شناسهٔ خبر: 55935 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی مطرح کرد؛

تاکید بر اهمیت تدوین نظام نظارت و پایش با همکاری معماران و شهرسازان/ دعوت از شهروندان برای معرفی ساختمان‌های باارزش

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر اهمیت تدوین نظام نظارت و پایش با همکاری شهروندان، گفت: در سیاستگذاری کلان با موضوع معماری خوب چندین موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که یکی از آنها اصلاح دستورالعمل‌ها و سیاست‌هایی است که در اسناد بالادست بدون توجه به کیفیت و ارتقای معماری و بعضا بدون داشتن اساس علمی و درست تدوین شدند و همچنین تجدید نظر اساسی در قوانین و ضوابط موجود در عرصه ساختمان که صرفا به کارکرد بسنده کرده‌اند نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهارمین نشست معماری خوب با موضوع پیش از طراحی زیر نظر موسسه مطالعات راهبردی معماری و طرح «معماری خوب» با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی و جمعی از معماران و شهرسازان با هدف بررسی معماری خوب از زوایای سیاستگذاری کلان و روند طراحی در پروژه های خردمقیاس در خانه گفتمان شهر و معماری برگزار شد.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با موضوع سیاستگذاری و نگاه کلان به روند خلق معماری در این نشست به گفتگو با صاحبنظران پرداخت و اعلام کرد: از الزامات معماری خوب و نهادینه کردن آن، سیاستگذاری کلان در این موضوع مهم است. به واقع سیاستگذاری کلان یکی از الزامات خلق یک معماری خوب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سیاستگذاری کلان با موضوع معماری خوب چندین موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که یکی از آنها اصلاح دستورالعمل‌ها و سیاست‌هایی است که در اسناد بالادست بدون توجه به کیفیت و ارتقای معماری و بعضا بدون داشتن اساس علمی و درست تدوین شدند و همچنین تجدید نظر اساسی در قوانین و ضوابط موجود در عرصه ساختمان که صرفا به کارکرد بسنده کرده‌اند نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ایزدی در عین حال، ادامه تدوین نظام نظارت و پایش توسط شهروندان در حوزه معماری را لازمه به وجود آمدن یک معماری خوب برشمرد و از راه اندازی گروه های دیده بان شهری خبر داد. وی گفت: تاسیس گروه های دیده بان شهری که متمرکز بر سیاست ها و تصمیم گیری های کلان در حوزه کیفیات معماری هستند از اقداماتی است که در دستور کار است. همچنین شورای اعتلای معماری با همکاری انجمن های ذی مدخل با تمرکز بر سیاست ها و تصمیم گیری های کلان در این حوزه تاسیس شده است که می تواند برای پیشبرد اهداف مورد نظر در حوزه معماری موثر عمل کند.

این مقام مسئول در ادامه گفتگو با تعدادی از صاحبنظران و معماران، تمامی مخاطبان جامعه معماری کشور و دیگر شهروندان علاقمند به این موضوع را به جستجوری معماری خوب فراتر از ساختمان‌های عمومی و در بطن شهر دعوت کرد و از آنها خواست تا ساختمان‌های واجد ارزش را به شورای اعتلای معماری و گروه‌های دیده‌بان شهری معرفی کنند.

گفتنی است در این نشست، فیلمی کوتاه از آثار بالکریشنا دوشی، برنده جایزه مسابقه پریتزکر سال ۲۰۱۸ حول معماری انسان محور به نمایش درآمد و پیرامون این موضوع نیز فریار جواهریان معماری خوب را در قالب چهار سوال به نقد گذاشت. جواهریان با طرح پرسش‌هایی از این دست که ایا معماران واقعا به فکر بهره‌برداران و ساختمان‌هایی که می‌سازند هستند!؟ چه کسی باید تشخیص دهد که معماری یک بنای خوب است یا خیر (بهره بردارند، بازار، معماران و یا ...!؟ )، آیا برای ساختن آینده حتما باید گذشته را از بین ببریم!؟ و آیا شیوه خاصی وجود دارد که بتواند معماری خوب را ضمانت کند!؟ به واکاوی وضعیت موجود و چالش هایی که وجود دارد پرداخت.

وی در ادامه بررسی و تجزیه و تحلیل و ارزش‌گذاری ساختمان‌هایی که در دست بهره‌برداری است را از الزامات شروع یک طراحی دانست و بر رضایتمندی بهره‌برداران تاکید کرد.

گفتنی است در این نشست، فریار جواهریان (معمار) و آرش مظفری (معمار و برگزیده جوایز متعدد داخلی و خارجی) نیز دیدگاه های خود را مطرح کردند.

در این نشست همچنین به سوالات مردمی نیز پاسخ داده شد. در این سوالات و درخواست‌ها، موضوعاتی همچون اولویت دادن کیفیت به جای کمیت، افزایش فضای حرکت برای عابر پیاده به جای اتومبیل، اصلاح روش برخورد با مسابقات معماری، جایگاه نظام مهندسی ساختمان در عرصه معماری و مسائلی از این دست به بحث گذاشته و بررسی و آسیب شناسی شد.

نظر شما