شناسهٔ خبر: 55503 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن در استان‌ها:

طرح بازآفرینی شهری در مجموعه اولویت‌های دولت دوازدهم است/ ​طرح تفصيلی شهر جديد علوی بزودی تهیه می‌شود/ سکونت ۱۰ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده شهری کشور

گزارش آخر هفته طرح بازآفرینی شهری در مجموعه اولویت‌های دولت دوازدهم است، طرح تفصيلی شهر جديد علوی بزودی تهیه می‌شود، سکونت ۱۰ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده شهری کشور و ​احداث پروژه‌های تجاری- خدماتی مشاركتی در سایت‌های مسكن مهر استان اصفهان از مهمترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

کرمان

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۰ میلیون جمعیت در بافت‌های فرسوده شهرهای کشور ساکن هستند.

هوشنگ عشایری در ستاد بازآفرینی شهری با حضور نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در کرمان اظهار داشت: در گذشته برای بافت‌های فرسوده شهرهای کشور در تهران تصمیم می‌گرفتیم که بازخورد آن منفی می‌شد.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری در مجموعه اولویت‌های دولت دوازدهم است؛ گفت: این طرح حوزه مشارکت جدی بخش خصوصی است چرا که توجیه اقتصادی دارد.

محمد نهاوندیان روز دوشنبه در نشست بازآفرینی شهری استان کرمان و ارتباط از طریق ویدئو کنفرانس با شهرستان های جیرفت و رفسنجان افزود: طرح بازآفرینی شهری برای خدمت به مردم در بافت‌های ناکارآمد شهری و ایجاد شرایط بهتر برای زندگی عزتمندانه و با برکت در این بافت ها آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به استان کرمان یک پروژه بازآفرینی شهری را افتتاح و کلنگ پروژه دیگری را بر زمین زد.

محمدمهدی بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: مطالعات بافت‌های فرسوده ۴۱ شهر استان کرمان انجام شده است و ۸۸۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار شهرنشین کرمان در محدوده بافت‌های فرسوده ساکن هستند.

جنوب کرمان

محمد ساردوئی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان گفت: محدوده بافت فرسوده شهرهای جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه گنج، منوجان، رودبار جنوب با مساحت ۱۷۳۲ هکتار که جمعیت ۲۴۱۸۳۴ نفر در آن سکونت دارند و این مساحت حدود ۱۵ درصد از شهرهای مطالعه شده جنوب استان کرمان است.

فارس

ابراهیم بهاروند معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به ویرایش و بروزرسانی طرح جامع شهری شیراز در سال ۹۷ گفت: برای شناسایی معضلات و نیازهای ساکنین محلات سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای شهر شیراز تنها ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبار سال ۹۶ محقق شد.

زنجان

کلیم‌اله وثوقی مدیرکل اداره راه و شهرسازی زنجان در چهل و پنجمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار درخصوص تعداد جلسات برگزار شده ستاد‌های استانی و شهرستانی در زنجان اعلام کرد: تاکنون ۸ جلسه استانی، ۲۱ جلسه شهرستانی در استان برگزار شده که همراه با کارگروه‌های آموزشی تعداد ۲۳۲ مصوبه به همراه داشته است.

استاندار زنجان ضمن قدردانی از تسهیلات ارائه شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت مقاوم‌سازی مساکن روستایی در استان خاطرنشان کرد: با کمک تسهیلات ارائه شده از ۹۱ هزار و ۲۶۵ واحد مسکن روستایی در استان ۴۶ هزار و ۳۷۰ واحد تا کنون مقاوم‌سازی شده که بیش از ۵۰ درصد واحدها را شامل می‌شود، همچنین گفتنی است با بهره‌مندی از این تسهیلات بیش از ۶۰ درصد از واحدهای روستایی سنددار و دارای شناسنامه ثبتی شده‌اند.

اصفهان

ایمان طاهر مدیر مسكن و ساختمان اداره كل راه وشهرسازی اصفهان در راستای خدمات روبنایی مسكن مهر و جهت رفاه ساكنان مسكن مهر گفت: این اداره كل اقدام به تعریف پروژه‌های تجاری و خدماتی به صورت پیمانی و مشاركتی در سایت مسكن مهر شهرستانها نموده كه این موارد در دست طراحی، اجرا و واگذاری می باشد.

در كميسيون ماده ۵ استان اصفهان بیش از ۱۰ مورد از موارد مربوط به شهرستان های استان اصلاح و تعیین وضعیت شد.

حسين سالاری مقدم مدیر املاك وحقوقی اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان گفت: بيش از ۱۵ هزار سند تك برگی اراضی دولتی در حريم و محدوده شهرها در سطح استان تهيه شده است.

