شناسهٔ خبر: 55407 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور جمعی از مسئولان و خانواده های معظم شهدا؛

محل شهادت مسافران پرواز ۶۵۵ ایرباس در تنگه هرمز گلباران شد/ حضور مدیرکل بنادر هرمزگان در مراسم یادمان ۱۲ تیرماه ۶۷

مراسم با حضور جمعی از مسئولان و خانواده های معظم شهدا، محل شهادت ۲۹۰ مسافر هواپیمای ایرباس ایران در حوالی تنگه هرمز با مشارکت ناوگان مسافری و دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گلباران شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در این مراسم که روی شناور مسافری اتحاد پهل در حوالی تنگه هرمز برگزار شد، "اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، معاون توسعه مدیریت و منابع و جمعی از کارکنان و بسیجیان این مجموعه حضور پررنگی داشتند.

این شناور مسافری با ۲۹۰ نفر سرنشین به عنوان نمادی از تعداد مسافران هواپیمای ایرباس، با مشارکت و همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از بندر شهید حقانی عازم آب های خلیج فارس شده بود و یک فروند شناور ناجی به همراه یگان های متعلق به ارگان های دریایی نیز آن را همراهی می کردند.

در این مراسم، پس از قرائت قرآن، سرود جمهوری اسلامی ایران و سخنرانی  استاندار هرمزگان، نماینده ولی فقیه در سپاه قدس و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، شرکت کنندگان با نثار شاخه های گل، محل شهادت ۲۹۰ مسافر که ۱۲ تیر ماه سال ۶۷ از سوی ناو جنگی آمریکا با اصابت ۲ موشک به شهادت رسیدند، را گلباران کردند.

شرکت کنندگان به هنگام گلباران محل شهادت مسافران ایرباس با سر دادن شعارهایی، جنایت جنگی و ضد بشری آمریکا را محکوم کرده و بار دیگر با آرمان های شهدا تجدید میثاق کردند.

شایان ذکر است،  ۱۲تیرماه ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره «هنگام» مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این پرواز مسافربری به شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ‌ایر، تهران را به مقصد دبی ترک کرده و بعد از توقف بین راهی در بندرعباس در آب های خلیج فارس به سمت دبی در حرکت بود که حدود ساعت ۱۰:۲۲ دقیقه صبح با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یو اس ‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا سرنگون شد.

در این فاجعه تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۲۵۴ مسافر ایرانی ( ۱۶ تن خدمه پرواز) ، ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بود، جان باختند. این جنایت از نظر میزان تلفات انسانی، هفتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

۱۱۸ نفر از این مسافران بیگناه زن و کودک بودند، هم چنین ۲۰هندی، یک ایتالیایی، ۶ پاکستانی، ۱۳ نفر تبعه امارات و ۶ تبعه یوگسلاوی نیز در میان مسافران هواپیما دیده می شد.

واحد اطلاعات و اخبار

نظر شما