شناسهٔ خبر: 55685 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بهشتی مطرح کرد؛

قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان از جمکران می‌گذرد

جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم گفت: برای ایجاد همپوشانی قطار پرسرعت و خطوط متروی قم، ایستگاه قطار پرسرعت در منطقه جمکران ساخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، محسن بهشتی در جلسه‌ای با حضور مدیران راه‌آهن جمهوری اسلامی در خصوص تصمیم‌گیری نهایی ایستگاه قطار پرسرعت گفت: با توجه به عبور این قطار در حدفاصل بلوار خلیج‌فارس و بلوار پیامبر اعظم (ص) و نقطه تبادل با خطوط A و B مترو، ایستگاهی در نزدیکی جمکران ساخته می‌شود تا هم شهروندان قم و هم زائران حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران به آن دسترسی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح توسعه این پروژه، به‌منظور دسترسی آسان‌تر مردم، ساخت یک خط فرعی از این ایستگاه پیش‌بینی شده تا ایستگاه مرکزی راه‌آهن داخل شهر قم به ایستگاه قطار پرسرعت متصل شود.

بهشتی با اشاره به عبور ۱۳۷ کیلومتر از مسیر ۴۱۰ کیلومتری قطار پرسرعت تهران -قم- اصفهان از جغرافیایی سیاسی استان قم گفت: مهم‌ترین بخش این مسیر عبور ۵ کیلومتر آن از زیر کوه دوبرادران است که در جلسه امروز مقرر شد زمین‌هایی در دو طرف این کوه در اختیار پیمانکار قرار گیرد تا سرعت پیشرفت طرح افزایش یابد.

مدیرکل ساختمان و تأسیسات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تأمین مالی این طرح به میزان دو میلیارد دلار از سوی پیمانکار چینی گفت: با رفع مشکلات مالی، ۱۲ کارگاه در مسیر این قطار، با سرعت بیشتری به فعالیت خود  ادامه می‌دهند.

عبدالمحمدی افزود: عملیات زیرسازی این طرح نسبت به کل عملیات اجرایی ۱۱ درصد پیشرفت داشته است که شامل ساخت بدنه‌های خاک‌ریز و پل‌ها است.

وی با اشاره به اینکه قرارداد مرحله دوم این طرح با پیمانکار چینی منعقد شده است گفت: طبق جدول زمان‌بندی، این طرح باید تا سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

عبدالمحمدی گفت: عملیات اجرایی طرح بر عهده پیمانکار داخلی و مسائل سیستم‌ها و تکنولوژی بر عهده پیمانکار چینی است.

در ادامه جلسه صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت اجرایی پروژه قطار پرسرعت در محدوده استان قم گفت: اولویت اجرای پروژه احداث تونل در محدوده کوه دوبرادران است و برای پرهیز از مشکلات اجرایی و انشعابات، در صورت امکان سایت متمرکز برای تجهیز کارگاه‌ها آماده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اهمیت این پروژه در توسعه حمل‌ونقل استان، تأکید کرد: برای اخذ تصمیمات بهتر و هماهنگی بیشتر، طرح پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان برای کلیه مدیران اجرایی دستگاه‌های استان تبیین و تشریح شود.

نظر شما