شناسهٔ خبر: 55361 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن روسیه صورت گرفت:

آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون/ بهره‌مندی ۴ استان از خط ريلی جديد

افتتاح عملیات برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون با دستور وزیر راه و شهرسازی ایران از ۲ نقطه ساری و گرگان و با حضور جمعی از نمايندگان مجلس، مسئولان راه‌آهن روسيه و مديرعامل راه‌آهن ايران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مراسم آغاز عملیات برقی سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون در شركت راه‌آهن با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سعید محمدزاده معاون وزیر و مدیرعامل شركت راه‌آهن، قائم مقام استاندار تهران، اعضای كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از معاونین و مدیران كل راه‌آهن كشور برگزار شد.

در اين مراسم دستور آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه‌آهن گرمساز-اینچه برون از سوی وزیر راه و شهرسازی در ۲ نقطه ساری و گرگان صادر شد.

گفتنی است راه‌آهن در محدوده گرمسار- اینچه به صورت یك خطه و به طول ۴۹۵ كیلومتر از استان سمنان آغاز و با گذر از تهران و مازندران در استان گلستان پایان می‌یابد. بخش نخست این مسیر ۲۰۳ كیلومتر و ارتفاع ۸۵۱ متر بالاتر از سطح دریا شروع می‌شود و از رشته كوه البرز با حداكثر ارتفاع ۲۱۱۵ متری بالاتر از سطح دریا می‌گذرد.

بخش دوم این راه‌آهن از نواحی در مجاورت دریای خزر كه در زمین‌های دشتی است عبور می‌كند. همچنين بخش كوهستانی این راه‌آهن شامل بیش از ۹۰ كیلومتر به همراه گالری و تعداد زیادی دیوارهای حائل و پل‌ها و روگذرها است.

این خط ریلی دارای ۲ شاخه شامل رستمكلا- امیرآباد و سبزدشت- گرگان است. گفتنی است خط راه‌آهن گرمسار-اینچه برون دارای ۳۱ ایستگاه است.

از مزایای برقی كردن راه‌آهن گرمسار- اینچه برون می توان به افزایش ایمنی سیر حركت، افزایش سرعت قطار تا ۱۲۰ كیلومتر ساعت، افزایش ظرفیت باری تا سقف ۱۰ میلیون تن، بهینه سازی مصرف سوخت، كاهش هزینه حمل بار و حفظ محیط زیست اشاره كرد.

طبق قراردادی که بین راه آهن ایران و راه آهن روسیه به امضا رسیده، قرار است ۱۵ درصد سرمایه گذاری در این مسیر توسط منابع داخلی ایران و ۸۵ درصد آن از محل وام دولتی روسیه تامین شود و سالیانه از این مسیر بیش از ۱۰ میلیون تن کالا ترانزیت خواهد شد.

در این پروژه، راه آهن دولتی روسیه در بخش های مختلف برقی سازی مسیر، تامین لوکوموتیوهای برقی، اصلاح سازه های فنی مسیر، توسعه خطوط ارتقای سیستم علایم و تامین تجهیزات نگهداری شبکه برقی مورد استفاده سرمایه گذاری خواهد کرد.

تکمیل زیرساخت های این پروژه، خرید و یا تولید ناوگان، توسعه و اجرای استانداردها، مدیریت ترافیک و ایمنی این مسیر از برنامه های شرکت راه آهن است که برای این کار دوره های آموزشی ویژه متخصصان راه آهن در روسیه برگزار می شود.

برای آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه آهن گرمسار - اینچه برون رئیس هیات مدیره و مدیرعامل راه آهن روسیه به همراه هیاتی متشکل از مدیران و کارشناسان راه آهن روسیه به تهران سفر کرده است.

نظر شما