و نهایی شد، در اختیار مقامات قضایی و دیگر نهادهای ذیربط قرار گرفته تا نظر نهایی آنها در این زمینه صادر شود.

به گفته مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری پس از انجام بررسی‌های لازم در این نهادها و ارائه نظرشان طبق اصول و دستوراتی که مقام‌های قضایی ارائه می‌کنند، نسبت به انتشار یا عدم انتشار آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

امضای سند موافقت نامه هوايی میان ایران و صربستان

سند موافقت نامه هوايی میان ایران و صربستان به منظور گسترش پروازها بین دو کشور به امضا رسید.

بدنبال موافقت نامه حمل ونقل هوايي تيرماه ۱۳۹۶ في ما بين مسئولان سازمان هواپيمايي کشوري ايران و صربستان مبني بر راه اندازي پروازهاي برنامه اي ،سند موافقت نامه هوايي دو کشور به امضاء رسيد.

 لغو رواديد بين دو كشور در توسعه صنعت گردشگري موثر و چشم اندازهاي آتي را براي استقبال هرچه بيشتر گردشگران رقم زده است. همچنين طبق موافقت نامه مذكور شركت هواپيمايي ايرصربيا طي دو ماه آينده پروازهاي خود به ایران را آغاز خواهد كرد, در حال حاضر هفته اي دو پرواز توسط هواپيماي جمهوري اسلامي ايران به اين كشور انجام و با اعلام آمادگي وانجام مقدمات لازم دوشركت هواپيمايي ديگر نیز ميزان پروازهاي شركت هاي ايراني به صربستان تا اواخر تير ماه به هفته اي ۶ پرواز خواهد رسيد.

تلاش ای‌تی‌آر برای تحویل ۴ هواپیما به ایران ایر

مدیرعامل ای‌تی آر از مذاکره این شرکت با آمریکا برای تحویل ۴ فروند هواپیمای ای تی آر تکمیل شده در خط مونتاژ به هواپیمایی جمهوری اسلامی خبر داد.

کریستن شرر گفت: به علت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بالا رفتن نرخ دلار و احتمال برنده نشدن سفارش مهمی در ۲۰۱۸، این شرکت خود را آماده سالی بسیار ضعیف‌تر از ۲۰۱۷ می‌کند.

کریستن شرر با بیان اینکه از ۲۰ هواپیمای سفارش داده شده ایران تا به حال ۸ فروند آن را تحویل داده‌ایم گفت: ما در حال حاضر ۱۲ هواپیما را در فرایند تولید داریم که ۲ فروند از آنها تکمیل شده‌اند. همچنین ۶ فروند از هواپیماها روی خط مونتاژ هستند و ساخت چهار فروند آخر شروع شده و مشغول سفارشی‌سازی آنها هستیم.

مدیرعامل ای تی آر ادامه داد: ایرانی‌ها می‌خواهند هواپیماهای خود را تحویل بگیرند اما ای‌تی‌آر هیچ ریسکی را در تقابل با مقامات آمریکایی نخواهد پذیرفت و خود را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌دهد. البته ما در حال مذاکره با مقامات آمریکایی هستیم تا بتوانیم ۲ فروند هواپیمای تکمیل شده و ۲ فروند دیگری که در انتهای خط تولید قرار دارند را به ایران تحویل دهیم.

تبریک مه آبادی به روسای جدید کمیسیون‌های مجلس

رئيس هيئت مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران انتخاب رؤسای جديد کميسيون‎های مجلس شورای اسلامی را به آنها تبريک گفت.

رحمت الله مه‎آبادی در نامه‎های جداگانه‎ای به غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس؛ محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران؛ محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور؛ حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی؛ حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان؛ الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی، احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی؛ سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی؛ غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات؛ فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی؛ محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی و حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی انتخاب آنها را تبریک گفته است.

بهسازی فرودگاه تبریز

مدیرکل فرودگاههای استان آذربایجان شرقی از آغاز عمليات آسفالت ريزی جاده دسترسی ترمينال فرودگاه تبريز با اعتبار بهسازی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ايران خبر داد.

