شناسهٔ خبر: 55885 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

به دنبال طرح برخی ادعاها درباره ایمنی یک ایرلاین مطرح شد:

برخورد بدون اغماض با هرگونه گزارش تخلف از دستورالعمل‌های سازمان هواپيمايی کشوری

سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال طرح برخی ادعاها درباره ایمنی یکی از شرکت‌های هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: با هرگونه گزارش تخلف از دستورالعمل‌های سازمان هواپيمايی کشوری بدون اغماض برخورد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، به دنبال طرح مسائلی غیرواقع در یکی از رسانه های صبحگاهی، سازمان هواپیمایی کشوری جهت تنویر افکار عمومی نکاتی متذکر می شود:

سازمان هواپیمایی كشوری به صورت مستمر نظارت بر شركت های هواپیمایی را در دستور كار خود دارد و در صورت مشاهده هر نوع مغایرتی در شركت ها با الزامات و استانداردهای این سازمان، تا زمان اصلاح و رفع یافته های پیگیری های لازم در دستور كار قرار می گیرد، در غیر اینصورت با محدودیت هایی از سوی سازمان مواجه خواهند شد. در این راستا شركت هواپیمایی سپهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تحت نظارت و بازرسی های معمول و مستمر این سازمان قرار داشته و از آنجا كه جزء شركت های تازه تاسیس به شمار می آید هم اكنون تحت نظارت های مضاعف جهت اطمینان از كارآمدی ساختارهای حرفه ای قرار دارد.

همچنین در مورد شركت های هواپیمایی، هر گونه گزارش تخلف از دستورالعمل های ایمنی كه از طرق مختلف به سازمان گزارش شود بسیار جدی گرفته و در صورت اثبات برابر با مقررات برخورد می شود.

ذكر این نكته حائز اهمیت است كه گزارشاتی كه به دنبال اختلافات بین شركت و پرسنل به هنگام قطع رابطه كاری به شكل رسانه ای و یا نامه های سرگشاده به گیرنده های متعدد ارسال می شود در فرهنگ هوانوردی جز گزارشات ایمنی به شمار نمی رود، بلكه نوعی افشاگری محسوب می شود اما علی ایحال تمام گزارشات طرف دعوی به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

از طرفی وقایعی كه توسط فرد مدعی در برنامه مذكور به سازمان هواپیمایی كشوری گزارش شد مربوط به گذشته (زمان تحت آموزش) بوده و با وجود  آنكه این امكان وجود داشته و دارد كه گزارشات بدون نام و به صورت محرمانه ثبت شود اما متاسفانه طرح این موضوع در زمان مقرر صورت نگرفته و بعد از خاتمه همكاری ایشان با شركت مربوطه ارسال شده كه بنا بر اعلام شركت چنین ادعاهایی ناشی از عدم موفقیت در اتمام مراحل آموزشی بیان شده و نه واقعیات.

از طرفی دیگر تعدادی از وقایع مانند پرواز با ترمز نامناسب یا مشكل در ژنراتورهای هواپیما یا چراغ های نشان دهنده كه اكنون به سازمان واصل شده، نشان می دهد هیچ نوع سابقه ای از این گزارش تا قبل از اتمام فعالیت ایشان در سیستم سازمان به ثبت نرسیده است با این وجود گزارشات ارسالی نیز جهت بررسی به بخش های تخصصی ارجاع شده است.

لازم به ذكر است؛ در حال حاضر حدود 800 نفر از جوانان دارای مدارك پایه خلبانی در انتظار شغل مناسب در شركت های هواپیمایی هستند و تعدادی دیگر نیز در فرایندهای آموزش قرار دارند بنابراین سازمان هواپیمایی كشوری علی رغم محدودیت های موجود رسالت خود می داند حتی الامكان زمینه اشتغال و سرمایه گذاری برای تحصیل كرده های صنعت حمل و نقل هوایی را فراهم نماید.

در همین راستا جریان اینگونه بود كه یكی از خلبانان جوان كه در یكی از آموزشگاه های هوانوردی فعالیت می كرد و از آنجا كه آن مركز پس از مدتی به همكاری با ایشان خاتمه می دهد وی به سازمان هواپیمایی كشوری مراجعه و با پیگیری های سازمان وارد فرایند آموزش می شود تا پس از طی مراحل مربوطه به مرحله كمك خلبانی ارتقاء یابد، كه متاسفانه برنامه آموزشی وی با موفقیت به پایان نمی رسد و معلم خلبان مهمان برنامه كه اتفاقا یك خلبان خارجی بوده، ایشان را دارای صلاحیت ارتقاء از سطح آموزشی به كمك خلبانی ندانسته و تمام فرایندهایی كه مطرح شده در همین مرحله آموزشی بوده است.

اما موضوع دیگر در خصوص درآمد و حداقل حقوق فرد مورد نظر است. باید توجه داشت در كشور ما خوشبختانه فردی كه نقش خلبانی و كمك خلبانی را برعهده می گیرد از درآمد خوبی برخوردار است و شركت های هواپیمایی برای تكمیل كادرهای خود چه در آموزش شبیه ساز پرواز و چه فرایندهای عملیاتی هزینه های سنگینی را متقبل می شوند برای یك خلبانی كه در حال آموزش است نیز هزینه زیادی را صرف می كنند اما به منظور توجه به مسائلی از جمله بیمه و جنبه های حقوقی قراردادی بین دو طرف منعقد می شود و پس از گذراندن دوره های آموزش، قراردادها اصلاح و رقم با افزایش قابل توجهی تغییر خواهد كرد و به طور حتم حقوق و مزایای یك خلبان رقمی متفاوت است و به طور حتم آنچه منعكس شد، نیست.

علی ایحال سازمان هواپیمایی كشوری همواره از طریق رسانه های گروهی به تمامی متخصصین هوانوردی اعلام می كند كه ساختارهای گزارش دهی اجباری و داوطلبانه ایمنی بخوبی در سازمان استقرار یافته و اطلاعات آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرند و هیچ نوع مسامحه ای در امر ایمنی صورت نگرفته و نخواهد گرفت.

اما مطلب مهمتر اینكه، همگان  آگاهی دارند كه آمریكایی ها و مخالفان این سرزمین هر لحظه دنبال بهانه ای هستند تا نقشه زمین گیر كردن صنعت را با ابزار رسانه ای و فضای مجازی دنبال كنند، لذا طرح موضوعاتی شخصی بیرون از چارچوب های تعریف شده،  نوعی بهانه دادن و نا امن جلوه دادن صنعت، در تضاد منافع ملی است.

 

نظر شما