شناسهٔ خبر: 56001 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری بیان کرد:

تلاش برای کاهش فقر شهری و پیشگیری از توسعه آن در محلات هدف بازآفرینی شهری/ ضرورت حفاظت از هویت ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی در کشور

جلسه رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه برخی از مدیران شهری دراستان‌ها آگاهی کافی از  اصول اولیه بازآفرینی شهری را ندارند، گفت: کاهش فقر شهری و پیشگیری از توسعه آن در محلات هدف بازآفرینی شهری؛ ارتقاء تاب آوری شهری؛ ارتقا انسجام اجتماعی شهروندان و ارتقاء و حفاظت از هویت ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی از اهداف کلان برنامه ملی باز آفرینی شهری به شمار می‌روند.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران،  حبیب خراسانی، رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران در اولین گردهمایی مدیران روابط عمومی اداره‏ کل راه و شهرسازی کشور اظهارداشت: مجموعه قوانین بالادستی و پایین دستی در بازآفرینی شهری منتشر شده که باید مدیران شهری در استان ها به آن توجه جدی داشته باشند و  براساس آن بهسازی و نوسازی محلات هدف را انجام دهند.

خراسانی با اشاره به اینکه برخی از مدیران شهری دراستان‌ها آگاهی کافی از  اصول اولیه بازآفرینی شهری ندارند، گفت: کاهش فقر شهری و پیشگیری از توسعه آن در محلات هدف بازآفرینی شهری؛ ارتقاء تاب آوری شهری؛ ارتقا انسجام اجتماعی شهروندان و ارتقاء و حفاظت از هویت ارزش های فرهنگی و اجتماعی از اهداف کلان برنامه ملی باز آفرینی شهری به شمار می آید.

رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به هویت در محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: در محلات هدف بازآفرینی باید به دنبال موضوعاتی باشیم که به عنوان هویت اصلی آن محله به شمار می آید.

خراسانی گفت: دفاتر روابط عمومی های ادارت کل راه و شهر سازی استانها می توانند ما در یافتن و انتخاب هویت اصلی در محلات هدف بازآفرینی کمک کنند.

رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه تاکنون ۱۴۰هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور شناسایی شده، اظهارداشت: ۳۰درصد جمعیت شهری در بافت های نارکارآمد شهری زندگی می کنند.

خراسانی با یادآوری اینکه تاکنون ۲۷۰۰ محله در ۷۵۰ شهر شناسایی شده که جزو بافت های ناکارآمد شهری به حساب می آیند. مساحت این بافت ها بالغ بر ۱۴۰ هزار هکتار است. در این میان، ۱۰۰۰ محله در ۴۶۵ شهر بافت های میانی، ۶۰۰محله در ۱۷۵ شهر بافت های تاریخی و۱۱۰۰محله در ۱۱۰ شهر، سکونتگاه غیررسمی محسوب می شوند.

وی در ادامه سخنان خود خواستار توجه جدی مدیران روابط عمومی استانها به اطلاع رسانی در خصوص برنامه ملی بازآفرینی شهری شد و گفت: برای بازآفرینی یک محله نیاز به ۱۲ سال و به طور میانگین به۹۰میلیارد تومان منباع مالی نیاز است.

خراسانی با اشاره به اینکه برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در طول برنامه ششم توسعه به  ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، گفت: بهسازی و نوسازی و مقام سازی مسکن؛ توسعه و تجهیز امکانات و خدمات رو بنایی در مقیاس شهری و محله ای و بهسازی و ارتقای زیرساخت های شهری و محله ای و توسعه قلمرو عمومی سه برنامه اصلی در برنامه ملی بازآفرینی شهری به شمار می آیند.

رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مدیران روابط عمومی  باید در محلات هدف بازآفرینی شهری به دنبال فرصت های آموزشی باشند، گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران از فرصت های آموزشی بین ساکنین محلات هدف بازآفرینی در استانها حمایت می کند.

