شناسهٔ خبر: 55777 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری هفتگی اخبار مسکن و شهرسازی؛

تأکید مجدد معاون حقوقی رئیس‌جمهوری بر مسئولیت کنترل مستقیم ساختمان توسط شهرداری‌ها/ آغاز نوسازی ۲۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده

گزارش آخر هفته  تأکید مجدد معاون حقوقی رئیس‌جمهوری بر مسئولیت کنترل مستقیم ساختمان توسط شهرداری‌ها و انجام نظارت عالیه از سوی وزارت راه و شهرسازی، خبر آغاز نوسازی ۲۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده از سوی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، توافق وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای تهیه سند جامع سرزمین و همچنیناعلام خبر تحویل ۱۵۰ هزار واحد مسکن مهر در سال جاری از سوی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر مهمترین اخبار حوزه مسکن در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تأکید مجدد معاون حقوقی رئیس‌جمهوری بر مسئولیت کنترل مستقیم ساختمان توسط شهرداری‌ها

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در نامه‌اي خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور مجددا بر مسئولیت شهرداری‌ها نسبت به کنترل مستقیم امور ساختمان‌ها و نظارت عالیه از سوی وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد.

جزییات درخواست شورای‌عالی شهرسازی و معماری از رهبر معظم انقلاب

معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به تخریب آثار تاریخی در شهرهای مختلف کشور در این مقطع زمانی با تاکید بر اینکه باید مردم، سازمان‌های تخصصی و مسئولان ارشد در حفاظت از آثار تاریخی همدل باشند، گفت: نامه‌ای را از طرف شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تقدیم مقام معظم رهبری خواهیم کرد با این مضمون که حداقل بنیادهای مذهبی و دستگاه‌هایی که متولی نگهداری مجموعه‌های مذهبی هستند؛ همچون آستان‌های مقدس در قم، مشهد، شیراز، ری و سایر نقاط به بهانه توسعه در معرض تخریب آثار و بافت پیرامونی قرار نگیرند.

تدوین برنامه عملیاتی ساماندهی بازار مسکن

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی در مراسم تودیع مدیرعامل سابق و معارفه مدیرعامل جدید گروه سرمایه گذاری مسکن ضمن تقدیر از مدیران شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن گفت: در مجموعه ی فعالیت های گروه متناسب با تغییراتی که در اهداف و استراتژی های بانک مسکن طی برنامه ی راهبری ۱۴۰۰ و برنامه ی عملیاتی ۹۷ ایجاد شد، ضرورت داشت در مجموعه گروه نیز متناسب با این برنامه‌ها تغییراتی ایجاد شود.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن طی دو سال گذشته از حداکثر توان خود برای فعالیت در گروه و ارتقای جایگاه شرکت استفاده کرد اما در انتها گروه سرمایه گذاری مسکن باید از تراز فعلی فعالیت خود به یک تراز بالاتر شیفت کند که در حال حاضر شرکت گروه سرمایه گذاری نیازمند یک جهش است.

آغاز نوسازی ۲۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده

برنامه ملی بازآفرینی با رویکرد محله‌محوری تدوین شد و بر ۳ بخش اصلی استوار است. بخش اول این پروژه‌ها تحت عنوان پروژه‌های زیربنایی و روبنایی در برنامه ملی بازآفرینی برعهده دولت و شهرداری است. بخش دوم برنامه ملی بازآفرینی تحت عنوان بخش مسکن است که دولت برای شتابدهی به فرآیند اجرایی برنامه، استفاده از اراضی دولتی درطرح را پیشنهاد داد و در بخش دیگر نیز اراضی عمومی واگذار شده از سوی مردم و ورود توسعه‌گران را به میدان تدوین و مطرح کرد.در بخش مسکن حمایت از تولیدکنندگان در قالب مشوق‌ها و تخفیف‌ها مورد نظر قرار گرفته است مانند تخفیف مالیاتی، بیمه، صدور پروانه، انشعابات و... همچنین کاهش سود بانکی به ۹ درصد برای وام‌های ساخت ۴۰ و ۵۰ میلیون تومانی و سود ۶درصد برای سپرده‌گذاران و متقاضیان خرید مسکن در بافت‌های فرسوده. اما برای سرعت بخشیدن به برنامه، تأکید رئیس جمهوری به واگذاری اراضی دولتی در اختیار وزارتخانه‌ها است، اراضی که در بافت‌ها یا همجوار بافت‌ها قرار دارند.

 توافق وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای تهیه سند جامع سرزمین

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که نظام پایش و ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران با تعیین اولویت‌ها و بحث و تبادل نظر و جمع‌بندی در مورد اهم آنها ادامه خواهد یافت، افزود: در نشست با حرفه، بازنگری نظام پایش و ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران، طرح موضوع شد که قطعا مجموعه پیشنهادهای حرفه در فضای مجازی قرار می‌گیرد و انتظار داریم تا از این تبادل نظرات به تعدادی راه‌حل‌های دارای اولویت در موضوع فوق برسیم.

