شناسهٔ خبر: 55785 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه هوایی:

تأکید عابدزاده بر به‌کارگیری ظرفیت‌های کارگروه تخصصی عملیات پرواز/ جزئیات پرواز یک جت اختصاصی در فرودگاه مهرآباد/ انجام پروازهای حج از ترمینال یک فرودگاه امام خمینی(ره)

گزارش آخر هفته  تأکید رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بر به‌کارگیری ظرفیت‌های کارگروه تخصصی عملیات پرواز، اعلام جزئیات پرواز یک جت اختصاصی در فرودگاه مهرآباد و اعلام خبر انجام پروازهای حج از ترمینال یک فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

تأکید عابدزاده بر به‌کارگیری ظرفیت‌های کارگروه تخصصی عملیات پرواز

چهلمین جلسه کارگروه تخصصی عملیات پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با حضور رئیس سازمان و معاونت استاندارد پرواز برگزار شد. در این جلسه عابدزاده ضمن قدردانی از زحمات این کارگروه در طول سال‌های اخیر، مصوبات این کارگروه به‌عنوان رویه‌های علمی و تخصصی در بدنه صنعت هوانوردی را لازم و افزود: کارگروه تخصصی عملیات پرواز طی سال‌های اخیر با بهره‌گیری از نخبگان صنعت هوانوردی، توانسته است در جهت رسیدن به الگوی مناسب برای حرکت در مسیر توسعه صنعت قدم‌های مؤثری را بردارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پس از ترسیم راهبرد و فعالیت‌های مهم این کارگروه در سال جاری، موضوعاتی چون نظارت، بازبینی، بروز رسانی و بومی‌سازی قوانین و مقررات, برنامه‌ریزی به‌منظور برون‌سپاری برخی از وظایف سازمان، تشکیل زیرگروه‌های تخصصی آموزش، ایمنی و اقتصاد، بررسی نظارت و کنترل کیفی خدمات فرودگاهی، بررسی ایجاد مدیریت واحد در عملیات اجرایی صنعت هوانوردی، پیشنهاد روش‌های تسهیل و تضمین سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی، ایجاد و تقویت اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، اصناف و مراکز آموزش تخصصی، ساماندهی مدیریت عملیات هوانوردی در فصل زمستان، توسعه و ارتقاء فرهنگ عمومی در رابطه با نحوه تعامل با مسائل و موضوعات هواپیمایی، تدوین راهکارهای حمایت از حقوق مسافر، هم‌افزایی برای اجرای قابلیت‌های تکنولوژی‌های نو در عرصه هوانوردی مانندRNAV۱-PBN, LVO و توسعه هوانوردی عمومی را از مهم‌ترین مأموریت‌های این کارگروه برشمرد.

تصويب و ابلاغ مطالعات طرح جامع ۱۲ فرودگاه کشور از ابتدای سال جاری

فرشید گلیج با اعلام این خبر عنوان كرد: این فرودگاه ها شامل بجنورد، طبس، رامسر، نوشهر، پارس آباد، جهرم، سیرجان، زابل، ایرانشهر، اراك، خوی و بندرلنگه است، همچنین طرح جامع سه فرودگاه دیگر شامل لامرد، سبزوار و رفسنجان مراحل تكمیلی را سپری می كند و به زودی ابلاغ خواهد شد.

مدیركل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل افزود: مدت زمان در نظر گرفته شده برای مطالعه و بررسی طرح جامع توسط مدیران فرودگاه ها در هفت فصل(شامل بررسی وضعیت موجود، پیش بینی های آتی، برآورد سطوح و تجهیزات، ارائه سناریوهای پیشنهادی، ارائه برنامه های اجرایی و اقتصادی، ارائه نقشه ها و گزارش نهایی و مدیریتی) ۱۵ ماه است و بر اساس شرح وظایف دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل باید تمام عوامل دخیل در شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از این مطالعات صیانت و در اجرای آنها همكاری كنند.

تدوین نظامنامه واگذاری و تخليه اماکن فرودگاه‌های کشور

 رسول پوست فروشان توضیح داد: در راستای بهره مندی تمام فرودگاه های کشور و واحد های ستادی از یک دستورالعمل واحد در برگزاری فراخوان و واگذاری اماکن و محل های فرودگاهی، همچنین آشنایی با اهداف، وظایف و مسئولیتهای هیأت تشخیص، نظامنامه واگذاری و تخلیه اماکن و محل ها در فرودگاه های کشور به تصویب رسید.

