شناسهٔ خبر: 55238 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛

حقوق دریانوردان به اسارت گرفته شده پرداخت می‌شود/ تاکید بر فرهنگ‌سازی و معرفی حرفه دریانوردی برای جوانان

علی اکبر مرزبان مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که با پیگیری گروه دریانوردان سازمان بین‌المللی کار و حمایت مراجع حاکمیتی دریایی دولت‌ها قرار بر این شده است که حقوق دریانوردانی که به اسارت گرفته می‌شوند تا زمان آزادی و بازگشت آن‌ها به کشور پرداخت شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر مرزبان انتخاب شعار "حمایت از سلامت دریانوردان" در سال جاری توسط سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) هوشمندانه دانست و از  توجه سازمان بنادر و دریانوردی به مقوله سلامت دریانوردان صحبت کرد. وی از حمایت های مادی و معنوی دریانوردان توسط سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و انجمن صنفی کارگری دریانوردان گفت و به پیگیری مسائلی همچون بازگشت دریانوردان به میهن، احقاق حقوق آن‌ها در زمان گروگانگیری، شناسایی و حل مشکلات این قشر و کمک‌رسانی از طرق مختلف اعم از امداد دریایی،‌ هوایی و... اشاره کرد. وی در گفتگویی با سازمان بنادر و دریانوردی نقطه نظرات خود را در اینباره تشریح کرد.

 روز جهانی دریانورد از چه زمانی شکل گرفت؟

 در اجلاسی که به منظور اصلاح جامع کنوانسیون استانداردهای آموزش، نگهبانی و صدور گواهینامه در سال ۲۰۱۱ در کشور فیلیپین برگزار گردید، قطعنامه ای به تصویب رسید که ۲۵ ژوئن به عنوان "روز جهانی دریانورد" تعریف شد، تا هرساله از زحمات و خدمات حدود یک میلیون و ششصد هزار دریانورد که روی کشتی های اقیانوس پیما در سراسر جهان فعالیت می کنند، قدردانی شود.سازمان بین المللی دریانوردی هرساله شعاری را به مناسبت فرارسیدن این روز در نظر می گیرد و از کشورهای مختلف می خواهد تا مراسمی را برگزار کرده و از زحمات دریانوردان نمونه تقدیر کنند.در سال جاری نیز سازمان بین المللی دریانوردی "حمایت از سلامت دریانوردان" را به عنوان شعار روز جهانی دریانورد تعریف کرده است.

علت نام‌گذاری سال جاری تحت عنوان "حمایت از سلامت دریانوردان"  چیست؟

 سفرهای دریایی همواره به دلیل ویژگی خاص خود با تحرک و شناوری همراه است و پیامدهای گوناگونی را به لحاظ محدودیت و کمبود دسترسی به موقعیت و امکانات مناسب، استراحت مفید، امکانات بهداشتی، درمانی و مواد غذایی و سایر امکانات رفاهی و تفریحی دارد و جابجایی مستمر در بنادر و مناطق دریایی دنیا که با تغییر ساعت‌های مداوم سفر در مسیرهای طولانی‌مدت و بین قاره‌ای همراه است، سبب شده دریانوردان دائما دچار تغییرات بیولوژیکی بدن شوند و بر روی تنظیمات بدن آن‌ها یا همان ساعت زیستی بدنشان اثراتی نامطلوب برجای بگذارد. مسایل مطروحه موجب شده است تا سلامت جسمی و روانی دریانوردان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.مقاوله نامه کار دریایی صراحتا به محل اقامت و امکانات تفریحی دریانوردان، حمایت بهداشتی، مراقبت درمانی، حمایت تامین اجتماعی و رفاهی می پردازد و کشورهای عضو را به تضمین امکان دستیابی دریانوردان شاغل در کشتی های تحت پرچم به امکانات بهداشتی و درمانی فوری، مشاوره پزشکی از طریق ارتباطات رادیویی و یا ماهواره ای کشتی با پزشک متخصص در تمامی ساعات شبانه روز مکلف می‌کند.از توصیه های ارائه شده در این کنوانسیون در راستای حمایت از سلامت دریانوردان این است که به کشورهای عضو تاکید می‌کند نسبت به تهیه و نگهداری فهرستی بین المللی از پزشکان و امکانات مراقبت درمانی موجود در سراسر دنیا که تسهیلات درمانی فوری برای دریانوردان را مهیا می سازد، اقدام کنند.در ایران دریانوردان تحت نظر پزشکان معتمد سازمان بنادر و دریانوردی معاینه می‌شوند و همه دریانوردان ایرانی همانند دریانوردان خارجی حتما باید گواهی نامه سلامت پزشکی دریافت کنند و پس از آن عازم سفر دریایی شوند.