خراسانی حمایت از تشکیل و فعالیت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد، راهبری دفاتر تسهیل‌گری و راه‌اندازی نهادهای اجتماعی برای ارتقای سهم گروه‌های مختلف (مردم، اصناف و بخش خصوصی) در فرآیند بازآفرینی شهری را از جمله اقدامات نهادسازی در برنامه ملی بازآفرینی شهری دانست و گفت: باید از ظرفیت دفاتر تسهیلگری در استانها به خوبی استفاده کرد.

 وی با بیان اینکه استان مازنداران در جذب تسهیلات نوسازی در محلات هدف بازآفرینی موفق عمل کرده است، گفت: در نشست بعدی تجربیات استانها در اجرای بازآفرینی شهری نظیر جذب تسهیلات نوسازی در استان مازندران مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه شبکه سازی در برنامه ملی بازآفرینی شهری از اهمیت بالای برخوردار است، گفت: مدیران روابط عمومی ادارت کل راه و شهرسازی استانها باید در ترویج شبکه سازی در بازآفرینی شهری نهایت تلاش را بکار گیرند.

خراسانی با بیان اینکه مشارکت اجتماعی در بازآفرینی ضروری است، گفت: اگر در بازآفرینی شهری، مشارکت اجتماعی بگار گرفته نشود و اجرای برنامه بازآفرینی محلی به صورت پایین به بالا نباشد و کنشگران سهم خود را به صورت کامل اجرا نکنند، برنامه ملی بازآفرینی شهری به سرانجام نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه محله هدف سیروس تهران به عنوان نبض تهران به شمار می آید، گفت: در برنامه ملی بازآفرینی شهری ارتقای توانمندافزایی اقتصادی محله سیروس شهر تهران مورد نظر است و چنانچه محلات هدف در استانها نیز پتانسیل گردشگری و غیره داشته باشند مورد حمایت شرکت بازآفرینی شهری ایران خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه دولت و شهرداری و بخش خصوصی به عنوان سه رکن اصلی در برنامه بازآفرینی شهری ایران به شمار می آیند، گفت: اگر هر کدام از این سه رکن در برنامه ملی بازآفرینی شهری به وظایف خود به خوبی آگاه نباشند و اجرا نکند؛ در اجرای برنامه بازآفرینی شهری خلل ایجاد خواهد شد.

خراسانی با اعلام اینکه در آینده نزدیک حوزه آینده پژوهی در دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران راه اندازی خواهد شد، گفت: روابط عمومی استانها دراین حوزه می توانند کمک شایانی به این دفتر داشته باشند.

وی برنامه ملی بازآفرینی شهری را محله محور اعلام کرد و افزود: رئیس جمهور تاکید زیادی بر اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری دارد.

وی خواستارتوجه ویژه در تشکیل کمیته اطلاع رسانی در بازآفرینی شهری در استانها شد و در ادامه از برگزاری جشنواره روبط عمومی های اداره کل راه و شهرسازی با محوریت بازآفرینی شهری در سال آینده خبر داد که موضوع آن بازآفرینی شهری خواهد بود.

وی در پایان از مدیران ادرات کل راه و شهرسازی خواست تا در راستای اجرای برنامه ملی باز آفرینی شهری در موضوعاتی نظیر نظرسنجی و نیازسنجی از محلات و محدوده‌های هدف بازآفرینی در چارچوب اهداف برنامه، تهیه برنامه استانی نظام جامع ارتباطات و اطلاع‌رسانی برنامه ملی بازآفرینی پایدار شهری، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود اطلاع‌رسانی استان، هدایت برنامه از طریق نشریات و جراید محلی، برگزاری نشست‌های خبری با هدف تبیین برنامه، تهیه گزارش‌ها و ویژه‌نامه‌های خبری از سطح محلات هدف، مشارکت در برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها در چارچوب اهداف برنامه، پایش و ساماندهی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در سطح استان‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها، اجتماعات محلی، بخش خصوصی و عمومی جدیت بیشتری از خود نشان دهند./

نظر شما