شناسهٔ خبر: 55457 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد:

به کارگیری قطعات ایرانی در هواپیماها/ همکاری شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت قطعات

تعمیر هواپیما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به معرفی نیازهای فنی صنعت هوایی به شرکت‌‌های دانش‌بنیان داخلی، زمینه همکاری در این حوزه را در ۳ بخش طراحی، تولید و تأمین قطعه هواپیما عنوان کرد و گفت: قطعات ایرانی در هواپیماها‌ نصب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، مقصود اسعدی سامانی گفت: صنعت حمل و نقل هوا‌یی صنعتی دانش‌بنیان است و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.‌

وی با اشاره به اینکه ایران چهارمین تربیت‌کننده نیروی مهندس در جهان است، به رشد گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: با حمایت از این شرکت‌‌های دانش‌بنیان و جوانان نخبه، در آینده در رتبه علمی و رشد اقتصادی، جایگاه مطلوب‌تری در دنیا خواهیم داشت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی در تأمین برخی قطعات هواپیما اشاره کرد و افزود:‌ در راستای توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، مقرر شد، با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و مرکز همکاری‌ فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، نمایشگاه نیازمندی‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی در زمینه تجهیزات، هندلینگ، هواپیما و دیگر موارد مرتبط با هواپیما در اواخر ماه جاری برگزار شود.

اسعدی سامانی اظهار داشت: تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان که در عرصه صنعت حمل‌ونقل هوایی فعالیت می‌کنند، از طریق این نمایشگاه با نیازمندی‌ صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور آشنا خواهند شد و نسبت به تأمین آن اقدام خواهند کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه حوزه همکاری‌ها در زمینه طراحی، تولید و تأمین قطعات خواهد بود، بیان کرد: امیدواریم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت نو و مطلوبی در جهت تولید کالای ایرانی برداشته شود.

وی تأکید کرد: البته قطعاً استفاده از هر قطعه‌ای در هواپیما، الزاماتی در زمینه استاندارد بودن قطعه و تأیید قطعه توسط سازمان هواپیمایی کشوری را می‌طلبد که هماهنگی در این‌باره انجام خواهد شد؛‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکننده، با مراجع نظارتی همکاری و هم‌فکری خواهند داشت، تا به نتیجه مطلوب برسیم و این می‌تواند گام بلندی برای رشد صنعت حمل‌ونقل هوایی‌ کشور باشد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین بر ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی در شرایط کنونی تأکید کرد.

اردیبهشت‌ماه امسال بود که توافق‌نامه توسعه همکاری‌ علمی و فناوری بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد.

در مراسم امضای تفاهم‌نامه، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: این تفاهم‌نامه می‌تواند نقطه عطفی در عرصه دستیابی به فناوری‌های پیشرفته صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی در آینده‌ای نزدیک باشد. 

به گفته رحمت‌الله مه‌آبادی در چارچوب این توافق‌نامه با ایجاد درگاهی واحد، فرصتی ویژه برای دانش‌پژوهان و صنعت‌گران نخبه کشور جهت تأمین نیازمندی‌ این صنعت فراهم می‌آید، مسیری که با بهره‌مندی از توان موجود در کشور به تولید نیازهای این صنعت پرداخته و کالای باکیفیت ایرانی و برخوردار از استاندارد جهانی در صنعت فوق پیشرفته فرودگاهی و ناوبری هوایی نه تنها نیازمندی‌های کشور را تأمین کند، بلکه بتواند در آینده بازارهای جهانی را به تسخیر خود در آورد.

مه‌آبادی گفت که ‌شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تلاش می‌کند، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با ساختار و سازوکاری جدید و هدفمند با ساماندهی کارآفرینان و متخصصان کشور برای تمرکز بر بومی‌سازی فناوری‌های این صنعت به حرکت خود در مسیر کاهش وابستگی صنعت با راهبرد اتکا به توان و دانش داخل شتابی دو چندان دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران رشد چشم‌گیر صنعت حمل‌ونقل هوایی به ویژه در زمینه توسعه فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در چند سال اخیر علاوه بر اثرات بسیار مثبت در داخل کشور، ایران را در عرصه رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در جایگاه ویژه قرار داده است.

نظر شما