شناسهٔ خبر: 55237 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

از ۵ تا ۷ تیرماه صورت گرفت:

حضور شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در شانزدهمین نشست مناطق آزاد کشور

شهر فرودگاهی شانزدهمین نشست معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور از ۵ الی ۷ تیرماه در منطقه آزاد ارس با حضور نمایندگان منطقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، فرنوش جهرمی مدیر هماهنگی منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی در شانزدهمین نشست معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور گفت: شهر فرودگاهی امام ١٤ هزار هكتار است که شامل۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هكتار منطقه ویژه است. همچنین در پهنه ۴۰۰۰ هکتاری فرودگاه با هدف افزایش ظرفیت مسافر، پایانه مسافری سلام به صورت ترمینال ـ گالری در دست ساخت و بهره برداری است كه نشان دهنده هویت ایرانی ـ اسلامی ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: همچنین ترمینال ایرانشهر که در مرحله جذب سرمایه گذار است در فاز اول با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر در سال و در فاز نهایی تا ۱۰۰ میلیون مسافر را جا به جا خواهد کرد.

جهرمی گفت: فاز پیشران منطقه آزاد فرودگاه امام ٢٤٠ هكتار است و مطالعات مهندسی آن انجام شده و فراخوان مناقصه احداث زیر ساخت ها هم منتشر شده است. در محدوده ٢٤٠ هكتاری در قسمت شرقی شهر فرودگاهی، ٤ پهنه اداری-تجاری، لجستیك، فناوری های برتر و صنایع خلاق فرهنگی هنری جانمایی شده است.

از سوی دیگر فاز اول پارک لجستیک و تولید به مساحت ۱۷۰۰ هکتار در منطقه جنوبی شهر فرودگاهی با رویکرد حمل و نقل ترکیبی و استفاده از مزیت های منطقه آزاد و ویژه واقع شده که طی مذاکره با بازیگران اصلی صنعت لجستیک ایران و جهان و بررسی نیازهای سرمایه گذاران و همچنین قوانین ملی و بین المللی طراحی شده و در دست مطالعات مهندسی است.

وی با اشاره به رویکرد ویژه شهرام آدم نژاد، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در حوزه انجام مسئولیت اجتماعی شرکتی گفت: شهر فرودگاهی امام خمینی توسعه را بر مبنای اهداف توسعه پایدار در حوزه های محیط زیست، اقتصادی و اجتماعی صورت خواهد داد تا میراث قابل قبولی برای نسل های آینده در اداره و بهره برداری از این شهر فرودگاهی به جا بماند.

وی همچنین افزود: در حوزه گردشگری نیز برنامه ریزی های گسترده ای صورت گرفته تا با توجه به مسئولیت شهر فرودگاهی امام به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی رشد گردشگری در کشور، محیط این مجموعه نیز با تقویت امکان تاریخی این منطقه و ایجاد باشگاه گردشگری برای مخاطبین جذاب شود.

به گفته وی سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی، فرودگاهی و لجستیک، با وجود مزیت های منحصر به فرد منطقه آزاد و ویژه در مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی، موجب هم افزایی در دستاوردهای این صنایع و رونق اقتصادی چشمگیری خواهد شد. همانطور که در یکی از کشورهای همسایه نزدیک به ۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی حاصل از صنعت هوانوردی است.

علی كاشانی حیدری، سرپرست دفتر ارتباطات، اطلاع رسانی و امور بین الملل منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی هم در این نشست گفت: منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به لحاظ زیرساختی و قانونگذاری می تواند پشتیبان مرکزی مناطق آزاد کشور باشد و در این مسیر برنامه های این منطقه، هم راستا با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد انجام می شود.

وی با اشاره به ویژگی های خاص منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام گفت: مناطق آزاد کشور دارای سكنه بومی و بخش های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است در حالی كه منطقه آزاد فرودگاه امام در كنار پایتخت می تواند مرکزی باشد برای پشتیبانی از فعالیت های تجاری و اقتصادی مناطق آزاد که در نهایت به رشد و توسعه این مناطق خواهد انجامید.

کاشانی حیدری رویکردهای دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور و مدیرعامل شهر فرودگاهی امام را در راستای رشد و توسعه این منطقه دانست و گفت: تا پایان سال ۹۷ تصویر حقیقی و عملیاتی از منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خواهیم داشت و در این راه از تجارب سایر مناطق آزاد کشور بهره می بریم.

وی افزود: مهم ترین ویژگی منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام دسترسی به زنجیره تامین دسترسی در این منطقه است.

نظر شما