شناسهٔ خبر: 55523 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری هفتگی بر اخبار مسکن و شهرسازی؛

راهکارهای تعادل‌بخشی به بازار مسکن در شرایط اقتصادی و سیاسی جاری/ به دنبال اصلاح در نظام مهندسی ساختمان کشور هستیم/ استفاده از اراضی دولتی برای رونق ساخت و ساز مسکن

آخر هفته برگزاری نشست هم‌اندیشی با حرفه ورزران و صاحبنظران بخش مسکن، تاکید بر عدم ورود دولت به حوزه ساخت، تشریح چگونگی انجام اصلاحات در نظام مهندسی کشور، راهکارهای تعادل‌بخشی به بازار مسکن در شرایط اقتصادی و سیاسی، هشدار نسبت به تخریب کارخانه حریربافی چالوس، اقدام معاونت معماری و شهرسازی برای شناسایی اراضی دولتی و تشریح اهم اقدامات بانک مسکن در یک سال گذشته از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شرح زیر است:

راهکارهای تعادل‌بخشی به بازار مسکن در شرایط اقتصادی و سیاسی جاری

وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی تحت عنوان راهکارهای تعادل بخشی به بازار مسکن در شرایط اقتصادی و سیاسی جاری پرداخت و نوشت: معمولا در زمان‌هایی که بازار ملتهب است، گرایش عمومی به سمت اتخاذ تصمیمات هیجانی است که نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه گره‌های سخت‌تری را نیز پدید می‌آورد.

قیمت مسکن در حوزه رقابت، کاهش پیدا کند

در هفته ای که گذشت با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در بخش مسکن، نشست هم اندیشی با حرفه ورزان و صاحبنظران بخش مسکن برگزار شد. در جلسه فوق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازار ملتهب مسکن در شرایط فعلی کشور گفت: ما همواره تلاش می‌کنیم تا ضمن حفظ سیاست افزایش قدرت خرید مردم، سیاست‌های عرضه را در بازار تقویت کرده و از آن حمایت کنیم، البته نکته مهم آن‌جاست که در این زمینه از عرضه سوداگرانه حمایت نشود بلکه عرضه تابعی از الگوی مصرف برای تقاضای واقعی مورد توجه قرار گیرد.

تاثیرپذیری قیمت مسکن از تحولات اقتصادی کشور و مسائل سیاسی و بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با بیان اینكه مدتی است سطح عمومی قیمت‌ها و همچنین شرایط عمومی اقتصاد با التهاباتی در بازار مواجه شده است گفت: این امر متأسفانه نگرانی‌هایی را در حوزه‌های مختلف به وجود آورده و به دلیل اهمیت بالا حساسیت‌هایی را در دولت، مجلس شورای اسلامی، انجمن‌های حرفه‌ای و صنفی و مطبوعات ایجاد کرده است.

آخوندی با تأكید براینكه قطعا بخشی از تحولات اقتصادی از ساختارهای اقتصادی كلان ناشی شده و خود را در حوزه‌های گوناگون نشان می‌دهد گفت: قطعا مسائل سیاسی و بین‌المللی نیز به سهم خود تأثیراتی در این بازار ایجاد کرده‌اند که قصد داریم در این جلسه به بررسی آن ها بپردازیم.

وی با بیان اینکه باید با کمک تمامی ابزارهای در دست  که هرچند ممکن است ما را در این عرصه محدود کنند ببینیم که برای وضعیت فعلی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم گفت: نگاه ما در این جلسه درون بخشی خواهد بود هرچند که ما نیز به عنوان یک بخش اقتصادی از اقتصاد کلانی متأثر شده و تحت تأثیرش قرار می‌گیریم.

به دنبال اصلاح در نظام مهندسی ساختمان کشور هستیم

آخوندی همچنین در هفته گذشته در نشست با مدیران کل استان ها تغییر رویکرد این وزارتخانه از پروژه محوری به برنامه محوری، تعیین متولی کنترل ساختمان، مقابله با فساد در حوزه مهندسی، ایجاد انضباط شهری و اصلاح ساختار نظام مهندسی را از اولویت‌های این وزارتخانه دانست و گفت: به هیچ عنوان از موضع خود در اصلاح نظام مهندسی کوتاه نخواهیم آمد.

