شناسهٔ خبر: 55504 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه مسئولان شهری خراسان رضوی مطرح کرد:

تاکید بر استراتژی یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل درون و برون‌شهری

جلسه معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک با شهردار مشهد و چند تن از شهرداران سایر شهرهای استان خراسان رضوی به تدوین استراتژی‌های حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری از استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی  بعدازظهر امروز در  جلسه مشترک وزارت راه و شهرسازی با شهردار مشهد و شهرداران سبزوار، نیشابور، کاشمر، تربت جام، برخی اعضای شورای شهر مشهد، جمعی از مدیران ستادی، کشوری و استانی تابعه‌ی آن وزارتخانه و مدیران شهرداری ، در محل شهرداری مشهد شرکت کرد.

تقی‌زاده در این جلسه اظهار کرد: ۲۴ استراتژی و ۱۰۴ اقدام استراتژیک در حوزه‌ی حمل‌ونقل توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است که شامل حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری و صنعت حمل‌ونقل می‌شود و به وزارت کشور نیز ابلاغ گردیده است.

وی افزود: یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری از استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این جلسه به محوریت حمل‌ونقل عمومی در دنیا اشاره کرد و گفت: در جهان امروز دولت‌ها خود را موظف به جابجایی افراد می‌دانند و نه خودروها.

 وی از توسعه‌ی حمل‌ونقل همگانی به‌عنوان اصلی‌ترین راه‌کار حل معضل ترافیک نام برد.

تقی زاده خاطنشان کرد: در گذشته کیفیت عملکرد شهرداران را منوط به ساخت پل، تونل و بزرگراه می‌دانستند. اما اکنون در دنیا این دیدگاه تغییر یافته و عملکرد شهرداران را با میزان ساخت و توسعه‌ی حمل‌ونقل عمومی ارزیابی می‌کنند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی علت عدم استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی را ناقص بودن شبکه‌ آن در شهرهای کشور دانست و این سؤالات را مطرح کرد که؛ چرا هیچ بستری در کشور برای استفاده از مُدهای مکمل مثل توسعه پیاده مداری در کنار حمل‌ونقل عمومی فراهم نشده است؟ یا چرا مینی‌بوس و تراموا به‌عنوان مُدهای مکمل به فراموشی سپرده شده‌اند! یا اینکه چرا در دنیا عرض معابر را کاهش می‌دهند اما ما در کشورمان همواره به فکر افزایش عرض معابر برای استفاده‌ی راحت‌تر از خودروی شخصی هستیم! این‌ها اهم علت بازنده بودن حمل‌ونقل همگانی در مسابقه با حمل‌ونقل خودرویی یا شخصی در کشور ماست! مسابقه‌ای که در دنیا همیشه حمل‌ونقل عمومی برنده‌ی آن است.

وی تاکید کرد: باید پذیرفت که یکی از مهم‌ترین دلایلی که در کشور ما باعث عدم افزایش جذابیت حمل‌ونقل عمومی می‌شود، عدم رعایت سیاست‌های خودرو آزاری است که در حال حاضر در دنیا مرسوم است.

وی در پایان جلسه به شهرداری‌ها توصیه کرد: از کلان‌شهرها، علی‌الخصوص تهران تقلید نکرده و طرح جامع خود را داشته باشند، این وظیفه‌ی شهرداری‌هاست که مردم را به استفاده از حمل‌ونقل همگانی ترغیب کنند.

نظر شما