شناسهٔ خبر: 55750 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

محمدزاده مطرح کرد؛

حضور بیش از ۱۱۰ هزار مهندس در انتخابات نظام مهندسی استان تهران/ تمدید مهلت ثبت‌نام تا شنبه/ اعلام نتیجه انتخابات؛ اواخر مهرماه

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به سهم ۳۰ درصدی استان تهران از تعداد شرکت کنندگان گفت: ثبت‌نام از داوطلبان هشتمین انتخابات نظام مهندسی تا ساعت ۱۶ روز شنبه ۲۳ تیرماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدنادر محمدزاده مدیرکل راه شهرسازی استان تهران در نشست خبری که درباره اهمیت هشتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی کشور برگزار می‌شود، گفت: هشتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی استان تهران هم‌زمان در سراسر کشور برگزار می‌شود که این انتخابات بزرگ‌ترین انتخابات یک تشکل حرفه‌ای و تخصصی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند، بیان کرد: از این رقم بیش از ۱۱۰ هزار نفر مربوط به استان تهران است که حدود ۳۰ درصد شرکت‌کنندگان را شامل می‌شود.

محمدزاده تصریح کرد: با توجه به جایگاهی که تشکل‌ها در حوزه تخصصی و موضوعات آن دارند هر چه به جلو کار حرفه‌ای را پیش می‌برند جایگاه بهتری پیدا می‌کنند.

وی افزود: در حوزه‌های مشابه نیز رقابت کاملاً جدی است و افرادی که در آن شرکت می‌کنند صاحب عنوان و معرفی‌شده هستند که نشان‌دهنده تأثیرگذاری بزرگ این نهادها در کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: برحسب قانونی که در این حوزه وجود دارد و آیین‌نامه‌هایی که بر اساس همین قوانین وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می‌کند، مدتی است کار اجرایی آغازشده و هیات اجرایی در استان شکل گرفته که به‌طور مستمر و جدی کار را آغاز کرده، ثبت‌نام از داوطلبان صورت گرفته که تا ساعت ۱۶ روز شنبه ۲۳ تیرماه تمدید شده و ادامه دارد.

وی اظهار کرد: هیات اجرایی به‌طور موازی نیز بر روی روش برگزاری انتخاب به‌صورت مکانیزه یا به‌صورت دستی فعالیت می‌کند که دو تغییر جدی در انتخاب این دوره است و فکر می‌کنیم محاسنی را خواهد داشت که تغییر اول این است که انتخابات در این دوره اختیارات محلی بیشتری را به ادارات استان‌ها داده و در گذشته از نحوه برگزاری، تاریخ برگزاری و موضوعات متعدد کاملاً به‌صورت دستوری از وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ می‌شد و هیات های اجرایی در چارچوب آن عمل می‌کردند.

محمدزاده تصریح کرد: این دوره چارچوب‌ها بیشتر ضابطه‌ای و قانونمند است و تصمیمات بیشتر متناسب با تعداد اعضا و شرایط جغرافیایی محلی است بنابراین در طول بازه زمانی انتخابات در کشور برگزار می‌شود و لزوماً در سراسر کشور در یک روز برگزار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طی انتخابات قبلی تاکنون دستورالعمل‌های جدیدی در خصوص تعارض منافع، اخلاق حرفه‌ای، صلاحیت افراد مجاز در هیات مدیره و افراد با پایه پروانه یک ابلاغ شده است، افزود: دستورالعمل‌های جدید این نوید را به ما می‌دهد که چهره‌های جدید را در کشور و استان تهران در انتخابات هیات مدیره خواهیم داشت که امیدواریم زمینه‌ساز شور و نشاط بیشتر در گروه‌های جوان‌تر عضو نظام‌مهندسی و افرادی که کار حرفه‌ای نظام‌مهندسی می‌کنند، شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اعلام نتیجه انتخابات در اواخر مهرماه امسال گفت: پس از اعلام نتیجه شاهد افراد هیات مدیره های جدیدتری هستیم که کاملاً حرفه‌ای، تخصصی و درون حرفه به موضوعات مهندسی می‌پردازند.

وی اظهار کرد: انتخابات نظام مهندسی در کشور به حسب تعداد اعضا متفاوت است و تعداد اعضای تهران به دلیل داشتن بیشترین سهم، ۲۵ نفره است و در ۴ حوزه تخصصی تقسیم می‌شوند و ۷ رشته تخصصی دیگر نیز داریم که هر کدام حداقل یک عضو را دارند اما در گروه عمران، معماری شهرسازی و مکانیک این حوزه‌ها تقسیم می‌شوند و در هر حوزه برحسب اینکه رشته نقشه‌برداری در گروه عمران و نقشه‌برداری را داریم و در حوزه مکانیک و برق در حوزه تأسیسات هر دو را خواهیم داشت، در حوزه معماری و شهرسازی معماری را خواهیم داشت، گروه‌ها به تناسب اعضایی که دارند حداقل یک عضو و اگر تعداد تناسب اعضا بیشتر باشد، بیش از یک عضو را خواهند داشت.