 مصطفی صفايی، مدیرکل فرودگاههای استان با اعلام این خبرگفت: عمليات بهسازی آسفالت بلوار ورودی، محوطه ترمينال و ميدان فرودگاه تبريز را با توجه به ترك هاي موجود در آسفالت و نيز با هدف زيباسازي محيط فرودگاه و تسهيل رفت و آمد مسافران آغاز كرده ايم.  

همچنین رئيس اداره تسهيلات و تجهيزات فرودگاه تبريز از عملياتی شدن شبکه برق حلقوی (ring) در شبکه توزيع برق سطوح پروازی فرودگاه برای افزايش روشنايی و ايمنی خبر داد.

 مرتضی مسن هرزندی گفت: این اقدام در جهت افزايش ظرفيت بهره برداری سيستم روشنايي سطوح پروازي و ارتقاي سطح ايمني پروازي(CATII) انجام شده  است.

رئيس اداره تسهيلات و تجهيزات فرودگاه تبريز افزود: برخی از زیرساختهای مورد نیاز این طرح از جمله خريد تابلوهاي فشار متوسط و ضعيف وترانس هاي KV ۶.۶ و همچنين احداث ساختمانهای پست برق در داخل AIRSIDE آماده شده و با هزينهای بالغ بر ۱۱ ميليارد ریال از محل اعتبار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به انجام رسیده است.

اعزام ۴۰۰۰ هزار زائر گلستانی حج تمتع با ۱۷ پرواز

مديرکل فرودگاه‌های استان گلستان از اعزام بيش از ۴۰۰۰ زائر گلستانی، با ناوگان ايرباس ۳۰۰ شرکت هواپيمايی سعودی و در قالب ۱۷ پرواز به بيت الله الحرام خبر داد.

رامين آذری در اولين جلسه هماهنگی پروازهاي حج تمتع سال ۹۷ فرودگاه گرگان با اعلام اين خبر گفت: اعزام زائران استان گلستان از ۱۷ مرداد آغاز مي شود و تا ۲۴ مرداد ادامه خواهد داشت.

مدیر کل فرودگاههای استان گلستان اظهار امیدواری کرد كه با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف حج گذشته، امسال شاهد خدمت رساني  بهتری به حجاج گلستانی باشیم .

اعزام ۱۶۰۰ زائر از فرودگاه زنجان به حج

مدير فرودگاه زنجان با بيان اينکه تمام تمهيدات لازم برای انجام شايسته پروازهای حج تمتع انديشيده شده است، از اعزام ۱۶۰۰ زائر با ۱۰ پرواز هواپیمایی سعودی به بیت‌الله حرام در این فرودگاه خبر داد.

براي تعامل هرچه بیشتر ارگان‌های مرتبط با اعزام زائران حج تمتع ۹۷ ، اولین جلسه هماهنگی با حضور مدیر و مسئولان فرودگاه‌ زنجان، مدیران کل امنیتی و انتظامی استانداری، حج و زیارت و هواشناسی استان، فرماندهان سپاه و پلیس فرودگاه، گذرنامه، نماینده شركتهاي هواپيمايي ایران ایر و سعودی، سوختگیری، راهنمایی و رانندگی، نماینده مرکز بهداشت، گمرک و اورژانس در سالن جلسات فرودگاه‌ برگزار شد.

محمد قاسمی، مدیر فرودگاه‌ زنجان دراین نشست ضمن قدرداني از حضور ارگان‌های مختلف گفت: فرودگاه زنجان آمادگی کامل برای میزبانی زائران حج تمتع ۹۷ را دارد و تمام تمهیدات برای انجام شایسته این پروازها اندیشیده شده است.

وی افزود: پرواز رفت زائران زنجانی با اعزام ۱۶۰۰ زائر با ۱۰ پرواز،  از ۲۹  تیر تا  يكم مرداد ۹۷  توسط شرکت هواپيمايي سعودی انجام می‌شود.

افزايش ۱۲ درصدی پروازهای خارجی فرودگاه بين المللی شيراز

مدير کل فرودگاه‌های استان فارس از افزايش ۱۲ درصدی تعداد پروازهای خارجی فرودگاه شيراز در بهار ۹۷ خبر داد.

