شناسهٔ خبر: 55978 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون دریایی سازمان بنادر صورت گرفت؛

آغاز سفر آزمایشی کشتی اقیانوس پیمای سانی به بندر شهید باهنر بندرعباس

بازدید ﮐﺸﺘﯽ ﺍﻗﯿﺎﻧﻮﺱﭘﯿﻤﺎﯼ " ﺳﺎﻧﯽ " در نخستین سفر دریایی غیر رسمی خود، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺣﺮﮐﺖ ﺍﺯ ﺟﺰﯾﺮه ﮐﯿﺶ به آب های بندرعباس، پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۶ تیر به صورت آزمایشی در بندر شهید باهنر ﭘﻬﻠﻮ ﮔﺮﻓﺖ .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سامان بنادر و دریانوردی، اﯾﻦ ﮐﺸﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﺳﻔﺮ ﺩﺭﯾﺎﯾﯽ ﺍﯾﻤﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﺍﻥ و مسافران ﻭﺍﺭﺩ ﺁﺏﻫﺎﯼ بندرعباس ﺷﺪه ﺍﺳﺖ.

در برنامه پهلوگیری آزمایشی این کشتی در بندر شهید باهنر، "هادی حق شناس" عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی،   " اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان و جمعی دیگر از مسئولین دریایی و بندری استان هرمزگان حضور داشتند.

" ﺳﺎﻧﯽ " علاوه بر حمل بیش از ۴۰۰ مسافر، ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ۱۵۰ ﺧﻮﺩﺭﻭﯼ ﺳﻮﺍﺭﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ۳۰ ﮐﺎﻣﯿﻮﻥ ﻭ ﯾﺎ ۲۵۰ ﺧﻮﺩﺭﻭﯼ ﺳﻮﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﺟﺎﺑﺠﺎ ﮐﻨﺪ. این کشتی ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻔﺮﻫﺎﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﻣﺪﺕ ﭼﻬﺎﺭ ﺗﺎ ﻫﻔﺖ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺭﯾﺎﯾﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺸﻮﺭ ﺳﻮﺋﺪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه ﺍﺳﺖ .۳۵۰۰ مترﻣﺮﺑﻊ ﻓﻀﺎﯼ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻧﯽ، ﮐﺎﻓﯽﺷﺎﭖ، ﺍﺳﺘﺨﺮ ﻭ ﺳﻮﻧﺎ، دو ﺳﺎﻟﻦ ﺳﯿﻨﻤﺎ، ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ، ﺍﺗﺎﻕ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺳﺎﻟﻦ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻭ ﺍﺗﺎﻕ ﺑﺎﺯﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻭ ﺁﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﺍﺯ جمله ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﺘﯽ ﺍﺳﺖ .

"سانی" بین بنادر سرزمین اصلی با جزایر و کشورهای همسایه فعال می شود

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه این مراسم ضمن اشاره به اعطای تسهیلات و کاهش هزینه های بندری برای رونق بخشی به گردشگری دریایی گفت: کشتی سانی برای ایجاد ارتباط بین بنادر سرزمین اصلی مثل بندر شهید باهنر با جزایر کیش و قشم و همچنین بنادر کشورهای همسایه جنوبی فعال می شود.

"هادی حق شناس" اظهار کرد: کشتی سانی که شناوری مناسب برای تردد دریایی بین بنادر اصلی استان هرمزگان با جزایر است، ۴۱۷ نفر ظرفیت دارد و می تواند ۳۰۰ نفر مسافر بگیرد. همچنین این شناور قادر به حمل ۳۰۰ دستگاه خودرو و ۴۰ دستگاه کانتینر یخچالی چرخدار است. در آینده نیز این کشتی به بنادر استان بوشهر نیز امکان تردد خواهد داشت.

وی افزود: این کشتی که از سال گذشته در جزیره کیش مستقر شده بود، متناسب با انتظارات از ظرفیت آن استفاده نمی شد. در همین راستا، با مالکین این شناور مذاکراتی داشته ایم که لینک و ارتباط بین بنادر سرزمین اصلی مثل بندر شهید باهنر با جزایر کیش و قشم و همچنین بنادر کشورهای همسایه جنوبی همچون امارات و عمان را ایجاد کند. این اقدام تاثیر مثبت بر رونق بخشی به گردشگری دریایی در منطقه خلیج فارس خواهد داشت.

حق شناس تصریح کرد: البته باید توجه داشت که کشتی های بزرگی همچون سانی هزینه های خاص خود را دارند؛   بر همین اساس، سازمان بنادر در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت ها و اختیارات خود هزینه های تردد دریایی و بندری این کشتی بی نظیر را به حداقل ممکن برساند.

عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هدف از این اقدام را اشاعه فرهنگ دریایی عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر در تلاش هستیم تا هموطنان و گردشگرانی که تمایل به سفرهای زمینی و هوایی دارند، سفرهای دریایی طولانی مدت را نیز تجربه کنند. کشتی سانی امکانات مناسبی برای خدمات دهی به خانواده ها حتی کودکان دارد  و به گونه ای طراحی و ساخته شده که امواج خلیج فارس باعث به هم ریخت آرامش مسافران دریایی نمی شود.

وی افزود: امروز اولین سفر غیررسمی کشتی سانی به بندر شهید باهنر با موفقیت انجام شد و تلاش خواهیم کرد تا در آینده افتتاحیه رسمی نیز در این رابطه داشته باشیم.

حق شناس خاطرنشان کرد: گردشگری دریایی در شمال کشور به شکل سفرهای دریای با قایق های موتوری است. در این منطقه گاهی ارتفاع موج به ۱۰ متر می رسد و وجود سه جبهه آب و هوایی باعث ایجاد محدودیت هایی شده که تاکنون نتوانسته ایم از شناورهای مناسب در این رابطه استفاده کنیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی های موجود در مسیرهای مسافری در استان های جنوبی به صورت میانگین ظرفیت هایی ۴۰ تا ۵۰ نفره دارند که برای سفرهای یک یا چندساعته و زیر ۲۴ ساعت مناسب هستند در حالی که کشتی سانی برای سفرهای طولانی مدت بیش از ۲۴ ساعت تا یک هفته ای امکان فعالیت دارد.

وی در پایان اعطای تسهیلات کم بهره و ایجاد شرایطی برای کاهش هزینه های بندری را از جمله طرح های حمایتی سازمان بنادر برای رونق بخشی به گردشگری دریایی است

نظر شما