محمدزاده تصریح کرد: همه اعضای نظام‌مهندسی به تمام رشته‌ها می‌توانند رأی بدهند اما ملزم هستند که در تعداد تعیین‌شده رأی دهند، نماینده هر حوزه لزوماً نماینده بخش خود نیست بلکه نماینده تمام حوزه‌های مهندسی است که در این بخش خواهیم داشت.

جزيياتي از برگزاري انتخابات نظام‌مهندسی استان تهران

در ادامه سید محمدصادق موسوی خلخالی نایب‌رئیس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی استان تهران گفت: قانون نظام معماری در سال ۵۳ تصویب رسیده که در سال ۵۶ بازنگری شده و بعد از آن در سال ۷۲ قانون نظام‌مهندسی ساختمان به‌طور آزمایشی تصویب و در سال ۷۴ به تصویب مجلس می‌رسد که آیین‌نامه آن در سال ۷۶ به تصویب دولت می‌رسد.

وی ادامه داد: ساختار سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور عبارت است از شورای مرکزی، رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشور، شورای انتظامی و هیات عمومی، اما در قانون برای هر استان یک تعریفی از سازمان نظام‌مهندسی آمده که ساختار اصلی آن دارای پنج ساختار است که شامل مجمع عمومی، اعضای هیات مدیره سازمان، شورای انتظامی و بازرسان است.

موسوی خلخالی بیان کرد: انتخابات هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در هر استان با شرکت اعضای کل سازمان در سطح استان تشکیل می‌شود که در راستای توسعه و اعتلای مهندسی، قانون‌گرایی و تأمین حقوق شهروندان به نحو مطلوب می‌تواند به اجرا درآید.

وی بابیان اینکه این دوره انتخابات هیات مدیره، هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره در چارچوب قانون نظام‌مهندسی است، تصریح کرد: تعداد اعضای مهندسین بر اساس نسبت اعضای هر سازمان تعیین می‌شود که اگر تعداد اعضای هر سازمان ۲ هزار نفر تعداد اعضای هیات مدیره ۳ تا ۵ نفر است، اگر تا پنج هزار نفر عضو داشته باشد تعداد اعضای هیات مدیره ۵ تا ۷ نفر است و اگر بیش از ۵ هزار نفر باشد نیز تعداد اعضای هیات مدیره ۵ تا ۷ نفر خواهد بود.

نایب‌رئیس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی استان تهران گفت: سازمان نظام‌مهندسی هفت رشته دارد که در استان تهران شامل رشته‌های معماری با ۲۱۶۲۹ عضو، شهرسازی با ۱۱۱۲ عضو، عمران با ۵۴۸۶۲ عضو، تأسیسات مکانیکی با ۱۵۱۸۲ عضو، تأسیسات برق با ۱۵۷۸۰ عضو، نقشه‌برداری با ۳۷۴۵ عضو و ترافیک با ۹۲ عضو است.

وی اظهار کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها که وظیفه دستگاه نظارت بر انتخابات را عهده‌دار است، دستگاه نظارت از طریق اداره کل راه و شهرسازی استان انتخاب می‌شود که ریاست این هیات نظارت برعهده مدیرکل راه و شهرسازی است و بعد از آن هیات اجرایی از هفت نفر تشکیل می‌شود که این افراد نیز از بین ۱۴ نفر مهندسین باسابقه استان و عضو سازمان به‌عنوان هیات اجرایی انتخاب می‌کنند.

موسوی خلخالی بیان کرد: اولین جلسه هیات اجرایی در تاریخ ۲۹ خردادماه سال ۹۷ تشکیل شد که از تاریخ ششم تیرماه تا ۲۳ تیرماه ثبت‌نام از کاندیداها صورت می‌پذیرد که پس از اتمام ثبت‌نام به مدت یک هفته بررسی‌های اولیه انجام می‌شود و مشخصات کاندیداها به دستگاه‌های مربوطه برای بررسی صلاحیت و سوابق آن‌ها ارسال می‌شود.

وی افزود: پس از یک ماه هیات اجرایی و دستگاه نظارت مستقلاً بررسی لازم را انجام می‌دهند و افراد واجد شرایط را اعلام می‌کنند که پس از مهلت داده شده برای اعتراض، اسامی افراد تأیید صلاحیت شده اعلام و پس‌ازآن انتخابات به‌صورت سراسری بین پنجم تا چهاردهم مهرماه برگزار و پس از آن نتایج آرا اعلام می‌شود که پس از اعلام نتیجه قطعی، احکام این افراد صادر و اعتبارنامه آنها از طریق وزارتخانه صادر می‌شود.

نایب رئیس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی استان تهران یادآور شد: امسال کارکنان بسیاری از سازمان‌ها برای ایجاد فضای کسب‌وکار در کشور اجازه شرکت در انتخابات را ندارند که در دوره‌های قبل ۸۰ درصد داوطلبان از دستگاه‌های دولتی در انتخابات شرکت می‌کردند.

نظر شما