شناسهٔ خبر: 5570 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی :

۱۰ میلیون حاشیه نشین تحت پوشش خدمات بهداشتی - درمانی قرار می گیرند

حاشیه نشینی مشهد- کال زرکش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا پایان سال، ۱۰ میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین تحت پوشش خدمات بهداشتی- درمانی قرار می­‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع­رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر سید حسن هاشمی در آستانه سال جدید با حضور در جمع صمیمی پزشکان، پرستاران و کارکنان مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی ابن سینا در مشهد افزود :در حوزه سلامت روان، مشکلات زیادی داریم و امکانات کمی در کشور برای این قسمت وجود دارد.

وی ادامه داد: تعداد تخت­های روانپزشکی خیلی کم است و نزدیک ۴۰ هزار تخت در سراسر کشور کمبود داریم.

هاشمی اضافه کرد:امیدوارم در سال جدید، خیرین سلامت و نیکوکاران در این حوزه به بیماران و دولت کمک کنند تا تعداد تخت­ها افزایش پیدا کند.

وی گفت : برای اولین بار در سطح وزارت بهداشت، قائم مقام مشارکت های مردمی منصوب شد تا با جلب حمایت نیکوکاران بتوان مشکلات اینگونه مراکز را مرتفع کرد.

هاشمی با بیان این­که بیماران مبتلا به اختلالات اعصاب و روان از نیازمندترین بیماران هستند، اظهارکرد:به دلیل مزمن شدن اینگونه بیماری­ها، هزینه های سنگینی برای خانواده های بیماران به همراه خواهد داشت و حوزه سلامت باید در این زمینه جدی کمک کند.

وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ،بزرگترین دستاورد سال ۹۳ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را هم نوایی دولت و مجلس در حوزه سلامت دانست.

وی افزود: در گذشته به دلیل هزینه های زیاد درمانی، کمبود داروها و مشکلات تجهیزات پزشکی، مردم در مراجعه به بیمارستان­های دولتی دچار اسیب می شدند که با اجرای برنامه تحول نظام سلامت پرداختی از جیب مردم از ۳۸ درصد به ۶ درصد کاهش یافت و برای روستاییان این کاهش به ۳ درصد رسید.

هاشمی اظهارکرد: همچنین مقیمی پزشکان در بیمارستان­ها، توزیع حدود ۴ هزار نفر پزشک متخصص در بین بیمارستان­های کشور و نوسازی بیمارستان­ها را از جمله اقدامات سال ۹۳ بوده است.

هاشمی با اشاره به نقش مهم همکاری­های بین­بخشی در حوزه سلامت، به مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمعیت هلال احمر کشور در بخش اورژانس هوایی،گفت: در حوزه بهداشت نیز هماهنگی بین بخشی بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارشاد اسلامی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد، وزارت کار و امور اجتماعی، سازمان محیط زیست و سایر دستگاه­ها صورت گرفت که منجر به اقدامات اثربخشی در حوزه بهداشت شد. وی با تشریح اقدامات وزارت بهداشت در ارتباط و تعامل با وزارت آموزش و پرورش و ساخت خانه های بهداشت در روستاها اظهار داشت: در سال جاری بیش از هزار خانه بهداشت ساخته شد و هزار خانه بهداشت نیز در اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

هاشمی با بیان این­که اقلام دارویی در خانه های بهداشت روستایی به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و به چهارصد قلم رسیده است، گفت: در سال ۹۳ انواع واکسن­ها در اختیار مردم قرار گرفت و واکسن جدید پنج­گانه نیز اضافه شد.

وی افزود: همچنین مکمل های غذایی برای مادران باردار، نوزادان و دختران و پسران در دوره دبستان در دسترس قرار گرفت. وی افزود: برای اولین بار در شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت، در تمام مراکز بهداشتی، پزشک حضور دارد و این برای مدیران حوزه سلامت افتخارآمیز است.

هاشمی با بیان این­که شهر مشهد دارای بیشترین جمعیت حاشیه نشین است افزود :یکی از اقدامات خوبی که شروع شد، پرداختن به حاشیه نشین­ها است که شرایطی بدتر از روستاهای مرزی دارند و از ابتدایی ترین خدمات بهداشتی محروم هستند.

وی گفت : اکنون در مشهد، همه حاشیه نشینان تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفته­اند و به ازای هر هزار نفر، یک کارشناس بهداشت و به ازای هر ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر، یک مرکز بهداشتی درمانی راه­اندازی شده و خدمات بهداشتی، دندانپزشکی، مراقبت­های پیش از بارداری و تغذیه­ای را ارائه به مردم ارایه می دهند.

وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است در پایان سال ۹۴، برای نه تا ۱۰ میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین کشور، این خدمات ارائه شود.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در آستانه سال جدید با حضور در جمع صمیمی پزشکان، پرستاران و کارکنان مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی ابن سینا و عیادت از بیماران بستری از این بیمارستان روانپزشکی بازدید کرد.

درحال بارگزاری...

دریافت فایل پیام نوروزی وزیر راه و شهرسازی با حجم
0 bytes

نظر شما