شناسهٔ خبر: 5540 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش ترافیک محورهای شمالی/ افزایش ایمنی سفرها با کنترل قطارهای تهران_ مشهد از یک مرکز

آخوندی درجمع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی برای از بین بردن ترافیک شهرهای منجیل و چالوس در ایام نوروز گفت: ۱۱ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور به سیستم کنترل هوشمند مجهز می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز پنجشنبه ۲۸ اسفند در حاشیه مراسم بهره‌برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار در مسیر تهران - مشهد در جمع خبرنگاران توضیح داد: این سیستم با استفاده از فیبر نوری در این مسیر به بهره برداری رسیده و این امکان را فراهم می‌آورد تا تمام قطارهای موجود در این مسیر از یک اتاق مرکزی کنترل شوند.

وی طول شبکه ریلی کشور را ۱۱ هزار کیلومتر دانست و گفت: در حال حاضر و در فاز نخست هزار کیلومتر از کل مسیرها به این سیستم مجهز شده‌اند اما وزارت راه و شهرسازی درصدد است ۱۱ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور را تا پایان سال آینده به این سیستم مجهز کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توان مهندسان ایرانی گفت: قطعا متخصصان ایرانی این توان را دارند تا در این زمینه با کشورهایی که از نظر ناوگان حمل و نقل ریلی پیشرفته هستند، رقابت کنند. در حال حاضر ایران از معدود کشورهایی است که این سیستم را در شبکه ریلی خود راه اندازی کرده است و نباید فراموش کنیم که کشوری مانند ترکیه که از سیستم راه آهن پیشرفته‌ای برخوردار است تاکنون توانسته حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر از شبکه ریلی خود را به این سیستم مجهز کند.

آخوندی همچنین درباره فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی برای برقراری سفرهایی ایمن در ایام نوروز از بهره برداری برخی از محورهای مواصلاتی خبر داد و گفت: تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام شد و با توجه به افزایش سفرهای نوروزی و ترافیک سنگینی که در ایام تعطیل در محور قزوین رشت به وجود می‌آمد، کنار گذر منجیل به بهره برداری رسید تا مردم در این مسیر با ترافیک سنگین روبه‌رو نشوند.

وی افزود: علاوه بر این مسیر، ورودی شهر چالوس یکی دیگر از مسیرهایی است که در چنین ایامی همواره ترافیک شدیدی دارد. در این مسیر یک تونل و پل به طور موقت مورد بهره برداری و استفاده قرار گرفته تا از حجم ترافیک ورودی چالوس کاسته شود.

وزیر راه و شهرسازی با پیش‌بینی این‌که در ایام تعطیلات نوروزی بیش از ۳۲ میلیون نفر با ناوگان هوایی، دریایی، ریلی و حمل و نقل عمومی جاده ای جابه جا شوند گفت: در ایام تعطیلات نوروزی ۸۰ کیلومتر از ۹۰ کیلومتر مسیر فیروزکوه به قائمشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مردم هنگام تردد در این مسیر با ترافیک مواجه نشوند.

اهمیت یکپارچه سازی شبکه حمل و نقل ریلی، جاده ای و مترو موضوع دیگری بود که آخوندی به آن تاکید کرد و گفت: شبکه ریلی کشور باید به ایستگاه‌های مترو متصل شود تا انتقال مردم آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود. برای اتصال مترو به راه آهن باید چهار ایستگاه دیگر در غرب، جنوب غربی، جنوب شرقی و شرق تهران احداث شود تا با انتقال مردم از شبکه ریلی به مترو از بار ترافیکی فعلی جاده‌های کشور کاسته شود./

نظر شما