رضا بديعی فرد، مديركل فرودگاههای استان با اعلام اين خبر گفت: همچنين تعداد مسافران خارجی فرودگاه شيراز در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزايش پنج درصدی از ۱۰۹ هزار و ۲۱۹ مسافر به ۱۱۴ هزار و ۳۱۳ مسافر رسيده است.

بديعي فرد ادامه داد: طي سه ماه گذشته، ۸۸۰۷  پرواز داخلی و خارجی با اعزام و پذیرش ۸۸۸ هزار و ۵۶ مسافر از فرودگاه شيراز انجام شده است. همچنين در اين مدت ۲۷۲۲ تن بار جا به جا شده است

ضرورت توجه ویژه مجموعه فرودگاهی به سفرهای حج

مديرکل فرودگاه‎های استان کرمان در نشست داخلی هماهنگی پروازهای رفت حج تمتع سال ۹۷ اين استان گفت: به دليل اينکه پروازهای حج خاص و ويژه هستند، نظارت، دقت و تلاش بيشتر مجموعه فرودگاهی را می‎طلبد.

 علی قاسم‎زاده در جلسه‌ای که با حضور معاونان، رؤسا و مسئولان ادارات داخلی دخیل در عملیات حج تمتع برگزار شد، گفت: هدف اصلی تمامی ادارات و واحدهای دخیل در عملیات حج تکریم زائرین بیت الله الحرام است تا حجاج عزیز با خاطره‎ای خوش و بدون دغدغه سفر معنوی خود را انجام دهند.

وی با اشاره به آمادگی کامل این اداره کل برای افزایش کیفیت سطح خدمات‎رسانی به زائران و مستقبلین و همچنین کاهش تأخیرات احتمالی در پروازها گفت: تمامی ادارات، واحدها، ارگان‎ها و نهادهای دخیل در عملیات حج باید خود را برای هرگونه پیش آمد احتمالی آماده کنند و حضور جدی معاونان، رؤسا و مسئولان ادارات در زمان تمامی پروازها در فرودگاه الزامی است .

ضرورت گسترش پروازها در فرودگاه زنجان

استاندار زنجان در جلسه بررسی وضعيت پروازهای فرودگاه بر ضرورت رايزنی مسئولان استان با شرکت‌های هواپيمايی برای توسعه مسيرهای پروازی تاکيد کرد.

جلسه بررسی وضعيت پروازهای فرودگاه زنجان، با حضور استاندار زنجان، معاون عمرانی استانداری، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرعامل همیاری های شهرداری زنجان، مديركل فرودگاههای استان و روسای آژانسهای بخش خصوصی برگزار شد.

در این جلسه درویش امیری، استاندار زنجان، از تلاش استانداري و مسئولان استان براي جلب همكاري شركتهاي هواپيمايی در برقراري مسيرهای هوايي جديد در فرودگاه زنجان خبر داد و بر ضرورت اين امر تاكيد كرد.

دوران سخت حمل و نقل هوایی ایران قبل از خرید فلایت چک

حسین كریمی فرع، رئیس اداره مهندسی تجهیزات ناوبری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به ضرورت خرید هواپیمای فلایت چک گفت: آن زمان که شرکت فردوگاه ها و ناوبری هوایی ایران هواپیمای کینگ ایر را خریداری نکرده بود، دوران سختی داشتیم. پس از سقوط هواپیمای فلایت چك سازمان هواپیمایی تمام هماهنگی ها، برنامه ریزی  و زمان بندی  پروازی برای وارسی پروازی توسط هواپیماهای فلایت چک پاکستان، قزاقستان و مغولستان با هماهنگی و همکاری مستقیم این اداره با معاونت عملیاتی وقت انجام شد. به دلیل حساسیت موضوع، این اداره با تمام توان و شبانه روز نیروها ی خود را به صورت فعال و ON CALL در اختیار داشت تا در صورت وقفه در  برنامه زمان بندی و مشکل احتمالی در سامانه های ناوبری، سریعا وارد عمل شود و از اتلاف زمان جلوگیری كند. این موضوع با توجه به استفاده از کرو و هواپیمای خارجی و دریافت دلاری بهای ساعت پروازی، بسیار مهم و قابل توجه بود.

نظر شما