شناسهٔ خبر: 55512 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هفتگی بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

امضای ۴ قرارداد در بندر چابهار/ برگزاری همایش توسعه صادرات از مسیر دریای‌خزر در بندر امیرآباد/ سفر کی‌تاک لیم به تهران و یک درخواست از راستاد

دیدار نشست دبیر کل آیمو با مدیرعامل سازمان بنادر، تلاش منطقه ای برای افزایش همکاری بندر در خلیج فارس، رونمایی از پتانسیل های بندری خزر برای تقویت کریدور شمال جنوب، برگزاری مراسم روز دریانورد و تاکید بر ارتقای کیفیت زندگی دریانوردان، برگزاری همایش بین المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر، ضرورت اصلاح قوانین و مقررات برای تعیین تکلیف کالاهای متروکه در بنادر کشور و امضای چهار قرارداد در بندر چابهار از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی به شرح زیر است:

پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روزر دریانورد

در مراسم روز جهانی دریانورد که به همت سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، پیام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر حمایت از رفاه و سلامت دریانوردان قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: دریانوردان عزیز سرزمینمان ایران که با وجود همه محدودیتها و سختیها مشغول به کار در دریا هستند و چرخ حیات و توسعه کشور را به حرکت در میآورند حق دارند از حمایتهای مادی و معنوی لازم برخوردار گردند. حمایت از دریانوردان نه تنها حق آنهاست بلکه تکلیفی سنگین بر دوش دولتمردان کشوری است که از سابقه تمدن، تاریخ، ظرفیتهای فکری، فرهنگی و انسانی قوی برخوردارند و پیشرو در ارائه رفتار اخلاقی و انسانی به دریانوردان بوده است. در همین راستا وزارت راه و شهرسازی در کنار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران از هرگونه تلاش و کوششی دریغ ننموده که نمونه بارز آن پیگیری مجدانه مشکلات به وجود آمده و حل مشکلات دریانوردان ایرانی و خارجی در سالهای اخیر بوده است.

رشد ۳۰ تا ۷۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی ایران

راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که نیازهای کشور در زمینه حمل و نقل دریایی تامین است، گفت: به واسطه جاذبه‌ای که برای بنادر تجاری کشور وجود دارد و بازار قابل توجهی که کشور جمهوری اسلامی ایران از نظر توانمندی‌های صادراتی، وارداتی، ترانزیتی و ترانشیپی دارد، انگیزه قابل توجهی برای خطوط کشتیرانی بین المللی و همچنین سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در بنادر تجاری ایران وجود دارد.

گردشگری دریایی به ایام نوروز محدود نشود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در هفته گذشته، با تاکید بر اینکه گردشگری دریایی نباید به ایام نوروز محدود شود، گفت: تمرکز گردشگری دریایی در فصل تابستان بر نقاط پر تردد در سواحل شمالی است و در تلاش هستیم تا تجربه خوب گردشگری دریایی نوروز در سواحل جنوبی؛ این بار در سواحل شمالی کشور در فصل تابستان تکرار شود.

اصلاح قوانین و مقررات برای تعیین تکلیف کالاهای متروکه در بنادر کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: ضرر و زیان عدم بهره‌مندی کامل از ظرفیت بنادر کشور، متوجه اپراتورهای بندری، سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا می‌شود به همین دلیل، برای تعیین‌تکلیف کالاهای متروکه، نیازمند اصلاح جدی در قوانین و مقررات هستیم.

بخش زیادی از سوانح دریایی مرتبط با خطای انسانی است

راستاد همچنین در هفته گذشته در مراسم روز دریانورد با تاکید بر این مطلب که بخش زیادی از علل و عوامل سوانح دریایی به خطای انسانی مرتبط است، گفت: ارتقای آموزش و همچنین ارتقای کیفیت زندگی دریانوردان برای آنکه بتوانند خدمات مناسب‌تری ارایه کنند جزو الزامات بین‌المللی و از جمله ایران است.

بهره‌مندی از منافع مشترک جهانی از طریق فعالیت دریانوردی

حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز دریانوردی با اشاره به این مطلب که ایجاد منافع مشترک با دیگر کشورها از طریق فعالیت دریانوردی و فعالیت دریانوردان ایرانی برای کشتی‌های بین‌المللی میسر می‌شود، گفت: یکی از دلایل عدم اقبال رشته دریانوردی این است که خطوط کشتیرانی متنوع در کشور وجود ندارد و در عین حال بخشی از دلایل نیز به این موضوع مرتبط است که سهم دریانوردان ایران در آب های بین المللی کم است.

همایش بین المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر

همایش بین‌المللی توسعه صادرات از مسیر دریای‌خزر ۲۰ و ۲۱ تیرماه به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، قزاقزستان و روسیه در بندر امیرآباد برگزار می‌شود.

افزایش ظرفیت تخلیه و بارگریری کانتینری کشور به بیش از ۶ هزار TEU

محمدرضا اله یار با اشاره به اینکه به منظور افزایش ظرفیت کانتینری کشور و امکان پهلوگیری کشتی های پهن پیکر (Ultra Large Container Vessel ULCV) قرارداد خرید ۱۲ دستگاه گنتری کرین مدنظر قرار گرفت، بیان کرد: خرید این ۱۲ دستگاه گنتری کرین سوپر پست پاناماکس به ارتفاع زیر اسپریدر ۴۵ متر با طول بوم ۶۷ متر و ۶۱ متر به مبلغ ۱۰۵ میلیون یورو و دوره تحویل دهی ۲۸ ماه از محل اندوخته داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار گرفت.

امضای ۴ قرارداد سرمایه گذاری در بندر چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به زودی چهار قرارداد سرمایه‌گذاری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بندر شهیدبهشتی چابهار به امضا خواهد رسید.

نظر شما