مدیركل دفتر بازرگانی و سرمایه گذاری شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: این نظامنامه بر اساس لایحه قانون واگذاری و تخلیه اماكن و محل ها در فرودگاه های كشور و آیین نامه اجرایی آن و سایر ضوابط قانونی و دستورالعمل ها تدوین شده و هدف از آن ارائه سندی جامع به عنوان یك مرجع و راهنما برای چگونگی  نحوه واگذاری اماكن و محل ها در فرودگاه های كشور است.

انجام ۵ هزار و ۳۱۵ پرواز از فرودگاه مهرآباد در خرداد

 بر اساس اطلاعات منتشر شده در درگاه سازمان هواپیمایی کشوری، در خرداد ماه ۱۳۹۷، تعداد ۵ هزار و ۳۱۵ پرواز توسط ۱۵ شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران انجام شده است که نسبت به اردیبهشت‌ماه سال جاری به میزان ۴۷۱ پرواز کمتر بوده است.

در این ماه مجموعا ۳ هزار و ۹۶۲ پرواز به موقع و هزار و ۶۲۳ پرواز با تاخیر انجام شده‌اند. این آمار شامل تمام عوامل منشاء تاخير از جمله تغييرات جوی، عملياتی، فنی، تسهيالتی و ... است.

ضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی در پیشبرد اهداف سازمان‌ها گفت: واقعیت این است که در مکان‌های عمومی برای توسعه پایدار نیاز به توسعه اجتماعی در سطح کلان و به صورت عملی داریم. توسعه پایدار رفتار اقتصادی را با در نظر گرفتن لزوم استفاده نسل بعدی از این پتانسیل‌ها انجام می دهد.

وی ادامه داد: حتما باید در کنار تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص ملی و شاخص‌های اقتصادی که صرفا به قدر مطلق اقتصاد اهمیت می دهند، به مسئولیت در مقابل اجتماع و محیط زیست نیز اندیشیده شود.

تاسیس بانک مشترک ایران و اروپا نماد پایبندی اروپا به برجام خواهد بود

اصغر فخریه کاشان  درباره سرنوشت فاینانس‌هایی که در دوره پسابرجام جذب شده بودند و امروز بانک‌ها و شرکت‌های خارجی خواستار توقف اجرای این فاینانس‌ها شده‌اند،‌ گفت: هیچ یک فاینانس‌های خارجی که شرکت‌های مختلف با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی گشایش یافته به غیر از فاینانس چین تبدیل به تعریف پروژه‌ای که بتوان از آن فاینانس استفاده کرد، نشده است.  

وی افزود: هر یک از فاینانس‌ها در مرحله‌ای از کار قرار داشتند یا باید اقدامات قراردادی آنها با بانک‌ها انجام می‌شده  یا در مرحله گشایش ال سی بودند یا در حال طی پروسه صدور ضمانت نامه و یا در مرحله تعیین بانک عامل.

انجام پروازهای داخلی شبانه در تهران با راه‌اندازی ترمینال سلام

علی رستمی، عضو هیات مدیره و معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه این مجموعه مختص به یک استان یا پایتخت نیست و از جمله دستگاه‌های ملی است که به کل کشور تعلق دارد گفت: برای پیشبرد اهداف شهر فرودگاهی نیاز به تعامل وجود دارد و فعالیت‌های این مجموعه باید با هماهنگی و هم‌اندیشی با مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی باشد تا بتواند از پتانسیل همراهی آن‌ها استفاده کند.

وی ادامه داد : با توجه به نزدیکی فرودگاه حضرت امام به پایتخت، طرح جامع شرکت شهر فرودگاهی باید با نگاه به طرح جامع شهر تهران نوشسته شود. فعالیت‌های این فرودگاه با شهر تهران مراوده داشته باشد. باید فعالیت‌های شهر تهران را تسهیل کند و ظرفیتی برای پایتخت باشد. شهر فرودگاهی هم برای مدیریت ترافیک، هم رشد اقتصادی و هم برای پاسخگویی به مراودات سیاسی در سطح منطقه کارساز است

توضيح درباره پرواز یک جت اختصاصی در فرودگاه مهرآباد

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در ارتباط با خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر ورود هواپیمای آمریکایی به فرودگاه مهرآباد تهران گفت: هواپیمای مذکور یک جت شخصی تجاری است که در اجاره گروهی از بازرگانان هندی قرار دارد.

وی در توضیح علت فرود این هواپیما در فرودگاه مهرآباد نیز گفت: فرودگاه مهرآباد تهران یک فرودگاه بین‌المللی است که از تمام زیرساخت‌های لازم برای پذیرش پروازهای بین‌المللی برخوردار است.

 

نظر شما