مدیر مسكن وساختمان اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان گفت: از برنامه ۱۵۰ هزار واحد مسكونی دارای متقاضی مسكن مهر شهری تاكنون بالغ بر ۱۴۶ هزار واحد به مرحله افتتاح رسیده كه از این میزان افتتاح، ۵۰ درصد واحدها در دولت تدبیروامید به سرانجام رسیده است.

به عنوان اولین كلانشهر، سند پهنه‌بندی حریم شهر اصفهان در كشور به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری رسید.

هرمزگان

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: طرح تفصيلي شهر جديد علوي، توسط شركت شهرهای جديد و با نظارت راه و شهرسازي هرمزگان در دست تهيه است.

غلامحسین شیری، ضمن اشاره به اين موضوع كه طرح جامع شهر جديد علوی در سال ۱۳۹۲ به تصويب شورايعالي شهرسازي و معماري ايران رسيده است، افزود: شهرجديد علوي در موقعيت ۲۲ كيلومتري شمال غربي بندرعباس با اهداف جذب سرريز جمعيتي از شهربندرعباس، اسكان جمعيت شاغل در صنايع غرب بندرعباس از جمله آلومينيوم، فولاد، اسكله شهيد رجايي، پالايشگاه و...، افزايش عرضه اراضي شهري و در نهايت مهار رشد بي رويه قيمت اراضي شهري و ايجاد فرصتهاي جديد شغلي از طريق گسترش فعاليت هاي بخشي دركوتاه مدت مكان يابي شده است.

ابراهیم رستم گورانی مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی هرمزگان از بررسی طرح الحاق روستای لشتغان به محدوده شهر بندرخمیر در كارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان خبر داد.

خراسان رضوی

ثبت نام از داوطلبان نامزدی عضويت در هشتمين دوره اعضای هيئت مديره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی آغاز شد.

خراسان شمالی

جواد عمادیانفر سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی از بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مسوولان و مقامات استانی خراسان شمالی از پروژه‌های مسکن مهر گلستان شهر بجنورد خبر داد.

همدان

فرهاد فرزانه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از تشکیل جلسه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی، بررسی وضع موجود طرح جامع شهر همدان و نقشه پایه شهر در محل سالن کنفرانس تالار قرآن و با حضور معاونت امور عمرانی و دیگر اعضاء خبر داد.

آذربایجان غربی

اراضی موردنیاز برای تامین مسکن جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد شمال آذربایجان غربی برابر با تفاهم نامه مشترک به متقاضیان واگذار می شود.

قم

ابوالفضل طلبی مه‌ابادی مدیر توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، الزامات قانونی و اصلاح داخلی ساختار سازمانی، سیاست‌ها و برنامه‌های این اداره کل را در مورد نیروی انسانی تشریح و آن را مقدمه تحولات مثبت در حوزه نیروی انسانی دانست.

خوزستان

پیمان رحمتی رئیس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از تعیین اعضای دستگاه نظارت و هیات اجرایی هفتمین دوره انتخابات اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خبر داد.

گیلان

مصطفی سالاری استاندار گیلان و علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه طی سفری دوروزه به گیلان و با هدف بررسی روند پیشرفت پروژه های نیمه تمام بیمارستانی، از بیمارستانهای در دست ساخت لاهیجان ولنگرود بازدید بعمل آوردند.

معاون وزير ومديرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تاسيسات دولتی و عمومی كشور، در دومین روز از سفر به استان گیلان از بیمارستان ۲۱۷ تختخوابی شهرستان تالش و ۴۰۰ تختخوابی رشت بازدید کرد.

اردبیل 

سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: هشتمین دوره انتخابات اعضای هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان اردبیل هم‌زمان با سراسر کشور در نیمه نخست مهرماه جاری برگزار می‌شود.

یزد

در ادامه سفر یک‌روزه رستمی مدیرکل دفترعملکرد وحقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی به یزد موضوع بررسی چگونگی اجرای ابلاغیه‌های وزیرراه وشهرسازی به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بررسی شد.

گلستان

حسین محبوبی مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: امانت داری و سرعت در فرآیند انتخابات هشتمین دوره انتخاب هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان در اولویت کاری هیات اجرایی و نظارت قرار داد.

حسین محبوبی مدیر کل راه وشهرسازی ودبیر کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان گلستان از ابلاغ طرح توسعه وعمران (جامع) شهرهای بندرگز و آق قلا و سرخنكلاته درسال جاری خبر داد.

نظر شما