شناسهٔ خبر: 55517 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

ارتقای سطح سرویس بزرگراه‌ها با ورود بخش‌خصوصی/ نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری از طرح ۱۰ میلیارد دلاری/ مذاکره برای تامین مالی ۸ طرح آزادراه/ توزیع لاستیک ناوگان عمومی جاده‌ای با نرخ مصوب دولتی

گزارش آخر هفته بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از طرح توسعه ریلی سنگان و پایانه مرزی دو غارون، تاكيد بر رفع سه دسته از مطالبات رانندگان توسط نمايندگان مجلس،  لغو ۱۷ پروانه فعالیت و جریمه نقدی ۳۳ شرکت حمل‌ونقل کالا سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته برشمرده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه جمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

ارتقای سطح سرویس بزرگراه‌ها با ورود بخش‌خصوصی

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اساسا با توجه به محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای، باید بتوانیم با استفاده از تامین مالی بخش خصوصی ارتقای سطح سرویس بزرگراه‌ها به آزادراه‌ها را پیگیری کنیم. خیلی از بزرگراه‌های کشور قابلیت تبدیل به آزادراه را دارند. بار مالی بزرگراه بر دوش بودجه عمومی است اما آزادراه می‌تواند از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کند. البته این مساله باید توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.

این عضو کابینه دوازدهم در انتها با اشاره به تلاش برای تامین نهاده‌های تولید توسط دولت گفت: بحث خرید سیمان به صورت اعتباری توسط دولت را نیز در دستور کار داریم. در صورت تحقق این مساله مانعی بزرگ از سر راه اجرای پروژه‌های راه و شهرسازی برداشته می‌شود.

تشریح جزئیات نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری از طرح ۱۰ میلیارد دلاری دولت

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه نوسازی ۱۸۳ هزار ۵۰۰ دستگاه انواع خودروهای عمومی فرسوده برون شهری از طرح نوسازی ۲۰۲ هزار ناوگان فرسوده عمومی درون و برون‌شهری با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلاری گفت: احتمال آغاز عملیات نوسازی در آینده نزدیک با توجه به تسریع فرایند پیگیری‌ها از سوی دولت و بانک مرکزی بسیار بالاست.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: در بخش برون شهری از مجموع ۱۴۰ هزار دستگاه  کامیون فرسوده ۱۲۰ هزار دستگاه، از ۱۳ هزار اتوبوس فرسوده ۹ هزار دستگاه، از ۵۷ هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه و ۶هزار دستگاه وانت در این طرح نوسازی خواهند شد.

مذاکره برای تامین مالی هشت طرح آزادراهی به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد ریال

معاون وزیر راه وشهرسازی خبر داد: طبق موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور کلیه سرمایه‌گذاران می‌توانند با استناد به آیین‌نامه ماده ۵۶ قانون الحاق به منظور تامین مالی هشت طرح آزادراهی کشور به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان با وزارت راه و شهرسازی مشارکت کنند.

وی از آمادگی تامین مالی برای سرمایه‌گذاری در هشت طرح آزادراهی به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان خبر داد و افزود: این طرح‌ها شامل آزادراه‌های حرم تا حرم، اصفهان- شیراز، تبریز- ارومیه، تبریز- بازرگان، قم-سلفچگان- اراک- خرم‌آباد، سیرجان- بندرعباس، کنارگذر جنوبی تهران و مراغه- هشترود- نقده-تمرچین است.

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از طرح توسعه ریلی سنگان و پایانه مرزی دو غارون

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی همچنین در جریان بازدید از پایانه مرزی دوغارون بیان تصریح کرد: این پایانه مرزی در قسمت بار و مسافر با مشکلاتی مواجه هست که این مشکلات باید در شوراهای عالی مرتبط مطرح و برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی صحیح انجام شود، چرا که حضور وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس این شوراها و همچین حضور مسئولین مرتبط از وزارت امور خارجه و دیگر نهادها می‌تواند به تسریع در حل این مسائل کمک شایانی کند.

وی ابزار امیدواری کرد با برنامه ریزی دقیق این مشکلات نیز می‌تواند رفع شود.

تاكيد بر رفع سه دسته از مطالبات رانندگان توسط نمايندگان مجلس

فرامرز مداح نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ابتدای این نشست اظهار داشت: مطالبات رانندگان را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که مجلس شورای اسلامی باید برای رفع پاره‌ای از مشکلات رانندگان اقداماتی را انجام دهد. به‌خصوص سخت و زیان‌آور بودن حرفه رانندگی خودرو سنگین با توجه به محدودیت‌های زمانی قابل‌استفاده نیست.

وی تأکید کرد: باید قانون خاصی برای رانندگان نوشته شود یا اینکه ذیل قانون فعلی چند تبصره اضافه شود تا برای رانندگان قابل‌استفاده باشد.

 لغو ۱۷ پروانه فعالیت و جریمه نقدی ۳۳ شرکت حمل‌ونقل کالا 

كمیسیون ویژه رسیدگی به تخلفات شركت‌های حمل و نقل در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با هدف تسریع در رسیدگی به مشكلات رانندگان در بخش تضییع حقوق آنان توسط برخی شركت‌های حمل و نقل، به پرونده ۱۷۲ پرونده تخلف در اخذ كمیسیون اضافی و عدم پرداخت كرایه رسیدگی و تصمیمات لازم را اتخاذ نموده است.

بنی‌اسدی مدیرکل حقوقی سازما راهداری همچنین تصریح كرد: نمایندگان ستاد مركزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز ۶ جلسه كمیسیون ویژه در محل پایانه بار تهران، پایانه بار امیركبیر اصفهان و خراسان‌رضوی برگزار كردند كه پس از بررسی ۵۳ پرونده تخلف، ۱۷ شركت به لغو پروانه و تعطیلی، ۳۳ مورد جریمه نقدی و ۳ مورد برائت محكوم شدند.  

توزیع لاستیک ناوگان عمومی جاده‌ای با نرخ مصوب دولتی از ۱۴ تیرماه

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: از ۱۴ تیرماه سال‌جاری توزیع لاستیك مورد نیاز رانندگان جاده‌ای با نرخ مصوب دولتی صرفاً از طریق صدور معرفی‌نامه از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به توزیع‌كنندگان انجام می‌شود

وی افزود: توزیع‌كنندگان به هیچ عنوان حق فروش خارج از معرفی‌نامه‌های صادره نداشته و در صورت مشاهده مصداق تخلف عرضه خارج از شبكه مجاز ، با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد. این روند هر هفته بصورت مستمر ادامه خواهد داشت.

نظر شما