برنامه‌ای برای حل مشکلات دریانوردان در نظر گرفته‌اید؟ 

سازمان بنادر و دریانوردی در راستای اجرای کنوانسیون کار دریایی (MLC) و تحقق شعار سلامت دریانوردان تیم ممیزی تشکیل داده است که در سال جاری بر اساس برنامه زمان بندی شده به بنادر شمالی و جنوبی کشور مراجعه می کنند تا امکانات و کمبودهای دریانوردان شناسایی شوند. با عضویت ایران در کنوانسیون کار دریایی باب جدیدی برای حفظ سلامت دریانوردان، جایگاه و شان آن ها ایجاد شده است که می‌توان در راستای بهبود هرچه بهتر شرایط دریانوردان گام برداشت.در عین حال سازمان بنادر و دریانوردی در هر زمان مشکلی برای دریانورد ایرانی یا خارجی تحت پرچم و غیر تحت پرچم پیش آمده باشد از امدادهای هوایی، دریایی و...دریغ نکرده است.

نگرانی‌های مختلفی نیز در مورد دزدان دریایی و احقاق حقوق دریانوردان طی مدت گروگان گیری وجود دارد. تا پیش از این در کنوانسیون کار دریایی خلاء خاصی در مورد دریانوردانی که به اسارت دزدان دریایی در می آمدند وجود داشت؛ گاها این دریانوردان تا مدت سه سال هم به اسارت درآمده و در بدترین وضعیت ممکن قرار داشتند. این عزیزان دارای خانواده هستند و ابهاماتی در مورد وضعیت حقوقی آن‌ها در کنوانسیون مربوطه وجود داشت و برخی مالکان کشتی پس از گذشت چند ماه از گروگان گیری، حقوق دریانوردان را پرداخت نمی کردند و همکاری خود را خاتمه یافته می دانستند. با پیگیری گروه دریانوردان سازمان بین‌المللی کار و حمایت مراجع حاکمیتی دریایی دولت‌ها، اصلاح کنوانسیون صورت گرفت و قرار بر این شد که حقوق دریانوردانی که به اسارت گرفته می‌شوند تا زمان آزادی و بازگشت به میهن کماکان پرداخت شود و مالکان نسبت به انجام این مساله مکلف باشند. این اصلاحیه در شرایطی در دستور کار قرار گرفت که جمهوری اسلامی ایران نیز با قاطعیت از این اصلاحیه دفاع و حمایت کرد.

در خصوص بازگشت دریانوردان به میهن چه اقداماتی صورت گرفته است؟

 در خصوص بازگشت دریانوردان به میهن و حتی پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها پیگیری های خاصی توسط سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است. هرچند پرداخت این حقوق بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اما سازمان بنادر و دریانوردی فراتر از وظایف قانونی خود و آیین نامه تفکیک وظایف، عمل کرده و از هر اهرمی جهت بهبود وضعیت دریانوردان بهره برده است.در مورد دریانوردان ایرانی نیز که در سایر کشورها مشغول به فعالیت‌ هستند سازمان بنادر و دریانوردی از مجاری دیپلماتیک و برقراری تماس مستقیم با مراکز کنترل و بازرسی کشتی‌ها‌ سعی می‌کند مسائل و مشکلات به وجود آمده در ارتباط با دریانوردان را حل کند.از انجمن صنفی کارگری دریانوردان نیز به صورت ویژه تشکر می کنیم. آنها همواره به ‌رغم امکانات محدود به طور جدی پیگیر مسایل حقوق، مزایا، آذوقه و گرفتاری‌های به وجود آمده برای دریانوردان هستند و در چند مورد به خوبی اقدام کرده‌اند.

در راستای بهبود وضعیت شغلی دریانوردان چه برنامه‌ای دارید؟

 در بحث اشتغال و شرایط کاری دریانوردان نیز جلسات مختلفی با حضور مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتحادیه مالکان کشتی ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و پلیس مهاجرت برگزار و کارگروهی نیز تشکیل شده است تا موضوعات مربوط به اشتغال دریانوردان داخلی و خارجی بیش از پیش ساماندهی شود.سازمان بنادر و دریانوردی از تربیت دریانوردان ایرانی حمایت می کند، علاوه بر این باید واقع‌گرا بود و محدودیت های موجود را در نظر گرفت. در عین حال باید با فرهنگسازی، جوانان را به حرفه دریانوردی علاقمند کرد.افزایش کیفی مراکز آموزشی و حمایت صنعت دریانوردی به ویژه شرکت های کشتیرانی از جمله شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفت کش در این راستا کمک خواهد کرد تا شاهد جذب هرچه بیشتر نیرو در بخش دریانوردی باشیم.

نظر شما