شناسهٔ خبر: 55508 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رحیمی انارکی خبر داد:

تشریح اهم اقدامات بانک مسکن در یک سال گذشته/ اولویت تامین مالی پروژه‌های مسکونی واقع در بافت فرسوده و ناکارآمد

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن در تشریح اهم سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در سال ۱۳۹۷ بیان کرد: باتوجه به شرایط موجود اولویت تامین مالی پروژه‌های مسکونی واقع در بافت فرسوده و ناکارآمد، تقویت توان مالی خریداران با اولویت بافت فرسوده، اولویت در تامین مالی واحدهای مسکونی میان متراژ و متوسط قیمت، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه، حمایت از پروژه های احداثی با رویکرد بهینه سازی و رعایت اقدامات زیست محیطی به عنوان مهمترین رویکردهای ما در سال جاری به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن در جلسه هم اندیشی با حرفه‌ورزان و صاحب‌نظران با موضوع چالش‌های بخش مسكن و راهكارهای آن در تشریح عملکرد صندوق پس‌انداز مسکن یکم طی سال ۹۶ بیان کرد: در این سال بیش از ۲۱۷ هزار حساب در صندوق پس‌انداز یکم افتتاح شده که طبق آمار از افتتاحیه ۲ سال قبل بیشتر بوده است.

انارکی در ادامه متوسط تعداد حساب‌های افتتاح شده به طور روزانه، هفتگی و ماهانه در صندقو پس‌انداز یکم را با روندی افزایشی در سال گذشته اعلام کرد و گفت: تعداد حساب‌های انصرافی در این صندوق در سال ۹۶، ۱۴ هزار، حساب‌های بسته شده به دلیل استفاده از تسهیلات ۴۷ هزار و تعداد حساب‌های زنده تا پایان سال ۹۶ ۳۰۲ هزار فقره گزارش شده است.

وی ادامه داد: تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در سه ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد، در تسهیلات مشارکت مدنی ۳۵ درصد افزایش تعداد واحد داریم و ۴۵ درصد از لحاظ مبلغ افزایش یافته است. همچنین کل تسهیلات بخش مسکن ۶۹ درصد از لحاظ تعداد و از لحاظ مبلغ ۷۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. در بافت فرسوده نیز در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۶۰۰ فقره تسهیلات داشتیم.

رحیمی انارکی تصریح کرد: اهم اقدامات بانک در سال ۱۳۹۶ توسعه ابزارها، اعطای تسهیلات با سپرده از محل حساب‌های پس انداز جوانان به زوجین، اعطای ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات بدون سپرده در حالت انفرادی و ۲۰۰ میلیون ریال در حالت زوجین، برقراری امکان تجمیع تسهیلات فروش اقساطی مسکن  و افزایش سقف تسهیلات جعاله به ۲۰۰ میلیون ریال، کاهش نرخ سود تسهیلات، برقراری امکان پرداخت تسهیلات از محل صندوق تسهیلات مسکن یکم به بافت فرسوده، تعهد پرداخت یکم به زلزله زدگان کرمانشاه از اهم برنامه های بانک در سال ۱۳۹۶ بوده است.

مدیرعامل بانک مسکن، اهم سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در سال ۱۳۹۷ را نیز اولویت تامین مالی پروژه های مسکونی واقع در بافت فرسوده و ناکارآمد، تقویت توان مالی خریداران با اولویت بافت فرسوده، اولویت در تامین مالی واحدهای مسکونی میان متراژ و متوسط قیمت، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه، حمایت از پروژه های احداثی با رویکرد بهینه سازی و رعایت اقدامات زیست محیطی عنوان کرد.

در ادامه اسلامی بیدگلی ـ استاد دانشگاه ـ گفت: استفاده از ابزار مالیاتی برای ورود خانه‌های خالی به بازار مسکن ضروری است. همچنین طی سالهای گذشته استفاده از کل منابع دولتی به بهبود کیفیت زندگی و فضای شهری منجر نشده است. حداقل زمین‌هایی که هنوز استفاده نشده اند و در اختیار دولت هستند، ته مانده دارایی‌ها هستند، بنابراین باید تمرکز بر روی سایر بخشهای در اختیار وزارتخانه ها و دستگاه‌های دولتی باشد.

نظر شما