شناسهٔ خبر: 55399 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد:

تاکید بر کاهش هزینه‌های صادرات در بخش دریایی و توجه به ظرفیت‌های بنادر شمالی/ فعال‌سازی کریدورهای شمال به جنوب

هادی حق شناس با فعال کردن کریدورهای شمالی و جنوبی می توان میزان ترانزیت کالا را به طور قابل توجهی افزایش داد و همچنین با شناسایی ظرفیت‌ بنادر موجود، محصولات مازاد در بخش کشاورزی صنعتی را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از باشگاه خبرنگاران، هادی حق‌شناس؛ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری همایش توسعه صادرات دریای خزر در بیستم تیرماه، گفت: با برگزاری همایش توسعه صادرات می‌توان در مورد کاهش هزینه صادرات در بخش دریايی  به نقاط مشترک و قابل اجرا رسید. شناسایی ظرفیت‌های بنادر شمالی کشور که در مسیر توسعه صادرات به کشورهای همسایه هستند نیز در این همایش مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ایران به وسیله دریای خزر به چهار کشور همسایه متصل است، افزود: کشورهای اطراف دریای خزر عمده محصولات کشاورزی خود را از کشورهایی اروپایی و ترکیه  تأمین می‌کنند این درحالی است که می‌توانیم با ظرفیت سازی، محصولات کشاورزی این کشورها را تأمین کنیم. ایران از جمله کشورهایی است که با ۱۵ کشور مرز زمینی و دریایی دارد و می‌تواند به واسطه آب به بسیاری از کشورها متصل شود ولی هنوز به نحو مطلوبی از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکل بخش بازرگانی، توجه نکردن به کشورهای همسایه است،اظهار کرد: بیشتر بازرگانان و تجار ایرانی به فکر صادرات و واردات به کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی هستند.ایران در تولید محصولات باغی جزو ۱۰ کشور اول دنیاست، اما به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود ،کمترین محصولاتی که صادر می‌شود محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه باید کریدورهای شمال به جنوب را فعال کنیم ،گفت: چندی پیش یک کشتی کانتینری از چین به وسیله ریل به بنادرآذربایجان وارد و از آنجا به بندر کاسپین منتقل شد، بنابراین می‌توانیم با فعال کردن کریدورهای شمالی و جنوبی میزان ترانزیت خود را افزایش دهیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر بیان کرد: باید با شناسایی ظرفیت‌ بنادر موجود محصولات مازاد در بخش کشاورزی صنعتی را صادر کنیم.

حق شناس با اشاره به اینکه به طور میانگین ۲۰ درصد از مجموع تخلیه و بارگیری کالاها مربوط به صادرات و ۸۰ درصد آن مربوط به واردات است، گفت: هم اکنون ظرفیت بارگیری در بندرانزلی ۱۰ میلیون تن، در بندر نوشهر ۵ میلیون تن، در بندر امیرآباد ۱۰ میلیون تن و در بندر آستارا یک میلیون تن است.

وی بیان کرد: باید بتوانیم با فراهم کردن ظرفیت‌ها، بازرگانان را تشویق به استفاده از ظرفیت‌های بنادر شمالی کنیم در همین راستا سازمان بنادر تخفیف‌هایی را برای تخلیه و بارگیری کالاها در نظر گرفته است.

نظر شما