شناسهٔ خبر: 55362 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون مطرح كرد:

تحقق وعده رئیس جمهور با آغاز عمليات خط‌آهن ۱/۲ ميليارد يورويی گرمسار- اینچه‌برون/ تقدیر و تشكر از حمایت‌های رهبری، دولت و مجلس/ تبريك به ملت ايران و مردم ۴ استان/ تهدیدات یك جانبه امریكا اثر ندارد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون از حمایت‌های مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت تشكر كرد و گفت: امروز شاهد تحقق وعده دیگری از رئیس جمهوری به مردم در زمینه حمل ونقل ریلی هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم  آغاز عملیات برقی سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون كه در شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات دو كشور ایران و روسیه برگزار شد با اشاره به اهمیت این پروژه ریلی اظهار داشت: امروز یكی از پروژه‌های بزرگ و بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران را آغاز می‌كنیم.

وی افزود: این پروژه از حیث اقتصادی ۱.۲ ميليارد یورو ارزش دارد و از لحاظ ارتقای صنعت حمل ونقل ریلی بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: ما شاهد یك تحول فناورانه در صنعت حمل نقل ریلی از لكوموتیوهای دیزلی به برقی با قدرت، سرعت و ایمنی بیشتر هستیم.

آخوندی خاطرنشان كرد: برقی سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون با توجه به اینكه ایران دارای نقاط كوهستانی است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

وی یادآور شد: اگرچه قبل از این شاهد راه‌آهن برقی در مسیر جلفا بوده‌ایم اما عمده خطوط راه‌آهن كشور دیزلی است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه  ضمن تبریك به مردم ایران و ۴ استان تهران، سمنان، مازندران و گلستان كه در مسیر راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون قرار دارند گفت: امروز وعده رئیس جمهور در خصوص برقی‌سازی خطوط ریلی را محقق كرده و عملیات برقی سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون را آغاز می‌كنیم.

وی در ادامه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تشكر و قدردانی كرد و گفت: بدون حمایت‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و تصویب قوانین تاثیرگذار در تسهیل سرمایه‌گذاری در صنعت حمل ونقل ریلی انجام این پروژه امكان پذیر نبود.

این مقام مسئول بیان داشت: مراتب سپاس و تشكر خود را از مقام معظم رهبری ابراز می‌دارم و از ایشان به خاطر صدور مجوز به منظور تامین سهم ۱۵ درصدی دولت از طریق صندوق توسعه ملی به منظور توسعه حمل ونقل ریلی كمال تشكر و قدردانی را دارم.

آخوندی با اشاره به مشخصات این پروژه بیان داشت: با اجرای عملیات برقی‌سازی راه‌آهن ۴۹۵ كیلومتری گرمسار- اینچه‌برون سرعت سیر به دو برابر و ظرفیت حمل بار به ۴ برابر افزایش می‌یابد كه براساس آن می‌توانیم ۱۰ میلیون تن بار را در این مسیر جابه جا كنیم.

وی یادآور شد: در زمان افتتاح راه‌آهن اینچه‌برون صحبت‌هایی مبنی بر داشتن گلوگاه در این مسیر به میان می‌آمد و امروز با اجرای این پروژه گلوگاه مذكور رفع خواهد شد.

مذاكره برای برقی‌سازی دو خط  ريلی خواف- بافق و سرخس- بندرعباس

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سایر خطوطی كه قرار است در آینده‌ای نزدیك به مدل برقی ارتقا یابد اظهار داشت: در آینده پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد را خواهیم داشت. همچنین مذاكره مهمی برای دو خطه كردن و برقی كردن راه‌آهن خواف- بافق و سرخس- بندرعباس در حال انجام است.

به گفته وزير راه و شهرسازی بزرگترين معادن سنگ آهن در منطقه خواف قرار دارد كه اجرای اين پروژه برای جابه جايِی ميلياردها تن بار از اهميت بالايی برخوردار است.

آخوندی تصریح كرد: حدود ۳ ماه قبل در جلسه‌ای با همكاران زمان آغاز اجرای این پروژه را یازدهم تیرماه انتخاب كردیم كه مصادف با خروج امریكا از برجام شده است. اما این بزرگترین نشانه برای انجام تعهدات از سوی ایران در جریان برجام با حضور سایر اعضا و بدون حضور امریكا است.

وی افزود: علی‌رغم تهدیدات ترامپ رئیس جمهور امریكا عملیات اجرایی  برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون با قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو با حضور مقامات ایران و روسیه (در بخش ریلی) در این روز آغاز می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: تهدیدات یك جانبه امریكار نمی‌تواند سایر كشورها را تهدید كند و ایران به تعهدات خود پایبند است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: پروژه برقی سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون به طول ۴۹۵ كیلومتر دارای ۳۱ ایستگاه و ۹۵ تونل است كه حاكی از سخت و پیچیده بودن این پروژه می‌باشد.

آخوندی عملكرد كاركنان شركت راه‌آهن را افتخارآفرین توصیف كرد و گفت: كاركنان شركت راه‌آهن بسیار سخت‌كوش و مسئولیت پذیر هستند و اخیرا كتابی كه بیانگر خدمات راه‌آهن در دوره ۸ سال دفاع مقدس علی‌رغم تمام تنگناها رونمایی شد.

وی در پایان علاوه بر تشكر از رئیس جمهوری و دولت روسیه از حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان كه همواره پیگیر و پشتیبان وزارت راه و شهرسازی در به سرانجام رسیدن این پروژه بود تقدیر و تشكر كرد.

تشريح ویژگی‌های برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون

وزیر راه و شهرسازی به تشریح دو ویژگی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار اینچه‌برون مبنی بر افزایش سرعت و ظرفیت حمل بار و مسافر پرداخت و گفت: برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه برون در جهت ارتقا رفاه و توسعه اقتصادی استان گلستان بسیار مهم است.

وی افزود: اولین ویژگی در تسریع ارتباط ریلی استان گلستان با مرکز کشور و امتداد آن تا جنوب کشور است. دوم، این خط به‌عنوان یک مسیر ترانزیتی در امتداد آسیای میانه و روسیه به راه‌آهن ترکمنستان متصل می‌شود. لذا از جهت ترانزیت و اتصال به مراکز لجستیکی، قدرت استان گلستان را افزایش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اجرای این پروژه باعث افزایش دو برابری سرعت سیر قطارها و ۴ برابر شدن ظرفیت حمل بار در این خط می‌شود.

آخوندی خاطرنشان کرد: برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه برون در جهت ارتقا رفاه و توسعه اقتصادی استان گلستان بسیار مهم است.

نظر شما