استفاده از اراضی دولتی برای رونق ساخت و ساز مسکن

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که وزارت راه و شهرسازی از فرصت اراضی متعلق به سازمان‌ها و موسسات دولتی برای ساخت مسکن استفاده می‌کند، گفت: ساختمان‌های فراوانی متعلق به ارگان‌های دولتی داریم که فاقد فعالیت هستند و به صورت متروکه در قلب شهرها رها شده‌اند که همه آنها می‌تواند، فرصت‌های خوبی برای واگذاری محسوب شوند و قطعا از آنها برای ساخت مسکن و رونق‌بخشیدن به آن، بهره خواهیم برد.

اعلام آمادگی شورای عالی شهرسازی برای حمایت از عدالت جنسیتی در سیاستگذاری‌های کلان کشور

گزارش نهادینه کردن رویکرد حساس به جنسیت در سیاست‌های توسعه شهری و سرزمینی در ششمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری مطرح و پس از بحث و تبادل نظر اعضا، مقرر شد تا موارد مطرح شده در جلسه در سند پیش نویس لحاظ شده و سند نهایی جهت تصويب در شورا ارایه شود.

هشدار نسبت به تخریب کارخانه حریربافی چالوس

به دنبال موافقت استاندار و تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به درخواست گروه دیده‌بان شهری چالوس برای حفاظت از کارخانه حریربافی چالوس، به نظر می‌رسد تخریب این بنای باارزش در قلب شهر، ادامه دارد و در عین حال صاحبنظران عرصه معماری و شهرسازی خواستار توسعه مشارکت محور شدند و از وزارت راه و شهرسازی مطالبه کرده‌اند تا کارخانه حریربافی چالوس را از خطر تخریب در امان دارند.

اولویت تامین مالی پروژه‌های مسکونی واقع در بافت‌فرسوده و ناکارآمد

مدیرعامل بانک مسکن در تشریح اهم سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در سال ۱۳۹۷ بیان کرد: باتوجه به شرایط موجود اولویت تامین مالی پروژه‌های مسکونی واقع در بافت فرسوده و ناکارآمد، تقویت توان مالی خریداران با اولویت بافت فرسوده، اولویت در تامین مالی واحدهای مسکونی میان متراژ و متوسط قیمت، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه، حمایت از پروژه های احداثی با رویکرد بهینه سازی و رعایت اقدامات زیست محیطی به عنوان مهمترین رویکردهای ما در سال جاری به شمار می‌روند.

دولت نباید در طرح مسکن اجتماعی تنها بماند

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان و مشاور تامین منابع مالی وزارت راه و شهرسازی در جلسه هم اندیشی صاحبنظران با موضوع چالش‌های بخش مسکن و راهکارهای آن پیرامون مباحث مطرح شده، گفت: عاملی که در آینده افزایش‌ها در بخش مسکن را محدود می‌کند قدرت خرید مردم است و تصور ما بر این است که افزایش قیمت در بخش مسکن سروصدایش از تقاضای آن بالاتر است.

تصویب ۷ مصوبه در نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

مصوبات چهل و چهارمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش تحلیل وضعیت مسکن در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری و تشریح مدل توانمندسازی اقتصادی - اجتماعی از سوی وزارت تعاون طی ۷ بند اعلام شد.

پیشنهاد جایگزینی صنعت مسکن با صنایع در معرض تحریم

غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه‌وشهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و حاکمیت شرکتی در جلسه هم اندیشی صابحنظران با موضوع چالش‌های بخش مسکن و راهکارهای آن پیرامون مباحث مطرح شده، گفت: صنعت ساختمان جزو صنایعی است که از تحریم‌ها کمترین آسیب را خواهد دید و این یعنی ما می‌توانیم این صنعت را جایگزین صنایعی کنیم که در آینده از تحریم‌ها آسیب خواهند دید.

برچسب‌ها:

نظر شما