ایزدی ادامه داد: در نظر داریم در صورت جمع‌بندی و دستیابی به راه‌حل‌های اجرایی، آنها را به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بیاوریم و تبدیل به مصوبه کنیم که قطعا برای رسیدن به این مرحله، باید برای هرکدام از ایده‌ها و پیشنهاداتی که آنها را به بحث می‌گذاریم، ایده های اجرایی مشخصی نیز تعیین شوند.

امسال ۱۵۰ هزار واحد مسکن مهر را تحویل می‌دهیم

احمد اصغری مهرآبادی اظهار کرد: طبق برآورد کارگروهی که در ریاست جمهوری تشکیل شده حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های زیربنایی و روبنایی مسکن مهر نیاز است که قرار شده ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سال جاری اختصاص پیدا کند و اگر این اقدام صورت گیرد می‌توانیم ۱۵۰ هزار واحد مسکن مهر که هم‌اکنون از نظر ابنیه کامل هستند را تحویل دهیم.

وی افزود: به دولت پیشنهاد دادیم ۱۰۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه برای احداث زیرساخت‌های مسکن مهر اختصاص دهد که رییس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور داده تا روی این موضوع کار کنند. از این رقم ۳۰۰ میلیارد تومان برای پردیس در نظر گرفته شده که امیدواریم این پول تا قبل از پایان فصل کاری تامین شود.

جزئیات ۹ راهکار برای رونق بخشیدن به بازار مسکن

مظاهریان با اشاره به اینکه هم اکنون بخش مسکن در وضعیت جدیدی قرار دارد، اعلام کرد: اگرچه مسکن و رونق بخشیدن به آن با اقتصاد کلان ارتباط تنگاتنگی دارد، اما به هر ترتیب ما در درون بخش نیز می‌توانیم تعادل بخشی انجام دهیم. درست است منابع محدود است اما در جهاتی که می تواند به تعادل بخشی در مسکن ختم شود، می توانیم گام های موثری برداریم.

وی با اشاره به بازار مسکن طی سال های ۹۵ تا ۹۷، اعلام کرد: از فروردین ۹۵ تا خرداد ۹۷ می بینیم که متوسط یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران که بخش عمده ای از کشور را نمایندگی می کند در سه ماهه اخر سال گذشته شیب تندی گرفته است و از دی ماه سال ۹۶، افزایش قیمت مسکن اتفاق می افتد.

عضویت بیش از ۵۰۰ هزار مهندس در ۲۰۰ نمایندگی

 فرج‌اله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی كشور در نشست خبری بیست و یكمین اجلاس عمومی این سازمان كه در تهران برگزار می‌شود با اشاره به عضویت بیش از ۵۰۰ هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی گفت: از این ظرفیت و پتانسیل می‌توان برای گره‌گشایی در مسائل كشور و رونق بخشی به اقتصاد استفاده كرد. اکنون سازمان نظام مهندسی در بیش از ۲۰۰ شهر نمایندگی دارد و مهندسان سراسر کشور عضو این سازمان هستند.

وی افزود: اجلاس بیست و یكم یكی از مهم‌ترین اجلاس‌های سازمان نظام مهندسی در سال‌های اخیر است. مسائل مهمی در حوزه مهندسی كشور رخ داده كه جامعه مهندسین باید به آن ورود كرده و گره‌گشایی كند.

ضرورت ورود موضوع جنسیت در بطن تمامی نهادها، نظام فکری و ارزشی جامعه

منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان ارتقای توانمندی‌ها و پيگيری مطالبات و مسایل بانوان شاغل در وزارت راه و شهرسازی و احصاء حقوق زنان در چارچوب وظایف و مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی را از اهداف و مأموریت‌های امور زنان در این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: امروزه شاهد تغییر رویکرد در موضوع زنان و جایگزینی مفهوم جنسیت به جای مفهوم زن در ادبیات توسعه جوامع هستیم به گونه‌ای که علی‌رغم سال‌های پیش از ۱۹۸۰، امروزه می‌بینیم توجه به رویکردهای متوازن، مبتنی بر تعالی انسانی و کاهش نابرابری در جهان به وضوح دیده می‌شود.

عرفانیان در این راستا با اشاره به اصول و احکام قانون اساسی جمهوری اسلامی در این حوزه بیان کرد: جمهورى اسلامى ايران اصل را بدون در نظر گرفتن سن ، جنس ، قوميت و نژاد بر " عدالت اجتماعى  " براى تمامى شهروندان در نظر گرفته و بر این اساس برقرارى " عدالت جنسيتى " در تمامى جنبه‌هاى زندگى، گسترش قدرت انتخاب، تصميم سازى و تصميم گيرى، سياستگذارى، دسترسى به منابع و برخوردارى از منافع براى توسعه انسانى پايدار را مد نظر قرار مى‌دهد.

جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۵ شهر تهران

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با هدف رعایت حقوق شهروندی، اطلاع‌رسانی شفاف و مدیریت یکپارچه و هماهنگ، نقشه پهنه‌های گسلی سه نقطه پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۵ پایتخت را اعلام کرد./

نظر شما